اولویت‌سنجی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رسانه است

  • ۲ سال قبل
  • 0

شهردار مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های یک رسانه مطالبه‌گری و به موقع به کمک مردم آمدن براساس اولویت‌سنجی است.

سید عبدالله ارجائی در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی که شامگاه گذشته، ۱۸ اردیبهشت‌ ماه، در سالن همایش‌های هتل امامت برگزار شد، اظهار کرد: هر سازمان و اجتماع با یک فلسفه ذاتی شکل می‌گیرد؛ فلسفه ذاتی اصل بنیادین هر پدیده‌ای است و میزان موفقیت هر سازمان یا پدیده‌ای را با ۲ معیار درصد تحقق اهداف و انحراف از فلسفه ذاتی آن می‌سنجند.

وی افزود: فلسفه ذاتی مشهد مقدس وجود مضجع امام رضا(ع) است. مشهد نه روستایی بوده که گسترش یابد، نه بر گرد یک مکان خوش آب و هوا شکل گرفته و نه به دلیل یک صنعت مادر گسترش یافته است. مشهد شهری جوان با قدمت حدود ۱۲۰۰ سال است که بسیار جمعیت‌پذیرتر از کهن‌شهرهای همسایه خود شده و نسبت به نیشابور، سبزوار، ترشیز و حتی رادکان سرعت جمعیت‌پذیری بسیار فوقالعاده‌ای داشته است که این عامل فشار و محرک جذب جمعیت چیزی جز وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) نبوده است؛ لذا هر چه در این شهر هست، باید نسبت خود را به طور مشخص با این فلسفه وجودی مشخص کند تا بتوانیم درصد موفقیت آن را ارزیابی کنیم.

شهردار مشهد بیان کرد: یکی از پیامدهای شهرهای زیارتی حضور زائران است. در مشهد آمار متفاوتی در این‌باره وجود دارد. در برآوردی که در سال‌های اخیر شکل گرفته و اعلام شده، تعداد زواری که به مشهد می‌آیند، در سال حدود ۳۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود که بالغ بر چهار میلیون از آنان زائران خارجی بوده‌اند. البته که ما باید خود را برای میزبانی از حداقل ۱۰ میلیون زائر خارجی نیز آماده کنیم چراکه ظرفیت مشهد برای میزبانی بیش از چهار میلیون زائر خارجی است.

یکی از الزامات مشهد ایجاد شهرک فرودگاهی است

ارجایی ادامه داد: برای جذب این میزان زائر لوازمی مورد نیاز است. یکی از الزاماتی که امروز مشهد نیاز دارد، راه‌اندازی شهرک فرودگاهی است. این همان الزامی است که می‌تواند ما را به افق زائر ۱۰ میلیونی نزدیک کند. البته انتقال فرودگاه به قسمت شرقی شهر علاوه بر اینکه آن را به مکان دورتری منتقل می‌کند، یک رهاورد دیگر هم دارد و آن توسعه به شرق مشهد است. امروز حرم مرکز کالبدی مشهد نیست و نقاط دیگر مشهد در حال تبدیل به چیزی مانند شهر ری با تهران است چراکه فاصله آخرین نقطه جمعیتی غربی مشهد تا حرم ۱۷ کیلومتر اما فاصله آخرین نقطه جمعیتی شرقی شهر با حرم ۶ کیلومتر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشهد یک مستطیل است که مرکز ثقل آن مرکز کالبدی آن نیست. یکی از اشکالات شهرسازی مشهد همین است که باید اصلاح شود و اصلاح آن در گرو توسعه به شرق و توقف توسعه به غرب است. حال یکی از موانع این کار فرودگاه مشهد است که باید جابه‌جا شود. البته که همکاری آستان قدس رضوی در این راهبرد بسیار موثر است چراکه اکثر زمین‌های این منطقه متعلق به آستان قدس رضوی است و به همین دلیل توسعه شرق مرهون لطف تولیت آستان قدس خواهد بود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در کنار توسعه هوایی توسعه ریلی نیز مورد نیاز است. یکی از مواردی که استاندار هم به آن اهتمام دارد، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد تهران است. همچنین توسعه جاده‌ای یکی دیگر از نیازهایی است که جزو الزامات زائرپذیر شدن مشهد است. در کنار این‌ها یکی از دیگر مسائلی که نیاز مبرم این شهر است، توسعه حمل و نقل عمومی در مترو و اتوبوس است.

توسعه خط ۳ قطارشهری از اولویت‌های مشهد است

ارجایی با بیان اینکه یک اشتباه در احداث متروی مشهد رخ داده که اصلاح آن بسیار دشوار است، عنوان کرد: انتقال دستگاه حفاری و رها کردن حفاری بعد از ۵۰ متر یکی از اتفاقات نامیمونی است که در دوره قبلی رخ داد. با این حال در هر صورت توسعه خط سه قطار شهری یکی از اولویت‌های شهر مشهد است؛ مخصوصا در فازهای اول و سوم چراکه فاز اول اتصال ترمینال فرودگاه و حرم و فاز سوم اتصال قاسم‌آباد به مرکز شهر است.

وی افزود: نکته بعدی الزام توسعه ناوگان اتوبوسی مشهد است. متاسفانه در چهار سال گذشته فقط ۱۸۳ دستگاه اتوبوس به شهر افزوده شده که امسال با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد ۸۳ دستگاه دیگر خریداری و به شهر افزوده شد. توسعه زیرساخت‌های مکمل زیارت یکی دیگر از نکات ضروری است اما امروز ۲ اتفاق نامیمون در حوزه گردشگری سلامت در مشهد در حال وقوع است. نخست دلالان سلامت و دوم اینکه همه این اتفاقات به پای تیم پزشکی جمهوری اسلامی نوشته می‌شود.

شهردار مشهد تصریح کرد: در این شرایط یکی از مهم‌ترین کارهای یک رسانه مطالبه‌گر و خوب که می‌تواند به موقع به کمک مردم بیاید، اولویت‌سنجی است. برگزاری جشنواره ابوذر نیز پس از تعطیلی جشنواره مطبوعات و توسعه آن می‌تواند یک اتفاق خوب در عرصه خبر در کشور ما باشد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *