پرونده مرگ ۷ توله ببر مشهدی فردا به دادستانی می رود

  • ۴ سال قبل
  • 0

مردادماه امسال خبر مرگ ۷توله‌ببر در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد رسانه‌ای شد و پس از اعلام این خبر، مسئولان استانی به‌ویژه در بخش‌های محیط‌زیست و دادستانی پای کار آمدند تا علت وقوع این حادثه را بررسی کنند. این ماجرا تا جایی پیش رفت که مسئولان حوزه محیط‌زیست کشور هم با مدیران استانی هم‌داستان شدند و دستوراتی را مبنی بر پیگیری ویژه این اتفاق در قالب تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب صادر کردند. حالا پس از گذشت بیش از یک‌ماه از رسانه‌ای شدن این موضوع، رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه نتایج به‌دست‌آمده از کمیته حقیقت‌یاب مرگ توله‌ببرها فردا به دادستانی ارائه می‌شود، گفت: این کمیته در روزهای دوم و سوم شهریورماه ۲جلسه برگزار کرد که نتایج آن به دادستانی ارائه شد، اما توضیحات مطرح‌شده برای دادستانی قانع‌کننده نبود و از همین رو در روز دوم مهرماه جلسه سوم این کمیته برگزار شد.
بتول عابدی با بیان اینکه اکنون نتایج و مستندات کمیته حقیقت‌یاب در حال آماده شدن برای ارسال به دادستانی است، ادامه داد: نتایج به‌دست‌آمده فردا، پنجشنبه، به دادستانی ارسال خواهد شد.
وی توضیحات بیشتر درباره نتایج به‌دست‌آمده در این کمیته را به ارائه مستندات به دادستانی و اعلام نظر این ارگان منوط کرد و افزود: درباره مقصران این حادثه فقط می‌توانم بگویم که شبهاتی وجود دارد، اما درمجموع مشکلاتی در این رابطه وجود داشته است که جزئیات آن به دادستانی ارائه می‌شود.
در روزهای ابتدایی رسانه‌ای شدن این موضوع، علت اصلی مرگ این توله‌ببرها مشکلات تنفسی اعلام شده بود. تورج همتی، مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی، در همان ایام درباره علت مرگ ۷توله‌ببر باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد به ایسنا گفته بود: ۷توله‌ببر تلف شده‌اند که ۶توله بر اساس عفونت تنفسی به تأیید دام‌پزشک در بدو زایمان جان خود را از دست داده‌اند و یک توله دیگر بعد از خورده‌شدن قسمتی از دستش به‌وسیله ماده‌ببر از بین رفته است.
اما همان روزها علی کشمیری، فعال محیط‌زیست با اشاره به این موضوع که مرگ ۴توله‌ببر عادی نیست و محیط‌زیست باید علت اصلی آن را اعلام کند، گفت: در ۲۳اردیبهشت ۹۸ ببر «تینا» ۳توله‌ببر، اول خرداد ببر «مایا» ۳توله ببر و دوم خرداد ببر «رایا» ۲توله ببر را زایمان کرده‌اند که از این ۸توله متولدشده، ۷توله تلف شده‌اند و یک توله دیگر در شرایط قرنطینه نگهداری می‌شود.
به گفته او، این توله‌ببرها از ۳مادر مختلف زاده شده‌اند و نمی‌توان وجود مشکل در مادر را علت مرگ آنان قلمداد کرد.
این فعال محیط‌زیست همان روزها این را هم گفته بود که از این ۸توله‌ببر، ۳توله در همان روزهای اول تلف شده‌اند و از این توله‌ها فقط یک مورد بر اثر بیماری تنفسی از بین رفته است. علت آن نیز نگهداری این توله در کنار یک حیوان بیمار بوده که قطعا انتقال بیماری سبب تلف‌شدن این توله‌ببر شده است.
پس از این اظهارنظرها بود که در روز ۲۶مردادماه امسال فرزاد بهشتی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌رضوی، خبر از ورود دادستانی به موضوع تلف‌شدن ۷قلاده توله‌ببر در باغ‌وحش مشهد داد و گفت: در این‌باره کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شده تا موضوع را بررسی کند.

اقدامات باغ‌وحش برای بهسازی
رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش سازمان محیـــــط‌زیـــست خراسان‌رضوی گریزی هم به وضعیت فعلی باغ‌وحش مشهد زد و درباره اظهارنظر رئیس سازمان محیط‌زیست کشور مبنی بر تعیین تکلیف باغ‌وحش وکیل‌آباد تا ۳ماه آینده گفت: در این‌باره کارگروهی متشکل از دانشکده دام‌پزشکی، اداره‌کل دام‌پزشکی استان و اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی تشکیل شده است.
وی افزود: آن چیزی که تاکنون به دست ما رسیده، مربوط به این است که باغ‌وحش مشهد اقداماتی را در راستای رفع مشکلات این مجموعه و بهسازی آن انجام داده است؛ حال برای اینکه موارد به‌صورت دقیق‌تر بررسی شود، باید کارگروه این موضوع تشکیل شود و نظر نهایی خود را اعلام کند.
عابدی با بیان اینکه سازمان متبوعش متصدی صدور مجوز برای ادامه فعالیت باغ‌وحش است و در این رابطه سخت‌گیری هم می‌کند، ادامه داد: درصورتی‌که اقدامات انجام‌شده مورد تأیید کارگروه ویژه این موضوع قرار گیرد، به‌طور قطع مجوز ادامه فعالیت باغ‌وحش هم از سوی سازمان محیط‌زیست صادر می‌شود و با توجه به دستور رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر تعیین تکلیف این موضوع، در کمتر از ۳ماه سعی خواهیم کرد که موضوع مربوط به ادامه فعالیت باغ‌وحش مشهد را به سرانجام برسانیم.

منبع: روزنامه شهرارا
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه