کاوه اسفندیاری گفت: قصد من از ساخت این مجسمه این بود که تداعی کننده هفتخوان رستم باشد به این شکل که نقش رستم و رخشی که این هفتخوان را پشت سر گذاشتهاند به تصویر کشد.
این مجسمهساز در خصوص ساخت تندیس رستم و رخش در ابتدای مسیر آرامگاه فردوسی اظهار کرد: هر ساله در مشهد برای المانهای شهری فراخوانی داده میشود که امسال یکی از بخشهای آن مربوط به فردوسی بود، در بخش فردوسی و شاهنامه معمولا اولین چیزی که به ذهن عموم میرسد رستم و رخش است.
وی افزود: با توجه به طراحیهایی که انجام داده بودم قصد داشتم المانی بسازم که علاوه بر اینکه رستم و رخش را به تصویر میکشد بیننده را نیز با جزئیات رستم و رخش که در شاهنامه وجود دارد بیشتر عجین کند و تداعی کننده هفتخوان رستم باشد.
این مجسمهساز ادامه داد: اثری که قرار بود ساخته شود جزئیاتی داشت که عملا باید مطالعات وسیعی روی آن به انجام میرسید که ما به دلیل ذیق وقت نمیتوانستیم این کار را انجام دهیم به همین خاطر از اطلاعات وتجربیات اساتید شاهنامهپژوه که پیشگام هستند مانند دکتر یاحقی، دکتر راشدمحصل و چند نفر دیگر استفاده کردیم و با آنها همکاری داشتیم تا بتوانیم هر چه بهتر اثر را شبیه به چیزی که در شاهنامه ثبت شده است دربیاوریم.
اسفندیاری در خصوص انتخاب این طرح خاطرنشان کرد: طرحی که کار شده بود توانست بین ۸۰۰ طرحی که به دبیرخانه جشنواره خانه بهار رسیده بود مقام بیاورد و برای اجرا انتخاب شود. کارهای ابتدایی این طرح از بهمن آغاز شد و از ۱۵ اسفند کار اجرای آن آغاز و تا ۲۳ اردیبهشت به طول انجامید. دو روز مانده به روز بزرگداشت فردوسی اثر در ورودی مسیر آرامگاه فردوسی نصب شد و در روز بزرگداشت این شاعر بزرگ از آن رونمایی به عمل آمد.
وی در مورد ابعاد و متریال استفاده شده در این سازه مطرح کرد: کار در ابعاد ۵٫۵ متر ساخته شد و بر روی یک پایه ۵ متری قرار گرفته و تقریبا دو برابر اندازه واقعی طرح اولیه آن است. در ساخت این اثر از فایبرگلاس به همراه هستههای آهنی استفاده شده که در برابر آفتاب، باد و باران مقاوم است.
این مسجمهساز اضافه کرد: این اثر به دلیل اینکه باید نورپردازی خاصی روی آن انجام میشد تا بتوانیم بخشهای مختلف آن را پیش ببریم از کارگاهی با سقف بلند که برای ساخت چنین آثاری ساخته شده است؛ استفاده کردیم. این اثر به صورت دو تکه ساخته شد و روز نصب آن دو تکه روی هم سوار شد.
منبع: ایسنا