بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پایگاه تجمیعی واکسن شرق کشور

  • ۳ سال قبل
  • 0

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد: ۳۱ درصد از جمعیت هدف استان واکسینه شده اند
بزرگ ترین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون شرق کشور با ظرفیت تزریق روزانه واکسن به ۲۰ هزار نفر در مجتمع تجاری مشهدمال به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این مرکز ظرفیت واکسیناسیون شهر مشهد با در‌حساب آوردن۳۱ پایگاه تجمیعی دیگر به بیش از ۷۰ هزار نفر در روز رسید و آن طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آیین افتتاح این مراسم اعلام کرد، اگر سهمیه واکسن مشهد افزایش پیدا کند، دانشگاه علوم پزشکی روزانه تا ۱۰۰ هزار نفر را در روز واکسینه می کند.
عضو ستاد ملی کرونا و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه تأمین سلامت مردم مثل واکسیناسیون وظیفه دولت است اما وقتی مردم در کنار دولت قرار می گیرند برکت و سرعت این کارها بیشتر و آثار آن سریع تر ظاهر می شود گفت: اگر همه کسانی که در کشور ظرفیتی دارند، دست به دست هم بدهند، مشکلات کشور برطرف می شود. سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: اکنون اصلی ترین مسئله کشور کروناست و موضوعی مهم تر و حادتر از کنترل این بیماری نداریم. در این ۱۹ ماهی که از شیوع کرونا می گذرد مدافعان سلامت واقعا هرچه داشتند هزینه کردند و به شکل گسترده ای ایثار کردند. وی با اشاره به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده و الکل در اسفند ۹۸ در مشهد ادامه داد: در آن روزها کار به جایی رسیده بود که دولت به هر استان و شهر سهمیه الکل می داد و دعوا بر سر این سهمیه بود، اما حالا به نقطه ای رسیده ایم که مراکزی مثل این پایگاه با ظرفیت واکسیناسیون ۱۰ و ۲۰ هزار نفر واکسن ایجاد می شود. امیدواریم با پیوند خوبی که بین دانشگاه علوم پزشکی و این مراکز و بخش خصوصی وجود دارد، شاهد توسعه بیشتر چنین پایگاه هایی باشیم. البته وزارت بهداشت هم باید واکسن را به اندازه مناسب و کافی تأمین کند تا مردم به سرعت واکسینه شوند و دیگر شاهد ظهور پیک های جدید و مرگ ومیرهای شدید مثل مردادماه با نزدیک به ۱۴ هزار نفر فوتی در کشور نباشیم.

باید بیش از ۹۰ درصد مردم واکسینه شوند
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: الان و با شیوع موج دلتا باید بیش از ۹۰ درصد از مردم واکسینه شوند و برای رسیدن به این عدد، بسیار کار داریم و مراکز واکسیناسیون باید بیشتر از این توسعه پیدا کنند. در برخورد با همه گیری، همه مردم و بخش های اقتصادی و اجتماعی باید با هم همکاری داشته باشند. بعضی ها این مسئله را درک کرده اند و وارد میدان شده اند تا فشار را از روی کادر درمان بردارند.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به گزارش مجلس درباره واکسیناسیون گفت: در مجلس گزارشی از واکسیناسیون مردم تهیه و به ستاد کرونا ارائه شد و آنجا پیش بینی شد که به واردات واکسن با حجم زیادی نیاز داریم و همین موضوع به مسئله اصلی دولت جدید و مجلس تبدیل شد. ضمن اینکه منابع مالی این کار هم تأمین شده است و رئیس‌جمهور به وزارت امورخارجه برای رایزنی با کشورهای مختلف تولید کننده واکسن برای خرید مأموریت داده است. طبق گزارشی که دریافت کردیم، مذاکرات اولیه برای خرید واکسن موفقیت آمیز بوده است و نتیجه آن سرعت بیشتر واردات واکسن در روزها و ماه های اخیر بوده است.

واردات ۶۰ میلیون دز واکسن در دستورکار دولت
وی ادامه داد: دولت واردات ۶۰ میلیون دز واکسن را در دستورکار دارد و اگر این حجم در کوتاه مدت وارد شود، حجم زیادی از جامعه هدف واکسینه خواهند شد و البته برنامه ریزی دولت این است که تا پایان پاییز واکسیناسیون عمومی را به اندازه مطلوب برساند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با قدردانی از کمک ها و حمایت های همه ارکان دولتی و نظامی استان از ابتدای شیوع کرونا تا امروز گفت: از ابتدای دوره کرونا، از امام جمعه و نماینده ولی فقیه تا آستان قدس رضوی و نیروهای نظامی و انتظامی، به کمک دانشگاه علوم پزشکی آمدند، ولی از عواملی که بسیار زیاد به داد بخش درمان رسید، بخش خصوصی بود که هم در بحث پزشکی و هم مادی و معنوی کمک فراوانی به ما کمک کرد.
محمدحسین بحرینی ادامه داد: در دنیا دو راه برای کاهش ابتلا به این بیماری و تلفات ذکر می شود، یکی رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دیگری واکسیناسیون است. دانشگاه علوم پزشکی نیز به تنهایی نمی تواند مشهد را با این وسعت جغرافیایی و یک حاشیه شهر یک میلیون نفری واکسینه کند اما اکنون همانند ابتدای شیوع کرونا همه و از جمله بخش خصوصی پای کار آمدند و به دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه کمک کردند.
وی با بیان اینکه مشهد اولین شهر ایران بود که ساختمانی تجاری را به بزرگ ترین مرکز واکسیناسیون شرق کشور تبدیل کرد افزود: ما برای این مرکز واکسیناسیون به دلیل اینکه قابلیت توسعه دارد و می توانیم آن را ۲۴ ساعته فعال کنیم، هیچ سقفی تعیین نمی کنیم و به هر میزانی که به مشهد واکسن اختصاص داده شود، می توانیم در این مرکز تزریق کنیم.
بحرینی تصریح کرد: اکنون تنها محدودیت ما برای واکسینه کردن مردم، اختصاص واکسن به شهر مشهد است و اگر واکسن به مشهد برسد، قادریم تا ۱۰۰ هزارنفر را در روز واکسینه کنیم.

واکسیناسیون ۳۱ درصد جمعیت هدف استان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حاشیه این مراسم از واکسینه شدن ۳۱ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال در استان خبر داد و گفت: آخرین بار چیزی در حدود ۱۳۰ هزار دز واکسن به مشهد داده شد که در مقایسه با قبل افزایش داشته است.
مهدی قلیان با اشاره به قول وزارت بهداشت برای تأمین دز دوم واکسن آسترازنکا تصریح کرد: ما به ۲۴ هزار نوبت دوم آسترازنکا در مشهد نیاز داریم که طبق وعده وزارت بهداشت این میزان تا ۱۵ شهریور تأمین خواهد شد. رئیس هیئت مدیره بنیاد خیریه تات هم که زیرساخت های پایگاه تجمیعی واکسیناسیون مشهد مال را فراهم کرده است با بیان اینکه این مرکز در مقطع زمانی بسیار کوتاه و با کار جهادی به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: بنیاد خیریه تات در سال ۱۳۹۸ نقاهتگاهی را با ظرفیت ۳۰۰۰ تخت در ایران مال راه اندازی و تجهیز کرد که انجام چنین کاری در یک مرکز تجاری بازتاب جهانی داشت و بعد از آن آمریکا و کشورهای دیگر از این ایده الگو گرفتند و فضاهای نمایشگاهی و تجاری شان را به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل کردند.
علی انصاری با تأکید بر اهمیت واکسیناسیون در شرایط فعلی کشور گفت: امروز واکسیناسیون عمومی مردم از مهم ترین واجبات کشور است .
منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *