• صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • ۲۵ برنامه فرهنگی تبلیغی دهه آخر صفر؛ از تکریم زائران پیاده تا برپایی سوگواره‌های آیینی و نشست‌های تخصصی

۲۵ برنامه فرهنگی تبلیغی دهه آخر صفر؛ از تکریم زائران پیاده تا برپایی سوگواره‌های آیینی و نشست‌های تخصصی

  • ۲ سال قبل
  • 0

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای ۲۵ برنامه محوری فرهنگی و تبلیغی با محوریت خردورزی در سبک زندگی امام رضا(ع) و مقاومت و جهاد در حرم مطهر رضوی خبر داد.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد در نشست خبری تشریح ویژه‌ برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر حرم مطهر رضوی اظهار کرد: دهه پایانی ماه صفر یکی از ایام حضور چشمگیر زائران در بارگاه منور رضوی است و از همین رو برنامه‌های متنوع فرهنگی، تبلیغی و مذهبی برای این ایام پیش‌بینی شده است.
وی افزود: علاوه بر فعالیت‌هایی مستمر پایگاه‌های فرهنگی و آداب زیارت، به طور خاص برای این ایام ۲۵ برنامه محوری تدارک دیده شده که در همه آنها توجه به شعار محوری «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» مد نظر بوده است.

ویژه برنامه «سلسه الذهب» با حضور سخنرانان برجسته کشور
حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد ادامه داد: یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده در این ایام برگزاری سلسه جلسات سخنرانی‌ با حضور اساتید برجسته همچون آیت الله خاتمی، حجج اسلام والمسلمین مرادی، پناهیان، رفیعی و … در قالب ویژه برنامه «سلسه الذهب» است که از شب اربعین آغاز شده و تا شام شهادت حضرت رضا(ع) در حرم مطهر رضوی ادامه دارد.

عزاداری هیئات مذهبی کشور در «حسینیه حرم»
وی تصریح کرد: همچنین در این ایام، همانند ماه محرم محافل عزاداری ویژه هیئات مذهبی سراسر کشور در حسینیه حرم واقع در صحن قدس حرم مطهر رضوی آغاز شده که تا پایان ماه صفر هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.

دو اجتماع عظیم عزاداران
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: برگزاری دو اجتماع عزاداری، ویژه ایام رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و سالروز امام رضا(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) نیز از جمله برنامه‌های این ایام است و در کنار آن مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام هشتم(ع) و شام غریبان نیز همانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

تکریم زائران پیاده در محفل «پابوس»
وی اظهار کرد: در این ایام برنامه‌ای با نام «پابوس»، ویژه زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) نیز در رواق دارالهدایه در نظر گرفته شده که شامل سخنرانی، قرائت زیارت ادعیه و اهدای هدایای متبرک به این زائران بزرگوار خواهد بود.

تدارک ویژه برای زائران کودک و نوجوان
حجت الاسلام شریعتی‌نژاد در ادامه به اجرای برنامه‌هایی ویژه مخاطبان خاص اشاره و اظهار کرد: برگزاری محفل سوگواری «ابناء الرضا»، ویژه زائران نوجوان، از اول تا ۵ مهرماه، ساعت ۱۶ هر روز در حسینیه حرم پیش‌بینی شده و علاوه بر آن، در این ایام رواق کودک نیز همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح با برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری میزبان زائران خردسال است.
وی در ادامه با اشاره به سوگواری آیینی زنان نوغان همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)  گفت: در این روز، طبق سنت دیرینه، بانوان مشهدی به صورت نمادین از محله نوغان به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند و در طول مسیر به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.
به گفته او، این بانوان سپس با تشرف به حرم مطهر، در رواق حضرت زهرا (س) حضور خواهند یافت و سوگواری خود را ادامه خواهند داد.

اجرای نمایش آئینی «آسمان هشتم»
حجت الاسلام شریعتی‌نژاد از اجرای یک نمایش آیینی ویژه این ایام نیز خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار نمایش آئینی «آسمان هشتم» به مدت پنج شب در ورودی بست شیخ طوسی اجرا خواهد شد که در قالب آن، ۸ پرده از اتفاقات سفر امام رضا(ع) از مدینه تا مرو را به نمایش در می‌آید.

گرامیداشت هفته دفاع مقدس 
وی همچنین اظهار کرد: امسال با توجه به تقارن هفته دفاع مقدس با ایام پایانی ماه صفر بخشی از برنامه‌های حرم مطهر به این مناسبت اختصاص یافته که از جمله این برنامه‌ها برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای حرم با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران در تالار قدس و مراسم غبارروبی مزار شهدای مدفون در حرم مطهر است.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین به همین مناسبت ویژه برنامه از «حرم تا بهشت» به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس ۳۱ شهریور ماه پس از نماز مغرب و عشا با حضور آیت الله خاتمی و مداحی حاج صادق آهنگران برگزار می‌شود.
وی برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای ۸ ساله دفاع مقدس از ۳۱ شهریورماه تا پایان هفته دفاع مقدس در ایوان باب الهادی همراه با روایتگری راویان ۸ سال دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد.

نشست تخصصی با موضوع امام رضا(ع)
حجت الاسلام شریعتی‌نژاد همچنین به برگزاری نشست‌های تخصصی در مرکز اداره پاسخگویی به سوالات دینی اشاره کرد و افزود: مناظرات امام رضا(ع)، بررسی مکتب سیاسی و اجتماعی امام و پرسمان دینی در محضر عالم آل محمد(ص) از عناوین این نشست‌های تخصصی است.

ویژه برنامه‌های زائران غیرایرانی 
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به حضور زائران غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی در این ایام نیز اشاره کرد و گفت: در مجموعه مدیریت امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برنامه‌های ویژه‌ای برای این گروه از زائران تدارک دیده شده که از جمله آن می‌توان به ویژه برنامه «مسیر الانتصار» و «ضیافت الحسین» ویژه عرب زبان اشاره کرد.

منبع :آستان نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه