• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار مهم
  • >
  • سهم دولت در توسعه قطار شهری مشهد افزایش یابد/اتصال قاسم‌آباد به شهدا از طریق مترو

سهم دولت در توسعه قطار شهری مشهد افزایش یابد/اتصال قاسم‌آباد به شهدا از طریق مترو

  • ۲ سال قبل
  • 0

شهردار مشهد با اشاره به اینکه طبق قانون ۵۰ درصد از هزینه احداث خطوط مترویی را باید دولت تقبل کند، گفت: باید سهم کمک‌های دولت به مشهد که شهری زائرپذیر است، افزایش پیدا کند و به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

سیدعبدالله ارجائی امروز، سوم اسفند ماه، در بازدید استاندار خراسان رضوی از خطوط یک و ۲ قطار شهری مشهد اظهار کرد: در حال حاضر در خطوط یک و ۲ تقریبا کار باقی مانده‌ای نداریم و امیدواریم بتوانیم مشکل اصلی که در تامین اعتبار خطوط سه و چهار است را حل کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در خط‌های یک و ۲ مترو وضعیت‌ مشهد از سایر نقاط کشور بهتر است. در خط یک ۶۰ واگن فعال استذاما همچنان به ۶۰ واگن دیگر نیز نیاز داریم که این یک موضوع ملی است. امید است بتوانیم تعدادی از این واگن‌ها را تامین کنیم تا بعد از کرونا دچار مشکل نشویم.

شهردار مشهد تصریح کرد: اگر قرار باشد خط یک را تا آرامستان بهشت رضا(ع) که مطالبه جدی مردم است، ادامه دهیم، باید ۶۰ واگن جدید به این خط اضافه شود زیرا با واگن‌های موجود در خط یک این امر امکان‌پذیر نخواهد بود و تحقق این موضوع نیازمند حمایت دولت است.

تکمیل ایستگاه سلامت در خط ۲ اولویت شهرداری است

ارجائی با بیان اینکه در خط ۲ نیز اولویت ما تکمیل ایستگاه سلامت است، اظهار کرد: این ایستگاه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و تکمیل خواهد شد و به تناسب افزایش مسافر، واگن‌های آن نیز افزایش پیدا می‌کند اما این موضوع نیاز به تامین واگن، تعمیر و نگهداری ناوگان موجود دارد.

وی ادامه داد: در خط سه نیز اولویت با اتصال به راه‌آهن، پایانه امام رضا(ع) و فرودگاه به حرم مطهر و همچنین تکمیل شبکه ورود و خروج زائر به مترو است. برنامه ما این است که در صورت پرداخت ۵۰ درصدی اعتبارات توسط دولت برای احداث خطوط مترویی، این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ محقق شود.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه در کارگروه زیارت ریاست جمهوری دستور داده شد که از محل بودجه نفت در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به مشهد کمک شود، خاطرنشان کرد: این موضوع با کمک استاندار باید از طریق دولت پیگیری و محقق شود.

اتصال قاسم‌آباد به شهدا از طریق مترو 

ارجائی افزود: برای اولویت‌بندی اجرای ادامه خط سه نیز ۲ نظر وجود دارد که یکی اتصال محدوده قاسم‌آباد به میدان شهدا و دیگری اتصال بولوار سیدی به پایانه امام رضا(ع) است.

وی اضافه کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد قاسم‌آباد متقاضی سفر بیشتری دارد؛ لذا اولویت بعدی اتصال این منطقه به میدان شهدا خواهد بود.

پیشنهاد استفاده از فاینانس برای احداث خط چهار

شهردار مشهد با بیان اینکه احداث خط چهار با سرمایه‌گذاری‌های شهرداری و کمک دولت در کوتاه‌مدت شدنی نیست، خاطرنشان کرد: البته در شروع خط چهار قبل از پایان یا پیشرفت معقول خط سه نیز گفته‌های زیادی مطرح می‌شود اما با این حال پیشنهاد ما برای احداث خط چهار استفاده از فاینانس است که پیشنهاد آن را به استاندار و وزارت راه و شهرسازی ارائه داده‌ایم. اگر بتوانیم از فاینانس استفاده کنیم، این امکان وجود دارد که تا طی چهار سال پروژه احداث این خط را نیز به سرانجام برسانیم.

ارجائی ضمن اشاره به اینکه برای اجرای خط چهار حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: تامین این مبلغ تنها از طریق فاینانس امکان‌پذیر است وگرنه با پول شهرداری و انتشار اوراق مشارکت که در کل کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و سهم مشهد از آن نیز کافی نیست، دور از ذهن است.

وی افزود: زمانی‌ که خط چهار را تحویل گرفتیم، بعد از چند ماه توقف تنها ۶ متر حفاری آن انجام شده بود اما اکنون با عبور از زیر بافت متراکم مهر مادر بیش از یک کیلومتر از تونل خط چهار حفاری شده است.

امروز باید برای تامین واگن خط سه برنامه‌ریزی شود

شهردار مشهد به اتصال خط یک متروی مشهد به گلبهار اشاره و اضافه کرد: اگر متروی گلبهار راه‌اندازی و به خط سه متصل شود و ما نتوانیم واگن مورد نیاز را تا آن زمان تامین کنیم، مسافر گلبهار حداقل تا ساعات ۹ الی ۱۰ صبح تمام واگن‌های این خط را پر می‌کند و هیچ مسافر دیگری در ایستگاه‌های بعدی امکان سوار شدن به مترو را نخواهد داشت.

ارجائی افزود: امروز باید برای تامین واگن خط سه برنامه‌ریزی شود و نگذاریم بعد از اینکه خط گلبهار راه‌اندازی شد، به فکر چاره باشیم. اکنون باید در این خصوص تصمیم‌گیری و اقدام شود.

وی گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از مسائل اصلی مشهد برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هواست. مسلما این امکان وجود دارد که با اقدامات کوتاه‌مدت مانند توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی مشکل را به‌ صورت موقت حل کرد اما راه حل ریشه‌ای مشکل ترافیک و آلودگی هوا توسعه خطوط ریلی است.

سهم دولت در خطوط مترویی پرداخت شود

شهردار مشهد اضافه کرد: متاسفانه در چند سال اخیر احداث خطوط مترو دچار رکود شده بود؛ لذا تاکید ما در دوره ششم مدیریت شهری این است که خطوط متروی مشهد با سرعت بیشتری پیش برود که این موضوع الزامی دارد که آن الزام انجام تعهدات دولت است.

ارجائی افزود: طبق قانون ۵۰ درصد از هزینه احداث خطوط مترویی را باید دولت تقبل کند که در بازدید امروز استاندار خراسان رضوی قول مساعد داده شد تعهدات دولت را پیگیری کند.

وی ادامه داد: با پرداخت ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال از سوی دولت برای خط مترو که هر کیلومتر آن حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، به این زودی نمی‌توانیم مترو را به بهره‌برداری برسانیم و در اختیار زائران و مجاوران قرار دهیم؛ لذا باید سهم کمک‌های دولت به مشهد که شهری زائرپذیر است، افزایش پیدا کند و به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

شهردار مشهد اضافه کرد: اولویت ما در مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل‌ونقل ریلی است و برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در احداث خط چهار پیشنهاد بهره‌گیری از فاینانس را داده‌ایم.

ارجائی افزود: همچنین برای تکمیل خط سه باید به سرعت سهم دولت پرداخت شود و در کنار آن نیز بتوانیم از روش‌های تامین مالی مختلف از جمله تامین مالی از طریق نفت استفاده کنیم تا زائران و مجاوران در مدت زمان کوتاهی بتوانند از شبکه ریلی بهره‌مند شوند.

استاندار خراسان رضوی: کمک دولت به خرید واگن و توسعه خطوط قطار شهری را پیگیری می‌کنیم

در ادامه این بازدید یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، افزود: در این بازدید گزارشی از مشکلات و چالش‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی از جمله خطوط قطار شهری ارائه شد که ما مشکلات آن را از طریق دولت پیگیری خواهیم کرد تا در آینده و بعد از کرونا دچار مشکل نباشیم.

وی ادامه داد: ما از فعالیت‌های شهرداری و شورای شهر مشهد برای توسعه خطوط مترو و حمل و نقل عمومی که موضوع بسیار مهمی است، حمایت خواهیم کرد.

نظری افزود: در حال حاضر خطوط یک و ۲ در حال بهره‌برداری است و عملیات عمرانی احداث خطوط سه و چهار نیز از سوی شهرداری ادامه دارد که با حمایت و همکاری باید به بهره‌برداری برسد

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه