۲۱۵۶ ساختمان ناایـمن در مشهد

  • ۵ سال قبل
  • 0

موج هشـدار درباره شرایــط غیراستاندارد ساختمان‌های ناایمن در شهرهای بزرگ و خطراتی که به‌واسطه این ساختمان‌ها، شهروندان را تهدید می‌کند، هر از گاهی و معمولا پس از یک حادثه دلخراش به راه می‌افتد اما متاسفانه با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده می‌شود تا حادثه بعدی! شهرمشهد هم، جزو شهرهایی است که ساختمان‌هایش از چند نظر مستعد ناامنی و خطرپذیری است که از جمله این مخاطرات می‌توان به زلزله، آتش سوزی، فرونشست زمین و سیلاب اشـاره کرد.

بنا بر اعلام کارشناسان، ۷۰ درصد مساحت شهر مشهد در معرض خطر زلزله، سیلاب و فرونشست قرار دارد و فارغ از این، ساختمان‌های زیـادی به‌لحاظ بهره‌مند نبودن از استانداردهای سازمان آتش‌نشانی، در صورت وقوع یک حادثه، خسارت ها و ویرانی‌های زیادی در پــی خواهند داشت. هرچند رسانه‌ها، از جمله خراسان‌رضــوی، هرچندوقت یک بار به بررسی شرایط و ارائـه آمار و ارقــام درباره تعداد ساختمان‌های ناایمن کلا‌ن شهر مشهد می‌پردازد اما امروز نگاه دوباره‌ای داریـم به جدیدترین آمار و دسته‌بندی‌های ساختمان‌های ناایمن شهر که هشدار و تلنگر دوباره‌ای است به مردم و مسئولان مربوط، برای توجه بیشتر و اصـلاح شرایط.

ساختمان ایــمن، چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از هرچیز باید بدانیم ساختمان ایمن چه ویژگی‌هایی دارد. «مهندس ذوقی»، معاونت فنی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ما و در تعریف ساختمان ایمن می‌گوید: «ویژگی‌های ساختمان ایمن و استاندارد، یک مبحث گسترده، شامل ۲۲ مبحث مقررات ملی است که هر بند، به بُعدی از باید و نبایدهای ساخت یک بنا مثل ضوابط گودبرداری، استحکام بنا، کیفیت ساخت و ساز و… می‌پردازد.

به‌عنوان مثال بند ۳ و ۴، درباره ویژگی‌های یک ساختمان استاندارد در زمینه ایمنی و خدمات آتش نشانی است. بند ۱۵ درباره شرایط صحیـح ایجاد تاسیسات برقی و بند ۱۷ درباره باید و نبایدهای ایجاد شبکه گازرسانی است. اگر مجموع ۲۲بند این ضوابط در ساخت یک بنا رعایت شود، شهرداری به مالک بنا یک تاییدیه ایمنی ساختمان و پایان‌کار اعطا می‌کند. طبیعتا هر ساختمانی که فاقـد هر یک از این ۲۲قانون باشد یا در گذر زمان، استانداردهای ذکر شده در این ۲۲مبحث را از دست بدهد، به‌شکلی ساختمان ناایمن خوانـده می‌شود.»

 

 

خلأقانونی، مانع ایمن ماندن ساختمان‌ها

آتشپاد دوم «غلامحسین حاجی‌زاده» معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی، مهم‌ترین دلیل وجود ساختمان‌های ناایمن در مشهد را خلأ قانونی ذکر می‌کند و می‌گوید: «هم اکنون، تمامی ساختمان‌های شهر مشهد برای دریافت پایان کار از سوی شهرداری و بهره‌برداری از ساختمان، باید گواهی ایمنی ساختمان داشته باشند، اما متاسفانه پس از گرفتن مجوز و گواهی ایمنی، دیگر الزامی برای بررسی مجدد شرایط ساختمان و تمدید گواهی ایمنی وجود ندارد و مثلا وقتی ۱۰ سال از عمر یک ساختمان می‌گذرد و احتمال ازکارافتادگی امکانات ایمنی آن بسیار بالاست، هیچ قانونی برای مراجعه مجدد مردم به منظور دریافت گواهی ایمنی از مراجع ذی‌صلاح و هیچ ضمانت قانونی و اجرایی برای ایمن ماندن ساختمان ها در ایـران، وجود ندارد.»

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *