هزینه کفن ودفن ۳۰درصد گران شد

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

مهدی کیخا ژاله معاون اجرایی سازمان فردوس های مشهد گفت: امور کفن ودفن و ساخت آرامستانها جزو وظایف شهرداری است و امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد.

 

یکی از اماکن عمومی  که شهروندان به طور مستقیم با آن سروکار دارند،  آرامستان ها هستند ، اگر چه که هیچ کس برای شادی به این اماکن تردد نمیکند اما بهرحال مرگ هم جزیی از زندگی بشر است که باید برای آن برنامه ریزی کرد بویژه درشهرها وکلانشهرها که هر روز دههاو چه بسا صدها تن بخاطر موارد مختلف جان میسپارند. این حق شهروندان است که از امکانات مناسبی برای کفن ودفن امواتشان برخوردار باشند.گذشته از این مساله طی سالهای اخیر ،تجملات وتشریفات به مراسم کفن ودفن هم رسوخ پیدا کرده و رسانه های گزارشهای فراوانی دراین خصوص منتشر کرده اند . این پدیده نامیمون حتی به قبر وسنگ قبر هم تسری یافته و باعث شده تا قبرستانها هم گرفتار شکاف طبقاتی موجوددرشهر شوند. اما دیگر اتفاق نامیمونی که دراین زمینه پدید امده است خرید و فروش قبر و بورس بازی دراین زمینه است که به روایتی همسنگ معاملات مسکن وحتی بیش از آن رونق و سود اوری دارد …برای پاسخ به پرسشهای موجود درذهن خوانندگان قدس آنلاین  با مهدی کیخا ژاله معاون اجرایی سازمان فردوس های مشهد به گفتگو نشسته ایم :

 

هم اکنون روزانه چه تعداد متوفی در آرامستان های مشهد دفن می شوند؟

 

حدود ۳۵ نفر در روزدفن می شوند. وگرنه ورودی هایمان بین ۵۰ تا ۶۰ نفر هستند.

 

چه تعداد آرامستان رسمی و قانونی و چه تعدد آرامستان غیر قانونی در مشهد داریم؟

 

تعداد آرامستانهایی که زیر نظر سازمان فردوس ها کفن ودفن در آنها انجام می شود شامل : آرامستانهای بهشت رضا (ع)، بهشت جواد الائمه (ع)، بهشت رضوان هستند و بقیه زیر مجموعه ما نیستند و طبیعتا غیر قانونی هستند.

 

آرامستان هایی مثل خواجه اباصلت (قبرستان مردم طرق)، قبرستان اقلیت ها و قبرستان های روستایی که اکنون در حاشیه مشهد واقع شده و چه حکمی دارد؟

 

حرم مطهر و خواجه ربیع  تحت پوشش آستان قدس میباشد. خواجه اباصلت و خواجه مراد تحت پوشش اوقاف است .موارد خارج از محدوده خدماتی زیر نظر ما نیستند و زیر مجموعه هیات امنا یا دهیاری ها فعالیت می کنند.

منبع: قدس آنلاین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *