طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد روی میز شورا

  • ۴ سال قبل
  • 0

اولین گام در سنددار شدن عرصه شهر برداشته شد. یکی از طرح‌های هفت‌گانه طرح تفصیلی مشهد چندروز پیش از شهرداری مشهد به شورای شهر ارسال شد. طرح تفصیلی جنوب‌غرب مشهد حالا روی میز شورا قرار دارد تا بعد از بررسی‌های شورا و کارشناسی روی آن، در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود. این خبر را رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد به شهرآرا داد و افزود: از دهه ۵۰ تاکنون که طرح تفصیلی برای طرح جامع خازنی تهیه شده بود، مشهد دیگر طرح تفصیلی نداشته است.
به گفته او، تاکنون طرح‌های دیگری به‌صورت مقطعی برای مشهد تهیه شده است، اما هرکدام از این طرح‌ها فقط باعث سردرگمی شهروندان شده بود؛ اما حالا با تصویب به نوبت طرح‌های تفصیلی، طرح تفصیلی یکپارچه‌ای برای شهر مشهد خواهیم داشت تا شهروندان با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.
اواسط شهریورماه بود که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اعلام کرد که بر اساس آنچه دیده شده است، هنوز هماهنگی‌های لازم میان ارکان مختلف شهرداری با مشاوران طرح تفصیلی مشهد وجود ندارد و این طرح آن‌طور که به نظر می‌رسد، پخته نیست. پیش از آن نورین‌مقدم، مدیرکل دفتر مطالعات شهری شهرداری مشهد، به شهرآرا گفته بود که بعد از برگزار شدن جلسه نهایی با شهردار مشهد، طرح تفصیلی جنوب‌غرب مشهد به شورای شهر ارسال می‌شود و هرماه یک طرح تفصیلی از طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه شهری برای تصویب به پارلمان شهری ارسال خواهد شد. حالا مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد، گفته است که این موضوع باید از سوی کارگروه کمیسیون و دیگر کمیسیون‌های شورای شهر بررسی شود. وی اضافه کرد: کارگروه معماری و شهرسازی برنامه‌ریزی فشرده‌ای انجام داده تا جزئیات این طرح بررسی شود.
او با بیان اینکه در نظر داریم تا این طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان در قالب مصوبه به صحن علنی شورای شهر ارائه شود، افزود: هدف کمیسیون این بوده که طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان و بالاترین کیفیت تهیه و بهره‌برداری شود.

ابلاغ تهیه سند پهنه‌بندی حریم مشهد به مشاور
مهدی‌نیا با اعلام این خبر که هفته آینده قرار است تهیه سند پهنه‌بندی حریم مشهد به مشاور مربوط ابلاغ شود، گفت: در نظر داریم تا پایان سال این طرح به نتایج نهایی خود برسد.
پیش از این عابدزاده، عضو کارگروه تخصصی معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد، یکی از ایرادات موجود در این طرح را دیده نشدن ضوابط بلندمرتبه‌سازی دانسته و به شهرآرا گفته بود: به ضوابط بلندمرتبه‌سازی که به‌تازگی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده، پرداخته نشده یا دست کم در جلسه پنجم شهریور، از سوی مشاوران ارائه نشده است؛ اما رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد به شهرآرا گفت: در طرح تفصیلی که برای بررسی به شورا ارائه شده، ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز الحاق شده است.
مهدی‌نیا همچنین درباره دیده شدن تراز مالی فیزیکی در این طرح‌ها بیان کرد: تراز مالی فیزیکی طرح‌های تفصیلی هم‌زمان با طرح‌ها به شورا ارائه می‌شود و در آینده قرار است اداره‌کل راه‌وشهرسازی با انتصاب مشاور هماهنگ‌کننده برای این موضوع سند تراز مالی فیزیکی شهری را پیاده کند و به تصویب برساند.
طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه مشهد که از الزامات شورای عالی معماری و شهرسازی برای تکمیل طرح جامع بوده، آماده شده و احتمالا قرار است از این پس، هرماه یک طرح برای تصویب به شورای شهر مشهد ارسال شود. از ۷ حوزه شهری، طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غرب به شورای شهر مشهد ارسال شده است.
منبع: روزنامه شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *