شب قدر، امداد و تفضل الهی برای رشد انسان‌ها

  • ۲ سال قبل
  • 0

سخنران سومین شب قدر حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه درک شب قدر به اندازه درک ۸۴ سال بندگی است، گفت: خداوند شب قدر را به عنوان تفضلی برای رشد بندگانش قرار داد.

حجت‌الاسلام مسعود عالی در مراسم سومین شب قدر که بامداد امروز در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، درباره اهمیت این شب اظهار کرد: شب قدر قله و اوج کل سال و ماه رمضان است. در میان تمام شب‌های این ماه مبارک نیز شب بیست و سوم دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی با اشاره به زمان شب قدر در روایات افزود: در برخی روایات سه شب، در برخی روایات ۲ شب و در برخی یک شب از ۳۰ شب ماه مبارک رمضان شب قدر عنوان شده است. در برخی روایات نیز علاوه بر این سه شب، شب نیمه شعبان و شب ۲۷ ماه رمضان را هم شب قدر شمرده‌اند که البته شب ۲۷ به روایت اهل سنت شب قدر است.

این سخنران مذهبی خاطرنشان کرد: شب قدر یک شب است که همین یک شب معادل یک عمر، یعنی ۸۴ سال بندگی است و هر سال این شب تکرار می‌شود که اگر هر سال این شب را درک کنیم، یعنی هر سال ۸۴ سال بندگی را درک کرده‌ایم.

عالی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره زمان شب قدر در سخنان پیامبر(ص) اضافه کرد: یکی از اهالی مدینه از پیامبر(ص) درباره زمان قطعی شب قدر پرسید و نقل شده که ایشان شب بیست و سوم را به عنوان شب قدر معرفی کرد. همچنین حضرت زهرا(س) در عصر ۲۲ ماه رمضان فرزندانش را می‌خواباند تا برای شب بیست و سوم بتوانند بیدار بمانند.

وی تصریح کرد: خداوند شب قدر را قرار داد تا بندگانش در یک شب به اندازه یک عمر بالا بروند. در شب قدر است که مقدرات انسان تا یک سال به امضای امام زمان(عج) می‌رسد. البته که بدون تردید دعا کردن در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: ثواب هر عمل خیر در این شب به اندازه ثواب عمل خیر به اندازه ۸۴ سال است. در واقع اعمال خیر انسان در این شب به صورت جهشی بالا می‌رود. نتیجه اعمال به عنوان بذر در زمین شب قدر به اندازه ۸۴ سال قابل رشد است. درک این شب تنها به بیدار بودن نیست؛ در واقع هر چند بیدار بودن در این شب شرط لازم است اما کافی نیست.

عالی تصریح کرد: شب قدر را ولی هر زمان و هر عصری شب قدر کرده و او این زمینه را که اعمال انسان جهشی بالا رود، فراهم می‌کند. شب قدر برای کسانی است که در ولایت امام معصوم(ع) هستند. در واقع اوج روحی معصوم در شب قدر اتفاق می‌افتد. در این شب تمام ملائکه به اندازه بی‌شمار پایین می‌آیند. آن‌ها روی زمین فرود نمی‌آیند چراکه ماده نیستند بلکه مجرد هستند و بر قلب و روح وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: سوره قدر سوره اهل بیت(ع) و ولایت است. در شب قدر ملائک بر امام عصر(عج) نازل می‌شوند و تمام رحمت الهی پایین می‌آید. لذا آنان که به قرآن و ولی خدا متصل شوند، شب قدر را درک کرده‌اند. قرآن به سر گذاشتن و پناهنده شدن به اهل بیت(ع) برای اتصال به عالم معنوی است و اگر این اتصال برقرار شود، انسان به اندازه یک عمر اوج می‌گیرد.

این سخنران مذهبی گفت: لشکر حر نخستین کسانی بودند که دل خاندان امام حسین(ع) را لرزاندند. بزرگترین گناهان ایستادن در برابر ولی خداست اما حر در مقابل امام زمان خود ایستاد ولی همان حری که با گناهش در قعر جهنم بود، با وصل شدن به سیدالشهدا(ع) رشد یافت و مقرب شد؛ لذا بدون تردید یک نفر از مجالس شب قدر دست خالی بیرون نمی‌رود اما جهش و رشد در شب قدر برای کسی است که متصل به قرآن و عترت شود.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *