خدماتِ صفرِ پس از فروش

  • ۵ سال قبل
  • 0

خریداران خودروهای داخلی و خارجی از خدمات پس از فروش نمایندگی‌ها گلایه دارند

 

قصه گارانتی خودروها برخلاف بسیاری از کشورها، در کشور ما خیلی با واقعیت هم‌خوانی ندارد و از همین‌روست که گلایه‌های خریداران خودروهای صفرکیلومتر از وضعیت سرویس‌دهی نمایندگی‌ها، ماجرای عجیبی نیست، با این حال به‌دنبال افزایش گلایه‌ها از پاسخ‌گویی نامناسب به خریداران خودرو، راهی چند نمایندگی خدمات پس‌ازفروش خودروهای داخلی و خارجی می‌شویم تا درددل خریدارانی را بشنویم که برای دریافت خدمات وعده‌داده‌شده خودروسازان، به هر دری می‌زنند و ثمری نمی‌بینند.

در خیابان حافظ و مقابل یک تعمیرگاه، به‌سراغش می‌رویم. علیزاده که خودرویش را به یک تعمیرگاه شخصی سپرده است، می‌گوید: سه هفته است که خودروی پراید را از یک نمایندگی در تهران تحویل گرفته‌ام اما گیربکسش مشکل دارد، بنابراین به نمایندگی سایپا مراجعه کردم. خودرو را تحویل دادم که وعده تحویل دادن را ساعت١۶ اعلام کردند ولی بعد که خودرو را تحویل گرفتم، ایرادش رفع نشده بود.

به گارانتی ربطی ندارد

وی ادامه می‌دهد: دوباره به دفتر خدمات پس ازفروش نمایندگی مراجعه کردم و اعلام کردند باید قطعه‌ای تعویض شود اما تعویض این قطعه به گارانتی ارتباطی ندارد و باید هزینه‌اش را بپردازم.

او با اشاره به صندلی‌های خودرویش بیان می‌کند: با وجود اینکه ماشین را تازه تحویل گرفته‌ام، همان‌طور که می‌بینید، انگار سال‌ها از صندلی این خودرو استفاده شده است، حتی در زمان تحویل، فرش‌های کف ماشین به‌شدت کثیف بود.

او که باب درددلش باز شده است، درِ صندوق‌عقب خودرویش را بالا می‌زند و لاستیک زاپاس را نشان می‌دهد و می‌گوید: حتی از لاستیک زاپاس هم استفاده شده است. از این‌ها که بگذریم، نه‌تنها مشکلات فنی خودرویم برطرف نشد، بلکه کلی هزینه روی دستم گذاشتند.

شهروند دیگری مقابل یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل در خیابان خرمشهر به ما می‌گوید: خودروی پژویی که تحویل گرفته بودم، ترک بزرگی روی داشبورد داشت که باعث زشت و نازیبا شدن داخل خودرو شده بود. نوابی ادامه می‌دهد: مسئول تحویل خودرو که متوجه ترک شده بود، گفت که خودرو در آستانه گرانی مجدد است. تحویل بگیر و چند روز دیگر برای تعمیر بیا، در غیر این‌صورت باید برای تحویل خودروی جدید، کلی معطل بمانی.

وی بیان می‌کند: چند روز بعد که مراجعه کردم، قبول نکردند که این مشکل از ابتدا وجود داشته است و می‌گفتند پس از تحویل این مشکل به‌وجود آمده است! من هم خودرو را برای تعمیر به یک تعمیرگاه شخصی آوردم.

معطلی یک هفته‌ای برای تعمیر گیربکس

آقای رجبی که دارای یک نمایشگاه بزرگ خودروست، می‌گوید: چندی پیش برای فرزندم یک دستگاه خودروی٢٠٧ از نمایندگی تحویل گرفتم. چند روز که از تحویل خودرو گذشته بود، متوجه شدم گیربکس ماشین ایراد دارد و پرسروصداست.

او ادامه می‌دهد: وقتی به نمایندگی مراجعه کردیم، متوجه شدیم قطعه‌ای در گیربکس ماشین کم است. کمبود این قطعه باعث نشت آب و باران به داخل گیربکس شده بود و مشکلاتی برای دیگر قطعات ایجاد می‌کرد. درنهایت نمایندگی با گذاشتن قطعه، موافقت کرد اما ماشین بیشتر از یک هفته در نمایندگی ماند تا قطعه رسید و تعمیر انجام شد.

مشکلات فنی برای خودروهای خارجی

شهروند دیگری درباره مشکلات خدمات پس‌ازفروش خودروهای خارجی می‌گوید: من قبلا هم خودروهای خارجی داشته ام اما خیلی کم پیش می‌آمد که ماشینم دچار مشکل شود.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال جعبه فرمان خودروی جنسیسی که تحویل گرفته بودم، دچار مشکل بود. وقتی به نمایندگی مراجعه کردم، پاسخ دادند: «در خودروهای خارجی معمولا برای قطعه‌ای که ایراد پیدا می‌کند، به کشور مبدأ فراخوان داده می‌شود تا قطعه مذکور برای نمایندگی ارسال شود.» و طبیعی است که این فراخوان، مدت زیادی طول خواهد کشید.

او بیان می‌کند: باتوجه‌به خارجی بودن این خودروها، تعمیر یا تعویض قطعه، نیاز به بازه زمانی زیادی دارد که در این مدت باید خودرو در پارکینگ نمایندگی بماند و طبیعی است که این خواب ماشین، باعث بروز مشکلاتی برای باتری، قرار گرفتن در معرض آفتاب و باران و… می‌شود.

چینی‌های بی‌کیفیت و قطعه

حمید، مالک یک خودروی چینی است که در خیابان امام‌رضا(ع) به‌سراغ یک تعمیرگاه آمده است. او می‌گوید: مشکلات خدمات پس‌ازفروش خودروهای چینی از دیگر خودروها بیشتر است. اگر تصادف کنی و نیاز به قطعه داشته باشی، در مرحله اول شرکت قطعه را خارج از گارانتی اعلام می‌کند. اگر هم گارانتی خودرو اعتبار داشته باشد، تعویض قطعه در بیشتر مواقع با هزینه انجام می‌شود.

وی با اشاره به خودروی چینی که از نمایندگی تحویل گرفته است، بیان می‌کند: فیوز برق همین خودرو مشکل داشت؛ یک ماه طول کشید تا از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند فیوزها از تهران رسیده است.

او ادامه می‌دهد: در بعضی از این خودروها بعضی قطعات در نمایندگی‌ها وجود ندارد و مجبوریم آن را به چندبرابر قیمت واقعی تهیه کنیم.

گارانتی‌های بی‌خاصیت

محمود هم که در خیابان پیروزی درکنار خودروی هیوندای سوناتا‌ مقابل یک تعمیرگاه خودروهای خارجی ایستاده است، می‌گوید: دو سال قبل این ماشین را تحویل گرفتم. خودروهای خارجی نسبت‌به خودروهای داخلی، ضمانت بیشتری دارد اما در ایران این موضوع خیلی کاربرد ندارد، زیرا وقتی خودرو دچار مشکل می شود و نیاز به قطعه پیدا می‌کند، نمایندگی پاسخ درستی نمی‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: یک سال از تحویل خودرویم گذشته بود که کمک‌‌‌فنرهایش در یک سمت ماشین خراب شد و ماشین به یک سمت کج شده بود. علت این مسئله هم خوابیدگی در بالن‌های کمک‌فنر بود. به نمایندگی که مراجعه کردم، گفتند باید ٩٠روز منتظر باشم تا قطعه یدکی به نمایندگی تحویل داده شود.

وی می‌گوید: نمایندگی برای تعمیر خودرو‌های خارجی همیشه این پیشنهاد را مطرح می‌کند که می‌توانید قطعه را از بازارآزاد تهیه و از گارانتی برای هزینه دستمزد استفاده کنید، این درحالی است که قیمت همان قطعه در بازار، پنج‌برابر نمایندگی است و با مشکل تقلبی بودن هم روبه‌رو هستیم.

نه تعمیر نه تعویض، فقط کسر از گارانتی

یکی از شهروندان که در یک مغازه تراشکاری نزدیک یکی از نمایندگی‌های بزرگ ایستاده است، نیز می‌گوید: شیشه برقی خودروی تیبایی که از نمایندگی تحویل گرفته بودم، پس از مدت کوتاهی دچار مشکل شد و به نمایندگی مراجعه کردم. وقتی ظهر برای تحویل گرفتن ماشینم مراجعه کردم، با فهرستی از هزینه‌ها درمورد تعویض پمپ شیشه و کسر از گارانتی مواجه شدم، اما وقتی پوشش بغل درِ ماشین را باز کردم، متوجه شدم که پلمب پلاستیکی زیر پوشش حتی بازهم نشده است.

خدمات‌دهی مطلوب، وظیفه نمایندگی‌هاست

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره این گلایه‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: قطعه‌ای معیوب است و نیاز به تعویض دارد، اگر در فهرست گارانتی باشد، نمایندگی نباید هیچ‌گونه هزینه‌ای برای تعویض آن دریافت کند اما اگر قطعه تعویضی در فهرست گارانتی نباشد، پرداخت هزینه با مالک خودروست.

علی باخرد بیان می‌کند: براساس قانون، اگر تعمیر خودرویی بیشتر از ۴٨ساعت در نمایندگی به زمان نیاز داشته باشد، نمایندگی موظف است یک خودروی جانشین دراختیار مالک خودرو قرار دهد.

باخرد با اشاره به قابل پیگیری بودن مشکل کمبود قطعات در خودروها ادامه می‌دهد: زمانی که خودرو از نمایندگی به صاحب خودرو تحویل داده می‌شود، اگر کمبود قطعه‌ از طرف کارخانه باشد و در قرارداد موجود باشد، قابل پیگیری است و در زمان تحویل نیز نمایندگی نمی‌تواند خودرو را به‌عنوان خودروی کامل به خریدار تحویل دهد.

مقررات یکسان برای خودروهای داخلی و خارجی

وی درباره ارائه نکردن برخی قطعات در نمایندگی‌های‌ خودروهای خارجی بیان می‌کند: اگر خودرویی نیاز به قطعه داشته باشد و قطعه در نمایندگی موجود باشد اما نمایندگی از خدمات‌دهی به مشتریان خودداری کند، این مسئله کاملا قابلیت طرح و پیگیری را دارد و اگر قطعه‌ای در خودرو نیاز به تعویض دارد اما نمایندگی از تعویض خودداری کند، این اقدام کم‌فروشی است و با نمایندگی‌های متخلف برخورد خواهد شد.

وی بیان می‌کند: تمام قوانینی که برای خودروهای داخلی در نمایندگی‌ها درنظر گرفته شده است، برای خودروهای خارجی نیز قابل استناد است و شهروندان برای رسیدگی به مشکلات و شکایات خود می‌توانند به خیابان پاسداران، پاسداران۴، ساختمان شماره٢ سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند یا با شماره تلفن١٢۴ تماس بگیرند.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *