آرزوی دختر وزنه بردار

  • ۵ سال قبل
  • 0

ورزشکار خراسانی که اولویت اولش مبارزه با پولاد سرد است
  ۲۶ سال دارد و دو سال است که به  مبارزه با پولاد سرد می پردازد.هر چند که وی پیش از این با ورزش بیگانه نبوده و در رشته های بدنسازی، مچ اندازی و کاراته فعالیت داشته و حتی در کاراته نیز مقام نخست کشوری را کسب کرده است. با این حال از همان کودکی ورزش های قدرتی،  برایش جذابیت بیشتری از دیگر رشته‌های ورزشی داشت. دختر وزنه بردار چنارانی رشته‌های مختلفی را امتحان کرده است، اما وزنه برداری جدی‌تر از هر رشته دیگری در اولویتش قرار دارد. «مرضیه قنبری»، دختر تابو شکن چنارانی، نخستین وزنه بردار خراسانی است که عضو تیم ملی وزنه برداری شده است و حضور در قهرمانی آسیا مهم ترین رقابتش محسوب می شود.البته این ورزشکار چند ماه قبل به دلیل کمبود امکانات از فدراسیون وزنه برداری انتقاد کرده بود که باعث شد از اردوی تیم ملی هم خط بخورد. تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در آینده مسابقات انتخابی المپیک را پیش رو دارد؛ به این بهانه پای صحبت های این بانوی وزنه بردار نشستیم که در ادامه مطلب دل گفته هایش تقدیم می شود.
شروعی متفاوت
این وزنه بردار خراسانی، در ابتدای سخنانش درباره نحوه ورودش به این رشته سنگین و متفاوت، می‌گوید: حدود دو سال قبل و  زمانی که فعالیت بانوان در رشته وزنه‌برداری قانونی اعلام شد، من در مسابقات مچ اندازی مشهد حضور داشتم که  مربی وزنه برداری استان، من را با این رشته آشنا کرد. مرضیه قنبری به تمرینات سختی که پشت سر گذاشته است اشاره می‌کند و می افزاید :  در ابتدا کلیپ‌های مختلف مرتبط با این رشته را نگاه می کردم.  سپس حدود یک ماه به مشهد سفر کردم تا زیر نظر مربی این رشته را فرا گیرم . پس از آن به چناران بازگشتم و در باشگاه خود به تمرین مشغول شدم.از راه دور تلاش می کردم با مربیان وزنه برداری در ارتباط باشم تا اگر ضعف و ایرادی داشتم، آن را برطرف کنم.
وی با بیان این که رشته وزنه برداری در چناران هیچ فعالیتی نداشته است، خاطرنشان می کند:قبل از فعالیتم، رشته وزنه برداری در چناران اصلا فعال نبود. حتی آقایان نیز در این رشته فعالیتی نداشتند. به همین دلیل سالن و تجهیزاتی وجود نداشت که بخواهم تمریناتم را دنبال کنم. به اجبار با لوازم بدنسازی وزنه می زدم  . وی به مصدومیتی که باعث ترس وی از وزنه برداری شد، اشاره می کند و می افزاید: در یکی از روزها که مشغول تمرین بودم ، متاسفانه وزنه با ساق پایم برخورد کرد و مصدوم شدم . بعد از این اتفاق از وزنه برداری ترسیدم و حتی تا مدتی از تمرینات دور شده بودم.
غلبه بر ترس
وی با بیان این که به این رشته علاقه زیادی دارد ، می افزاید: تلاش کردم با مطالعه و فیلم های انگیزشی بر ترسم غلبه کنم که خوشبختانه دوباره به تمریناتم بازگشتم. در نخستین رکورد گیری در دسته ۷۶ کیلوگرم اول استان شدم . همچنین  دراولین دوره مسابقات کشوری که در مشهد برگزار شد، مقام دوم را کسب کردم . اما در دور دوم مسابقات کشوری به میزبانی اصفهان قهرمان این دسته شدم.
این بانوی خراسانی با بیان این که وزنه‌برداری چناران پس از عنوان هایی که کسب کرده است ،متحول شد، بیان می کند: بعد از اولین حضورم در مسابقات کشوری ، یک سالن وزنه برداری با نیم ساعت تمرین توسط مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی فراهم شد.  خوشبختانه طی این مدت از این رشته حمایت خوبی شده است  اما برای رسیدن به سطوح بالاتر نیازمند نگاه ویژه ای هستیم و باید تجهیزات بیشتری فراهم شود.
حضور در آسیا
وی به حضور در مسابقات آسیایی اشاره می‌کند و می افزاید: فروردین ماه امسال با تیم ملی بانوان به مسابقات آسیایی چین اعزام شدیم . در این مسابقات با کسانی به رقابت پرداختیم که بیش از ۲۰ سال است در وزنه‌برداری فعالیت می کنند. رکوردار دسته ۷۶ کیلوگرم وزنه برداری چینی است که در یک ضرب ۱۲۵ و در دو ضرب ۱۵۰ کیلوگرم ثبت کرده است.وی افزود: رکورد من در یک ضرب ۷۰ و در دو ضرب ۷۵ کیلوگرم است که در مسابقات قهرمانی آسیا نهم شده بودم.  این درحالی است که ما کمتر از دو سال در این رشته فعالیت کرده ایم، انعطاف بدنی برای این رشته بسیار اهمیت دارد . مطمئنم اگر به بانوان توجه  شود و از آن ها حمایت کنند، می توانند از آقایان هم پیشی بگیرند. من تمام تلاشم را می کنم . اگر شرایط فراهم شود تا دو سال دیگر در آسیا روی سکو خواهم رفت . می توانیم در عرصه بین المللی حرف برای گفتن داشته باشیم.
این بانوی وزنه بردار خراسانی می گوید: اکنون دو دختر از چناران و یک ورزشکار از گلبهار در سنین پایه این رشته را آغاز کرده‌اند و زیر نظر من به تمرین می پردازند، اگر اطلاع رسانی شود و درباره این رشته شفاف سازی شود، تعداد بیشتری به این ورزش روی خواهند آورد.
منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *