ذخایر سدهای استان؛ کمتر از ۴۰ درصد!

  • ۳ سال قبل
  • 0

بنا بر آمار آب منطقه‌ای استان، ذخایر آبی سدهای استان امسال به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است و ذخیره سد دوستی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب کمتر شده و آب ورودی این سد در برخی دوره‌ها به صفر رسیده است ، ۶۳درصد ظرفیت این سد به عنوان مهم‌ترین و استراتژیک ترین سد استان که بخش عمده آب کلان‌شهر مشهد را تأمین می‌کند، خالی است و تنها ۴۴۵ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره‌شده است.به گزارش خراسان رضوی، بهار سال گذشته در پایان فصل بهار، میزان بارندگی‌های سال آبی بیش از ۲۹۴ میلی‌متر بوده درحالی‌که امسال این عدد به کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر رسیده است. این میزان بارندگی بیانگر کاهش ۶۰ درصدی نزولات جوی در سال جاری است که بنا بر اذعان متولیان حوزه آب استان و کشور در نیم‌قرن اخیر چنین کاهشی بی‌سابقه بوده است.
کاهش ۶۰۰ میلیون مترمکعبی آب
بنا بر داده های آماری آب منطقه‌ای استان درباره آخرین وضعیت ذخایر آبی سدهای استان تا ۱۷ خرداد امسال از مجموع ۱۹ سد آبگیر استان با تراز نرمال حجم مخزن ۱۵۷۲ میلیون مترمکعبی، هم اکنون تنها ۶۰۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره وجود دارد یعنی ۶۱ درصد کل ظرفیت سدهای استان خالی از آب است. این در حالی است که سال گذشته در این تاریخ یعنی نیمه دوم خرداد سال ۹۹ میزان آب ذخیره‌شده پشت سدهای استان بیش از یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون مترمکعب بوده است که ۷۹ درصد ظرفیت سدهای استان را پرکرده بود بنابراین میزان ذخایر آبی سدهای استان اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
۶۳ درصد مخزن سد دوستی بی‌آب است
اما مهم‌ترین و استراتژیک ترین سد استان که بخش عمده آب کلان‌شهر مشهد را تأمین می‌کند؛ سد دوستی است که ظرفیت مخزن این سد در حالت تراز نرمال بیش از یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون مترمکعب است که با توجه به کاهش شدید بارندگی‌های امسال ۶۳ درصد ظرفیت این سد خالی از آب و تنها ۴۴۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد دوستی ذخیره‌شده است. این در حالی است که سال گذشته در نیمه دوم خرداد حجم آب ذخیره‌شده پشت این سد بیش از ۹۵۲ میلیون مترمکعب بوده است و حدود ۸۰ درصد این سد عظیم و استراتژیک پرشده بود. بنابراین میزان آبی که اکنون پشت سد دوستی وجود دارد بیش از ۵۰۷ میلیون مترمکعب کمتر از سال گذشته است و این کاهش به‌طورجدی، کلان‌شهر مشهد را با تنش و بحران آبی در تابستان امسال مواجه خواهد کرد.
سدهای تأمین‌کننده آب استان در بحران
علاوه بر این، دیگر سدهای عمده استان که سال گذشته ۱۰۰ درصد ظرفیت مخزن آن‌ها پر بوده است امسال با کاهش جدی ذخایر روبه رو شده‌اند به طوری که سال گذشته در نیمه دوم خرداد ۱۰۰ درصد ظرفیت سد طرق پر آب بوده اما امسال تنها ۵۰ درصد ظرفیت مخزن این سد آب دارد. سد فریمان نیز اکنون تنها ۲۶ درصد ظرفیت مخزن آن پر است درحالی‌که سال گذشته در چنین روزهایی حدود ۷۵ درصد ظرفیت مخزن این سد پر آب بوده است. سد ارداک هم از دیگر سدهای مهم و تأمین‌کننده آب مشهد است که سال گذشته نیمه دوم خرداد ۱۰۰ درصد ظرفیت مخزنش پر آب بوده اما امسال تنها ۵۷ درصد ظرفیت این سد دارای آب است. همچنین سد دهقان، سد چهچهه و سد بار سال گذشته در نیمه دوم خرداد حدود ۱۰۰ درصد ظرفیت مخازن آن‌ها پر آب بوده که این روزها تنها ۴۵ درصد ظرفیت سد دهقان،۶۰ درصد ظرفیت سد چهچهه و ۴۰ درصد ظرفیت سد بار دارای آب است. سد سده نیز سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد ظرفیت مخزنش پر آب بوده که این روزها کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت این سد دارای آب است.مدیر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی استان نیز در گفت و گو با خراسان رضوی درباره وضعیت مخازن آبی سدهای استان می‌گوید: به دلیل کاهش بارندگی‌ها امسال حجم ورودی سدهای استان تا یک‌سوم کاهش پیداکرده و نمونه بارز آن سد دوستی است.ادریس قائمی می‌افزاید: متأسفانه به دلیل کاهش بارندگی‌ها در منطقه و کشور افغانستان، میزان آب ورودی به سد دوستی بعضا به صفر هم رسیده است به طوری که از ابتدای امسال تاکنون میزان آب ورودی به این سد حدود ۵ میلیون مترمکعب بوده درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته میزان آب ورودی به این سد روزانه حدود ۵ میلیون مترمکعب بوده است. دلیل این مسئله این است که میزان بارندگی‌ها در بالادست این سد یعنی کشور افغانستان کم بوده و به همین دلیل کشور افغانستان حتی جلوی میزان کمی آب را که به این سد وارد می‌شود، گرفته است و اثر کاهش بارندگی‌ها را می‌توان در این سد به‌طور کاملاً ملموس مشاهده کرد. وی ادامه می دهد: به همین دلیل امسال آن چنان که باید نمی‌توانیم به بخش کشاورزی از آب سد دوستی تخصیص دهیم و اولویت، تأمین آب شرب مشهد خواهد بود. در برخی دیگر از سدها مانند سد فریمان با توجه به کاهش شدید بارندگی، پیش‌بینی می‌کردیم در حوزه کشاورزی دچار التهاب و تنش شویم اما خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به‌موقع و همکاری کشاورزان تا امروز با تنشی در تخصیص‌های این سد روبه رو نشدیم.

منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *