خبری عجیب از آزادراهی غریب

  • ۵ سال قبل
  • 0

در حالی که روند ساخت آزادراه مشهد- قم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مسئولان از احداث آزادراه مشهد- نجف خبر داده‌اند

 با اینکه از ۹سال پیش اجرای آزادراهی با عنوان حرم تا حرم در دستورکار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفته و تاکنون این آزادراه به بهره‌برداری کامل نرسیده است، برخی مسئولان از اجرای آزادراه دیگری با عنوان مشابه حرم تا حرم خبر داده‌اند که مشهد را به نجف متصل می‌کند.
مدیرکل راه‌وشهرسازی ایلام از کلنگ‌زنی این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داده و به پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی گفته است: فراخوان این طرح از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام شده است و به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.
علی‌اصغر کاظمی با بیان اینکه این پروژه در سمت جنوب استان ایلام از آزادراه پل زال-دهلران-مرز چیلات به‌عنوان کوتاه‌ترین مسیر به نجف اشرف و آزادراه حرم تا حرم، یعنی نجف تا مشهد تعریف شده است، افزود: ۴بانک ملی، ملت، پارسیان و سپه ۴۰درصد، دولت ۳۰درصد و بخش خصوصی ۳۰درصد در این پروژه مشارکت خواهند داشت.
با این حال، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان‌رضوی درباره این پروژه به شهرآرا این‌طور گفت که برای این آزادراه در بودجه امسال کشور ردیفی تعریف نشده است.
مهدی سالیانی با بیان اینکه فقط ۲آزادراه مشهد- چناران و حرم تا حرم (که مشهد را به قم متصل می‌کند) در بودجه امسال ردیف بودجه دریافت کرده‌اند، افزود: احتمالا پروژه آزادراه مشهد تا نجف در حد تفاهمات اولیه انجام شده است و باید برای دریافت ردیف بودجه سال آینده بتواند سهمی بگیرد.
وی درباره پیشرفت و وضعیت پروژه آزادراه مشهد تا قم در قسمت خراسان‌رضوی گفت: تاکنون مشکلاتی در زمینه تفاهمات، قراردادها و تحصیل حریم برای این پروژه وجود داشت، اما اکنون این مشکلات رفع شده است.
به گفته او، اکنون پیشروی پروژه در قطعه یک مشهد تا سه‌راهی تربت‌حیدریه در مرحله خاک‌برداری قرار دارد.
سالیانی این را هم گفت که بخش دولتی در این پروژه هزینه تحصیل حریم را بر عهده داشته و وظیفه ساخت این آزادراه بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان‌رضوی درباره آزادراه مشهد-چناران نیز بیان کرد: در جلسه‌ای که چند هفته پیش با مسئولان شهری و استانی برگزار شد، بسیاری از مشکلات برای ساخت این آزادراه برطرف شده و اکنون این پروژه با سرمایه‌گذاری آستان قدس فعال است.
با اینکه مدیرکل راه‌وشهرسازی ایلام گفته بود که پروژه آزادراه مشهد تا نجف از سوی شرکت ساخت و توسعه پیگیری می‌شود، اما حسین نازدار، مشاور و مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا در برخوردی عجیب گفت که «از این موضوع اطلاعی ندارد و باید از هر کسی که این خبر را داده است، پیگیری کرد.»
اجرای آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال۸۹ باهدف اتصال قم به مشهد از مسیر استان سمنان در دستورکار قرار گرفت. بر اساس قرارداد دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، سهم بخش دولتی در این پروژه ۷۰درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰درصد پیش‌بینی‌ شده بود.
طرح آزادراه حرم تا حرم به‌منظور گسترش شبکه آزادراهی کشور از سال۹۱ از قم به گرمسار آغاز شد و در مدت ۲سال اولین قطعه آن در مسیر قم – گرمسار به طول ۱۵۰کیلومتر به بهره‌برداری رسید. همچنین ساخت قطعه گرمسار-سمنان به طول ۱۱۵کیلومتر با اعتبار هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی ۴۲ماه زمان ساخت، از خرداد سال گذشته آغاز شده است.

منبع: روزنامه شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *