جوابیه اداره‌کل‌ارشاد و پاسخ‌خراسان

  • ۵ سال قبل
  • 0

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در پاسخ به گزارش روز دوشنبه روزنامه خراسان درباره وضعیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با تیتر «آقای مدیر کل ارشاد این جا خطه فرهنگ است»، جوابیه ای ارسال و توضیحاتی ارائه کرد. در این جوابیه که از طرف روابط عمومی این اداره کل به روزنامه خراسان ارسال شده آمده است:
احتراما پیرو درج مطلبی با عنوان «گزارشی از وضعیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان های خراسان رضوی» در صفحه فرهنگ و هنر در مورخه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ خواهشمند است برای انجام رسالت آگاهی بخشی و صداقت رسانه ای راجع به درج جوابیه زیر برابر با قانون مطبوعات اقدام فرمایید.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر اساس وظیفه ذاتی خود که همان حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیت های مختلف و متنوع فرهنگی و هنری است همواره تلاش کرده تا با قوت گام بر دارد و ضمن پایش دایم عملکرد خویش برای تسهیل و تسریع امور عمل کند. توجه به رویکرد تسهیل گری به جای تصدی گری، استفاده از تمام ظرفیت های متنوع و مختلف موجود در استان، توجه به معیشت هنرمندان و فعال سازی جریان اقتصاد فرهنگ و هنر در استان از جمله اهداف و برنامه های عملیاتی این اداره کل بوده است. برگزاری جلسات و نشست های مختلف فردی و گروهی با اصحاب فرهنگ و هنر نشان از اهتمام این اداره کل برای دریافت آرا و انتقادهای سازنده گروه های مخاطب و ارتقای کیفیت عملکرد این دستگاه است. چه آن که این اداره کل بر اساس آمار فعالیت ها طی یک سال گذشته شعار گفت و گو با بخش های مختلف را عملیاتی کرده است.
ما چون شما بر این باوریم خطه خراسان مهد فرهنگ و هنر و تاریخ است و بر این اساس لازم است تا خراسان را در مشهد خلاصه نکنیم و دامنه نفوذ فرهنگی خراسان را در کل این استان فرهنگی و شهرستان های آن فرض کنیم. به استناد آمار و گزارش های موجود در همین زمینه از سال گذشته و از اولین هفته حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این جایگاه سفرهای ایشان به شهرستان های استان برای آشنایی با مشکلات پیش روی هنرمندان و اهالی فرهنگ  شهرستان و تلاش برای رفع عملیاتی شده است. این سفرهای مرتب به شهرستان ها از سوی مدیر کل، معاونان و روسای ادارات ستادی ایشان به طور مستمر پیگیری شده و نتایج آن ها نیز در قالب گزارش هایی برای پیگیری به بخش های مختلف درون دستگاهی و برون دستگاهی ارسال شده است. همچنین برای نخستین بار ۲۸ شهرستان خراسان رضوی در قالب شش منطقه تقسیم بندی شده و به طور مرتب جلسات مشترکی میان روسای این شهرستان ها برگزار شده است تا از تمرکزگرایی پرهیز شود و هم افزایی میان این شهرستان ها با رویکرد پیکر واحد فرهنگی استان و توجه به عدالت توزیعی شکل گیرد. همچنین حضور شهرستان های مختلف خراسان رضوی در رویدادهای ویژه ای که در مرکز استان برگزار شده است نشان از توجه جدی این اداره کل به ظرفیت شهرستان هاست؛ اما در خصوص مطلب منتشر شده در این روزنامه به منظور تنویر افکار عمومی ذکر چند نکته به شکل مختصر دارای اهمیت است:
۱-         حوزه تئاتر خراسان رضوی از حوزه های پر رونق فرهنگ و هنر استان است، اجراهای عمومی تئاتر  به گونه ای است که هر شب پذیرای علاقه مندان به این حوزه است، تعداد نمایش تولید شده در شش ماهه نخست سال گذشته، ۲۵۰ نمایش و تعداد نمایش تولید شده در پنج ماهه نخست امسال ۳۳۲ نمایش بوده  است، حضور موفق هنرمندان تئاتر در جشنواره های ملی و بین المللی، برگزاری رویدادها در حوزه تئاتر از جمله جشنواره تئاتر استان، جشن روز تئاتر و … تئاتر استان را سرآمد کرده است. برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی پس از سال ها در خراسان که یکی از قطب های اصلی تئاتر کودک کشور به حساب می آید از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. البته  این اداره کل با توجه به اصل توجه به حوزه های مدنی همواره بر آن بوده است که هنرمندان خویش تصمیم سازان اصلی باشند و انجمن های هنری از جمله انجمن هنرهای نمایشی برایند رای و انتخاب اهالی هنر نمایش استان است که این اداره کل همواره از استقلال این انجمن حمایت کرده است.  البته نامهربانی برخی دلیل بر افت این هنر در استان نیست، امیدواریم اگر مشکلاتی در داخل این خانواده وجود دارد با همفکری و همدلی حل شود.
۲- در خصوص شهرستان صالح آباد و نبود سرپرست در این شهرستان به استحضار می رساند بعد از تبدیل شهر به شهرستان و استقرار ادارات در شهرستان ها نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است، اختصاص مکان و تصویب چارت سازمانی ادارات از مهم ترین موارد ایجاد اداره است. صالح آباد و هر شهرستان تازه تاسیس برای استقرار اداره نیازمند مصوبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و تا زمانی که این سازمان چارت تشکیلاتی اداره را مصوب نکند امکان راه اندازی اداره نیز وجود ندارد، همچنین جانمایی و تامین مکان در زمره وظایف فرمانداری شهرستان است. در این خصوص اداره کل پیگیری های لازم را انجام داده است.
۳-         مسئله توسعه زیرساخت های فرهنگی مسئله مهمی است که نیازمند حمایت و اقدامات دستگاه های متولی آن است. احداث ۱۰ باب پروژه مجتمع فرهنگی هنری به عهده مسکن و شهرسازی است و تنها بهره بردار مجتمع ها، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها هستند. متاسفانه در سالیان اخیر اختصاص بودجه برای اتمام این پروژه ها مانند بسیاری از پروژه های عمرانی مهم دیگر به دلیل وضعیت فعلی اقتصادی به صورت قطره چکانی صورت گرفته است. این اداره کل همپای اصحاب فرهنگ و هنر پیگیر اتمام این پروژه هاست و از تمام ظرفیت خویش برای پیگیری انجام امور عمرانی توسط متولی اصلی استفاده می کند. هم اکنون با پیگیری های صورت گرفته مجتمع فرهنگی هنری تایباد به بهره برداری نزدیک شده است، مجتمع فرهنگی هنری سرخس در مرحله تجهیز و مجتمع فرهنگی هنری گناباد در مرحله بهره برداری است. همچنین مجتمع فرهنگی هنری نیشابور مراحل پایانی را برای بهره برداری طی می کند و  پیگیری لازم برای گرفتن اعتبار مناسب به منظور تسریع در اتمام پروژه مجتمع فرهنگی هنری تربت حیدریه به عمل آمده است، مجدد تاکید می شود که در واقع مشکل اکثر این پروژه ها، اعتبارات کم اختصاص داده شده به آن هاست و در پانزده ماه گذشته این اداره کل همواره برای فعال سازی تمام ظرفیت ها و رفع موانع گام برداشته است و همزمان با پیگیری مدیر کل محترم، همکاری های بسیار خوبی برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و راکد با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صورت گرفته است.
۴- بدیهی است که یکی از نیازهای فعال شدن ادارات شهرستانی زیرساخت های فیزیکی برای هر اداره است. بر این اساس در شهرستان های جدید الاحداث چون ساختمان های اداری آماده نشده است اکثر ادارات در مکان های مسکونی مستقر شده اند. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوین نیز در منزلی مسکونی استقرار یافته و به ارائه خدمات خویش می پردازد اما به هیچ عنوان متروکه نیست و محل خدمت همکاران این اداره کل و انجام امور مردم شریف این شهرستان است. همچنین مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان توسط مسکن و شهرسازی در حال ساخت است و این اداره بهره بردار است.
۵- همکارانی که در جایگاه سرپرست شهرستان فعالیت می کنند در اجرای امور در جایگاه رئیس شهرستان محسوب می شوند و از همان اختیارات برخوردار هستند. درباره دلیل حضور سرپرست درخور توضیح است که به دلیل آن که رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از نیروهای داخلی این اداره کل است، روند اداری انتصاب رئیس باید به تایید وزارت متبوع برسد. به دلیل طولانی بودن این روند و با هدف جلوگیری از معطل ماندن فعالیت های فرهنگی هنری شهرستان و مختل شدن امور مردم در ابتدا فرد مد نظر با حکم سرپرست منصوب می شود  تا روند اداری حکم ریاست طی شود. مجدد تاکید می شود که سرپرست نیز وظایف رئیس را دارد و قصوری در فعالیت های فرهنگی هنری شهرستان صورت نمی گیرد.
۶- در انتهای گزارش آمده است که چندین بار با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تماس گرفته شده است که پاسخ گو نبوده اند. در صورتی که هیچ تماسی با مدیر کل و روابط عمومی این اداره کل در خصوص مشکلات مطرح شده در این گزارش صورت نگرفته است. این اداره کل رسانه ها را به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان می داند و همواره خود را موظف به پاسخ گویی به انتقادها و پرسش های اهالی رسانه می داند. البته بر اساس منطق مرسوم است که این ارتباطات از طریق روابط عمومی انجام شود تا به دلیل تعدد جلسات و درگیری های جاری مدیران، رسانه ها بتوانند سریع تر پاسخ های لازم را دریافت کنند.

 

  پاسخ خراسان
با تشکر از توضیحات ارائه شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای استحضار بیشتر نکاتی مطرح می شود.
نکته اول این که سفرهای مدیر کل ارشاد به شهرستان های استان قطعا امری پسندیده و شایسته است اما تا زمانی که این سفرها خروجی خاصی نداشته باشد و فقط با حضور و بازدید سپری شود، فعالیت قابل دفاعی در کارنامه مدیریتی نخواهد بود.
درباره نکات مطرح شده از جایگاه تئاتر استان هم باید گفت: تئاتر خراسان سال هاست در کشور سرآمد است و هنرمندان این خطه بدون حمایت و پشتیبانی مسئولان و بدون نیاز به حضور نمایشی برخی مدیران در سالن های نمایش راه موفقیت را پیموده اند. مشکلات و گلایه های این هنرمندان از مسئولان اداره کل ارشاد بسیار است و کافی است مدیر کل محترم در جلسات تخصصی میزبان این قشر باشد تا از نزدیک با دغدغه های آن ها آشنا شود.
درباره نکته مطرح شده از شهرستان صالح آباد هم باید گفت: مطمئنا پیگیری برای سر و سامان دادن به وضعیت اداره ارشاد این شهرستان، جزو وظایف اداره کل است و انداختن توپ به زمین سازمان مدیریت و فرمانداری، بار مسئولیت اداره کل را کم نمی کند. موضوع استفاده از منزل مسکونی برای اداره شهرستان جوین نیز حالتی مشابه دارد.
اما درباره پروژه های بر زمین مانده در شهرستان ها، اگرچه همگان به وضعیت نامطلوب اقتصادی اشراف داریم اما در همین شرایط، مدیرانی هستند که ترفندهای مدیریتی خود را برای تکمیل پروژه ها به کار می گیرند و در حقیقت در چنین شرایط دشواری است که تفاوت مدیریت ها خود را نشان می دهد.
نکته مهم دیگر این که، ما نیز به امکان پیشبرد برنامه ها با سرپرست به جای رئیس، آگاهیم. اما وقتی اداره شهرستان ها جایگاه واقعی خود را در عرصه فرهنگ و هنر نداشته باشند، طبیعتا اداره آن با سرپرست یا رئیس هم برای مدیران بالادستی چندان اهمیتی نخواهد داشت.
و نکته آخر این که، قبل از انتشار گزارش روز دوشنبه چندین بار با مدیر کل محترم ارشاد تماس گرفته شد اما خبرنگار ما موفق به گفت وگو با ایشان نشدند. اولین تماس بعدازظهر روز شنبه و حدود ساعت ۱۸ بود، دومین تماس ساعاتی بعد و حدود ساعت  ۲۱ گرفته شد، همچنین با سومین تماس در روز یک شنبه (حدود ساعت ۱۱) تلاش کردیم حتما توضیحات مدیر کل را قبل انتشار گزارش دریافت کنیم که باز هم برقراری ارتباط میسر نشد.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *