کمربند جنوبی پیوست زیست محیطی ندارد

  • ۵ سال قبل
  • 0

براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در جلسه مورخ ۲۹/ ۳/ ۱۳۹۰ کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است دستورعمل‌های تخصصی نحوه انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی طرح‌ها و پروژه‌های مورد نظر را با همکاری دستگاه‌های اجرایی در چارچوب رئوس و سر فصل‌های موضوع تهیه و منتشر کند.

 در این مصوبه تأکید شده، رعایت مفاد دستورعمل‌های یاد شده توسط همه دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌ها و پروژه‌ها الزامی است. با علم به این موضوع، پروژه‌هایی که در بندهای مصوب جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست از آن‌ها یاد شده است در صورتی قابل اجرا خواهند بود که پیوست محیط زیستی داشته باشند. کمربند جنوبی مشهد به عنوان یکی از پروژه‌هایی که در جدول موضوع‌بندی مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در گروه راه و راه آهن مشمول دریافت پیوست محیط زیستی بوده بدون در نظر گرفتن این اصل برنامه‌ریزی و تا پیش از توقف، اجرایی شده است.

اظهارنظرها و جبهه‌گیری‌های متعددی در خصوص تخلف در بحث نداشتن پیوست محیط زیستی کمربند جنوبی مشهد از سوی کارشناسان، فعالان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد حافظ محیط زیست و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شده است اما تاکنون مسئول یا مرجعی رسمی از طرف اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در این باره اظهار نظری نداشته است.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی  در گفت‌وگو با قدس در خصوص موضوعات مطرح شده در مورد نداشتن پیوست زیست محیطی کمربند جنوبی مشهد گفت: براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست هر پروژه‌ای برای اجرا باید پیوست زیست محیطی داشته باشد که در خصوص کمربند جنوبی مشهد می‌توان گفت هیچ مطالعه یا ارزیابی محیط زیستی صورت نگرفته و هیچ درخواستی برای صدور پیوست زیست محیطی برای آن نشده و میز ما خالی از این گونه موارد است!

تورج همتی افزود: ابهام‌های زیادی در اجرای این پروژه وجود دارد. این قسمت از شهر تنفسگاه مشهد است، ارزش‌های اکولوژیکی زیادی  دارد و نزدیک‌ترین زیست بوم شهر است، آن وقت با اجرای کمربند جنوبی با چشمپوشی از مواردی اینچنینی مانعی برای مردم دراستفاده از این موهبت‌های طبیعی درست شده است.

عبور از منطقه حساس زیست محیطی

وی اظهار داشت: همه به این قضیه واقف هستند که کمربند جنوبی از یک منطقه حساس زیست محیطی عبور می‌کند؛ اگر یک وجب از منطقه اجرای پروژه که کاربری سبز دارد، تغییر کند مثل آبله بتدریج گسترش پیدا می‌کند و کاربری‌های ناسازگار با منطقه را در پی خواهد داشت. مطمئناً اگر در این مورد سخت‌گیری نشود ایجاد شهرک‌های جدید در تنفسگاه شهر مشهد محتمل است.

منبع: روزنامه قدس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه