• صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • گرانی دامنگیر سفره ماه رمضان مشهدی‌ها؛ خبری از نمایشگاه ضیافت هم نیست

گرانی دامنگیر سفره ماه رمضان مشهدی‌ها؛ خبری از نمایشگاه ضیافت هم نیست

  • ۵ سال قبل
  • 0

سیر صعودی قیمت‌ها با شتاب هر چه تمام‌تر در مشهد جلو می‌رود و گویا قرار نیست نظارت خاصی نیز در این ایام صورت بگیرد.

در ماه‌های اخیر به صورت دائمی شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم و به نظر می‌رسد این اتفاق در وضعیت کنونی بازار نیز رخ داده باشد.

 

در این بین باید گفت که بازار ماه مبارک رمضان امسال تفاوت‌هایی با سال‌های قبل از آن دارد؛ به عنوان مثال در سال‌های قبل از چند روز پیش از این ماه شیرینی فروشی‌ها تدارکات آن را فراهم کرده و پشت شیشه تمام آنها زولبیا و بامیه دیده می‌شد و یا در میوه‌فروشی‌ها هم تدارکات این ماه خود را نشان می‌داد اما امسال به نظر می‌رسد آن طور که باید بازار و قیمت‌ها مناسب نیست.

 

قیمت‌ها سر به فلک کشیده است

 

آذر یکی از شهروندان مشهدی است که با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان می‌گوید: قبل از آمدن این ماه هم وضعیت بازار بسیار نامناسب و قیمت‌ها سر به فلک کشیده بود به گونه‌ای که یک خرید عادی از یک میوه فروشی برای‌مان ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شد حالا دیگر اصلا نمی‌توان به مغازه‌ها نزدیک شد.

 

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم شما یادتان هست یا نه اما سال قبل هر کیلو هندوانه که قیمت واقعی آن حدود ۳۰۰ تومان بود در برخی از نقاط شهر مشهد به ۳۰۰۰ تومان هم رسید حالا که قیمت‌ها خود  به خود بالا است دیگر نمی‌توان اصلا به میوه نزدیک شد.

 

این بانوی مشهدی تأکید می‌کند: ما برای ماه رمضان خریدی انجام نداده‌ایم و سعی داریم با همین موادی که در خانه موجود است این ماه را سپری کنیم.

 

فرزین از دیگر شهروندان مشهدی است که یک واحد شیرینی فروشی دارد، می‌گوید: سال گذشته که هنوز تا این حد گرانی وجود نداشت ما فروش چندانی نداشتیم حتی همان زولبیا و بامیه را نتوانستیم آن گونه که انتظار داشتیم بفروشیم.

 

وی ادامه می‌دهد: حالا امسال با این وضعیت که قیمت شکر تا این حد بالا رفته و بقیه اقلام هم رشد قیمت داشته‌اند اصلا نمی‌توان روی فروش حساب کرد چرا که قیمت تمام شده زولبیا و بامیه آن قدر بالا است که طبیعی است تعداد زیادی از مردم نتوانند آن را خریداری کنند و برای همین هم ما تولید زیادی نداریم.

 

میوه و تره‌بار خریداری ندارد

 

احمد از دیگر شهروندان مشهدی است که یک مغازه میوه‌فروشی دارد و در مورد بازار ماه مبارک رمضان می‌گوید: قیمت میوه و تره‌بار تفاوت آن چنانی نسبت به ماه قبل نداشته اما مسئله این است که مردم با همین قیمت‌ها هم نمی‌توانند خرید داشته باشند.

 

وی ادامه می‌دهد: در محلاتی که میزان برخورداری افراد پایین‌تر است میوه‌فروشان اصلا میوه‌های فصل را عرضه نمی‌کنند چون می‌دانند مردم آنها را نمی‌خرند در محلات برخوردار هم متأسفانه میزان خرید مردم کاهش پیدا کرده و دیگر مثل سابق اهمیتی به ماه رمضان و خرید آن نمی‌دهند و اساسا رغبتی برای خرید ندارند.

 

نیازی به نمایشگاه نیست

 

در میان گفته‌هایی مبنی بر بالا بودن قیمت‌ها و کم شدن رغبت مردم برای خرید علی غفوری مقدم معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: نمایشگاه ضیافت امسال برگزار نمی‌شود چرا که ما شبکه توزیع کالاهای اساسی در سطح شهر را داریم و به همین علت نیازی به برگزاری نمایشگاه نیست.

 

نمایشگاه هزینه اضافه است

 

محمود بنانژاد نیز در این زمینه می‌گوید: هم اکنون تمام واحدهای تعاونی کارگران و واحدهای صنفی کالاهای تنظیم بازاری را به فروش می‌رسانیم و نمایشگاه ضیافات تنها آوردن افراد به این مکان و تحمیل یک هزینه اضافی به آنها است.

 

وی با بیان اینکه گرانی برخی از کالا به علت گران شدن قیمت‌های پایه آنها است، تأکید می‌کند: در مورد گرانی ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم مثلا وقتی گندم گران می‌شود ماکارونی هم گران می‌شود و یا اینکه برخی از کالاها ارتباط به حوزه تخصیص ارز دارند و همه اینها عواملی هستند که گرانی را ایجاد می‌کنند اما کار اصلی ما این است که با گرانفروشی مبارزه کنیم.

 

اینکه برنامه‌های مبارزه با تخلفات اصناف در حوزه گرانفروشی تا چه حد موفق بوده را بعد از اتمام طرح مربوط به آن می‌توان ارزیابی کرد اما یکی از موضوعات مهم این است که مردم باید نتیجه این اقدامات را به طور محسوس احساس کنند که به نظر می‌رسد این سطح از رضایت وجود ندارد.

منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *