تحلیل های منطقه ای از عقب نشینی بن سلمان

  • ۵ سال قبل
  • 0

رسانه های منطقه اظهارات جدید بن سلمان درباره مذاکره با ایران را در تناقض با مواضع قبلی او دانسته و آن را ناشی از ضرباتی که محور مقاومت به رژیم سعودی زده و همچنین ناامیدی عربستان از آمریکا تحلیل کرده اند. هفته گذشته ایران از پیام های محرمانه سعودی ها برای مذاکره خبر داد و چند مقام منطقه ای نیز بر این مسئله صحه گذاشتند.
الجزیره : این یمنی ها هستند که جنگ را به داخل عربستان کشیده اند!
تحلیل گر شبکه الجزیره با اشاره به این که ولیعهد سعودی سال گذشته از کشاندن جنگ به ایران سخن می گفت و امسال راه حل سیاسی را بهتر می داند، می گوید: «بن سلمان می خواست جنگ را به ایران بکشاند، این اظهارات در حد انیمیشنی است که اخیراً سعودی ها تهیه کرده اند و در آن جنگ به داخل ایران کشیده شده است، اما در واقعیت نه سپاه قدس و نه سرلشکر قاسم سلیمانی، بلکه این یمنی ها هستند که جنگ را به داخل عربستان کشیده اند!» الجزیره سپس تصاویری از عملیات اخیر نیروهای یمن نشان می دهد که دسته دسته، سربازان سعودی اسیر می شوند.
حزب ا… لبنان: تجاوز به ایران، به منزله تجاوز به تمام منطقه است
معاون دبیر کل حزب ا… لبنان هم در گفت و گو با الجزیره ضمن انتقاد از اتهام زنی سعودی ها به ایران درباره عملیات آرامکو، تهدید کرده که جنگ به ایران، محدود به این کشور نخواهد شد. به گفته شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب ا… لبنان، تجاوز به ایران، به منزله تجاوز به تمام منطقه است و محدود و محصور نخواهد ماند؛ بلکه این درگیری، به یک جنگ فراگیر تبدیل می شود که یکی از دلایل آن، وجود پایگاه های آمریکایی، حضور اسرائیل و تمایل برخی اعراب در مقابله با ایران است.
هاآرتص: بن سلمان برای جلوگیری از شکست های بیشتر از ایران، آماده مذاکره است
روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی با اشاره به شکست خفت‌بار سعودی‌ها در برابر عملیات پهپادی مقاومت یمن، نوشت که ریاض آسیب‌پذیری خود را قبول داشته و برای جلوگیری از شکست‌های بیشتر آماده مذاکره با ایران است. به گزارش فارس ،هاآرتص در توضیح موضع گیری جدید بن سلمان نوشته است: «ولیعهد سعودی استراتژی جدیدی را برای کسب نفوذ و توازن با ایران در پیش گرفت. اظهارات بن‌سلمان در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس مبنی بر این که مشکلات با ایران را نمی‌توان از طریق نظامی حل کرد، بخشی از این استراتژی بود». این روزنامه اسرائیلی همچنین تصریح کرد: «لزوم مدیریت دو جبهه برای محمد بن سلمان– یکی جبهه داخلی در برابر رقبای خود و دیگری جبهه خارجی در منطقه – می‌تواند او را به مسیر دیپلماتیک جدیدی با ایران راهنمایی کند تا تهدیدات علیه این حکومت را کاهش دهد».
المیادین: عربستان امید خود را از حمله آمریکا از دست داده است
المیادین هم دیگر رسانه عرب زبان بود که به تحلیل اظهارات بن سلمان پرداخته است. ندین عباس در این رسانه با یادآوری این که هیئت حاکمه سعودی امید خود را از حمله آمریکا به ایران از دست داده، نوشت: احساس شکستی که پس از غرق شدن در باتلاق یمن، همراه
ولیعهد سعودی است، وی را به ناچار به سمت اعلام راه حل مذاکره ای با ایران سوق داد؛ چرا که بن سلمان تصریح می کند پاسخ به ایران، سیاسی خواهد بود، نه نظامی.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *