ناگفته هایی از سقوط آرمان ۸ ساله هنگام مسابقه سنگ نوردی

  • ۵ سال قبل
  • 0

پسر ۸ ساله اصفهانی که هنگام مسابقه سنگ نوردی از ارتفاع ۸ متری سقوط کرده به‌خاطر بی‌توجهی به وضعیت اورژانسی‌اش دچار خونریزی شدید داخلی شده و با سطح هوشیاری پایین به کما رفت.

آرمان غیاثی هنگام برگزاری مسابقات سنگ نوردی در سالن ورزشی فولاد شهر دچار حادثه شد و در حال حاضر بعد از چند عمل جراحی و از دست دادن طحالش در وضعیت جسمی وخیمی به سر می‌برد.

شکایت خانواده از مقصران

زن عموی آرمان درباره جزئیات این حادثه گفت: روز جمعه آرمان برای شرکت در مسابقات سراسری سنگنوردی به سالن برگزاری در فولادشهر رفته بود و ساعت ۱۰:۳۰ با سقوط از ارتفاع دچار خونریزی شدید داخلی شد. متأسفانه به‌خاطر نبود آمبولانس اورژانس و امکانات کافی حدود ۲۰ دقیقه طول کشید تا آمبولانس به محل حادثه برسد. پس از آن آمبولانس به جای انتقال آرمان به بیمارستان فولادشهر او را به بیمارستانی در زرین شهر که ۲۰ دقیقه فاصله با فولادشهر دارد منتقل کردند اما کادر درمانی کار مؤثری انجام نداده و خونریزی شدید داخلی باعث تشنج او در بیمارستان شد و در نهایت با تلاش خانواده موفق شدیم تا ساعت ۵ عصر او را به بیمارستان الزهرای اصفهان منتقل کنیم.

وی در ادامه گفت: پزشکان بیمارستان در همان معاینات اولیه آرمان را به اتاق عمل بردند و طحال او را که به‌خاطر ضربه شدید پاره شده بود از بدنش خارج کرده و پس از آن او در بخش مراقبت‌های ویژه در حالت کما و با سطح هوشیاری ۵ بستری شد و هنوز هم در کماست. البته خوشبختانه ضربه مغزی نشده اما خونریزی شدید داخلی و فاصله زمانی ۷ ساعته از زمان حادثه تا رسیدگی درمانی مؤثر سبب شده تا خونریزی، مغز آرمان را ملتهب و متورم کند و همین مسأله باعث کما شده است. البته ضربه به حدی شدید بوده که لگن او هم شکسته و ریه‌هایش هم جمع شده‌اند. به گفته پزشکان تا زمانی که آرمان به سطح هوشیاری طبیعی نرسد و از کما خارج نشود نمی‌توانند کار خاصی برای بهبودی ریه‌هایش انجام دهند و تنفس از طریق دستگاه اکسیژن صورت می‌گیرد. با این حال پزشکان امیدوار هستند که طی روزهای آینده آرمان از حالت کما خارج شود.

خانم نظری در جواب این پرسش که آیا آرمان به‌صورت حرفه‌ای سنگنوردی می‌کرده و مربیان حرفه‌ای داشته گفت: آرمان تنها فرزند خانواده است ۱۰ ماهی می‌شود که ورزش  سنگنوردی را دنبال می‌کند. اما مشکل اینجاست که فرد حمایتی او که باید کارهای مربوط به‌صعود را انجام می‌داد تازه کار بوده و بخوبی نمی‌دانسته که قلاب و حلقه حفاظ را کجا گیر دهد. البته مربی او هم حرفه‌ای بوده اما نمی‌دانم چرا نظارتی بر عملکرد فرد حمایتی آرمان نکرده‌اند و خطای آنها باعث آسیب جدی به آرمان و شوک شدید به خانواده‌اش شده است.

وی در پایان در رابطه با شکایت خانواده آرمان از مقصران این حادثه خاطرنشان کرد: پدر آرمان از طریق وکیل خود شکایتی را علیه مسئول برگزاری مسابقات تنظیم کرده است. با این حال ما از مسئولان استان که مدام متقاضی ملاقات با آرمان و عکس گرفتن با این بچه هستند می‌خواهیم که اقدامات عملی مثبتی در خصوص برگزاری و نظارت بر چنین مسابقاتی انجام دهند. چرا یک هیأت و فدراسیون نباید اطلاعی از برگزاری یک مسابقه سراسری داشته باشد؟! چرا با وجود سطح پایین ایمنی در ورزشی مثل سنگنوردی اجازه برگزاری به برگزارکنندگان داده می‌شود؟! امیدواریم مسئولان پیگیر ماجرا باشند و مسببان این حادثه را به سزای عملشان برسانند.

خطای انسانی عامل حادثه بود

امید نوایی مسئول برگزاری مسابقات سنگنوردی ومربی آرمان نیز گفت: همه ما به‌عنوان مربیان و برگزارکنندگان این مسابقات از اتفاق تلخی که برای شاگردم افتاده متأسف هستیم و امیدواریم که او هرچه زودتر سلامتی اش را به دست آورد.

وی در پاسخ به این سؤال که هیأت کوهنوردی و سنگنوردی استان اذعان می‌کند که شما برای برگزاری این مسابقات مجوزی دریافت نکرده اید، گفت: بله چون هیأت استان اصلاً فعال نیست و تمایلی هم برای برگزاری مسابقات ندارند.

نوایی درباره علت این حادثه گفت: یک خطای انسانی موجب این حادثه تلخ شده است. فرد حمایتی آرمان، قلاب را بدرستی نصب نکرده بود و سقوط آرمان در دو مرحله رخ داده است. در مرحله اول او سقوط می‌کند و اگر قلاب درست در جایش قرار می‌گرفت در همان ارتفاع ۸ متری متوقف می‌شد اما دررفتن قلاب از گیره باعث شد تا او از دیواره فاصله بگیرد و به خارج تشک سقوط کند و صدمه بیشتری ببیند. در مورد مربیان و ناظران فنی هم باید بگویم که همه ۸ مربی از ورزشکاران برجسته و حرفه‌ای هستند و کارشان را بخوبی بلدند.

این مربی سنگنوردی در خصوص مقصران احتمالی این حادثه هم گفت: ما فیلم‌هایی از این حادثه داریم که در صورت لزوم به دادگاه ارائه خواهیم داد اگر خطای انسانی فرد حمایتی نبود هیچ اتفاق تلخی نمی‌افتاد. برای مشخص شدن مقصران این حادثه باید منتظر نظر قاضی باشیم اما فکر می‌کنم چند نفر مثل مسئول برگزاری، مربی، داور، ناظر و فرد حمایتی با درصدهای مختلف مقصر شناخته شوند.

سالن غیراستاندارد بود، مجوز ندادیم

احمد باقری مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان هم عنوان کرد: حادثه سقوط آرمان غیاثی به سبب رعایت نکردن قوانین و استانداردها، رخ داده است و چه بسا اگر استانداردهایی مثل بودن تشک کافی در هنگام مسابقات وجود داشت این کودک ۸ ساله تا این حد دچار صدمات جدی نمی‌شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هیأت کوهنوردی استان اصفهان مجوز این مسابقات را صادر کرده گفت: برگزار‌کنندگان این مسابقات هیچ مجوزی از هیأت ما دریافت نکرده‌اند و این مسابقات در سالنی برگزار شده که به‌خاطر دیوارهای غیر استاندارد آن شرایط برگزاری مسابقه را نداشت و نباید چنین مسابقاتی در آن محل برگزار می‌شد. حتی تعداد تشک‌های روی زمین هم به اندازه کافی نبوده است که ما پس از اطلاع از این حادثه اجازه برگزاری مسابقات تا ۳ روز بعد از آن را ندادیم.

دلجویی وزیر ورزش و پیگیری فدراسیون کوهنوردی

در پی این حادثه دکترمسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان هم طی تماس تلفنی با پدر این کودک آسیب دیده ضمن دلجویی، برای آرمان آرزوی سلامتی و بهبودی کرد.

فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز ضمن اظهار همدردی با خانواده آرمان غیاثی، از هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان خواست تا در اسرع وقت ضمن بررسی علت حادثه و برخورد جدی با مسببین آن، گزارش این اتفاق و اقدامات صورت گرفته را در اختیار این فدراسیون و عموم مردم قرار دهد.

منبع: رکنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *