رونق فعالیت‌های قرآنی در مشهد کاهش یافته است

  • ۲ سال قبل
  • 0

شهردار مشهد گفت: طی چند سال گذشته به دلایل مختلف از جمله کم‌مهری‌هایی که از سوی مسئولان انجام شده، رونق فعالیت‌های قرآنی در مشهد کاهش یافته است.

سیدعبدالله ارجائی در نشست صمیمی با جامعه قرآنی مشهد که شامگاه ۲۹ فروردین‌ ماه در مجتمع آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: خوشبخاته در کنار مضجع امام هشتم(ع) و شهری زندگی می‌کنیم که محافل خانگی و مسجدی قرآن آن در سطح کشور زبانزد و پیشرو است. نهضتی که از ۱۰۰ سال پیش در مشهد آغاز شده، باعث شد امروز در سطح کشور در تمام عرصه‌های قرآنی پیشرو باشیم. البته که تک‌ستاره‌هایی در باقی شهرها نیز حضور دارند و منکر آن‌ نیستم اما برایند فعالیت‌ها در مشهد قابل مقایسه با باقی شهرها نیست.

وی افزود: با این حال به نظر می‌رسد که طی چند سال گذشته به دلایل مختلف از جمله کم‌مهری‌هایی که از سوی مسئولان نباید انجام می‌شده اما صورت گرفته، رونق فعالیت‌های قرآنی در مشهد مقداری کاهش پیدا کرده است. بر این اساس ما آمادگی داریم با حمایت شورای اسلامی شهر تمام همت و بضاعت خود در مدیریت شهری را صرف این کنیم که سطح محافل و مجالس قرآنی مشهد به نقطه اوج خود بازگردد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: از دل محافل قرآنی هرچه بخواهیم بیرون می‌آید. چه حافظ، چه قاری، چه کسی که مفاهیم قرآن را فرا بگیرد و چه کشف استعداد برای مسابقات ملی و بین‌المللی. وقتی در سطح وسیعی به پهنای یک شهر ۳.۵ میلیون نفری بتوانیم جلسات متعددی را با حضور اساتید برجسته قرآنی برگزار کنیم، انگار که معدن بزرگی داریم که پر از جواهر است و به قدر نیاز در هر فرصت گوهری از گوهرهای آن استخراج می‌کنیم.

ارجائی تصریح کرد: از جامعه قرآنی مشهد و متولیانی چون آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خواهشمندم به هر شکل که می‌توانند و صلاح می‌دانند، یک برنامه عملیاتی کامل برای احیای وضعیت قرآنی مشهد تهیه کنند. شهرداری مشهد نیز به صورت تمام‌قد برای انجام این کار در خدمت است چراکه ما معتقدیم اولویت است و کاری بهتر از این وجود ندارد.

چاپ قرآن با خط بریل توسط شهرداری مشهد 

وی با اشاره به چاپ قرآن‌هایی با خط بریل توسط شهرداری مشهد برای نابینایان اظهار کرد: فردا قرار است مراسم اهدای بیش از هزار جلد قرآن با خط بریل به قاریان نابینا را برگزار کنیم. در مشهد نوجوانان نابینایی فعالیت دارند که قرآن را حفظ هستند اما هنوز نتوانسته‌اند آن را به دست بگیرند، ورق بزنند و بخوانند و تنها صوت آن را گوش می‌کنند. این افراد اگر قرآن به دست بگیرند، شرایط برای‌شان خیلی تفاوت خواهد کرد. بر این اساس برای نخستین‌ بار هم قرآن‌های دارای سری ۳۰ جلدی با ترجمه بریل را چاپ کرده‌ایم و هم سری ۶ جلدی بریل. آمادگی این را داریم که این فعالیت را با همکاری نهادهای متولی نیز توسعه دهیم و برای اقشار دیگر هم چنین کاری را انجام دهیم.

شهردار مشهد با اشاره به اعتقاد مردم مختلف دنیا در رابطه با منابع قدرت عنوان کرد: برخی معتقدند منبع قدرت اقتصاد است و هر خانواده‌ای که بنیه اقتصادی قوی‌تری دارد، میان اقوام، محله و شهر خود شاخص می‌شود. هر کشوری که بنیه اقتصادی قوی‌تری دارد نیز در جامعه بین‌المللی شاخص می‌شود. برخی دیگر معتقدند که منشا قدرت، قدرت نظامی است. در گذشته هر کس که تعداد اسباب‌ها و جوانان آماده به رزم بیشتری داشت، دارای قبیله قوی‌تری بود. امروز نیز هر کس که مجهز به سلاح‌های پیشرفته و انرژی هسته‌ای است، قوی‌تر است. در این میان برخی نیز وجود دارند که معتقدند فرهنگ منشا اصلی قدرت است و هر کس که دارای فرهنگ بیشتری است، قوی‌تر است؛ بر این اساس برخی از کشورها در دنیا به دنبال نفوذ فرهنگی هستند اما کسانی هم هستند که تصور می‌کنند کسی که عالم‌تر است، قوی‌تر است. در واقع اینان علم را منشا قدرت می‌دانند.

ارجائی ادامه داد: در مجموع آنچه واضح است، این است که پس از قدرت لایضال الهی که منشا تمام قدرت‌هاست، مبنای قدرت بشری بر نیروی انسانی است. اگر نیروی انسانی کیفی در یک جامعه حضور داشت، آن جامعه علم‌دوست، مُبَلغ ثروت و دارای فرهنگ می‌شود. در اصل روی این کره‌ خاکی و میان انسان‌ها جامعه‌ای قوی‌تر است که نیروی انسانی کیفی بیشتری داشته باشد. حال این نیروی انسانی می‌تواند در هر عرصه‌ای فعالیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: اما در این میان این سوال پیش می‌آید که این نیروی انسانی کیفی به چه چیزی باید مجهز شود که بهترین سلاح باشد. آیا بالاتر از وحی الهی چیزی وجود دارد؟ در کشور و شهر ما نیروهای مخلص کیفی حضور دارند که به زبان قرآن مجهز هستند و می‌توانند علم خود را گسترش دهند. آنان به دریای بی‌کران وحی متصل هستند و می‌توانند با صدای خوش خود آن را به جامعه هدیه کنند. قطعا هیچ منشا هدایتی از این بالاتر و فعالیت فرهنگی از این موثرتر نیست.

در پایان این مراسم توسط شهرداری مشهد از ۶ نفر از پیشکسوتان جامعه قرآنی مشهد تقدیر به عمل آمد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *