ترانزیت جاده ای کالا در خراسان رضوی کاهش یافت

  • ۵ سال قبل
  • 0

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تبادل جاده ای کالا از چهار پایانه مرزی این استان طی پارسال در قیاس با سال ۱۳۹۶ در هر دو بخش ترانزیت ورودی و خروجی کاهش یافت.

جواد وحدتی فرد حجم این کاهش تبادل جاده ای را در بخش ‘ترانزیت ورودی’ چهار درصد و در بخش ‘ترانزیت خروجی’ ۲۷ درصد اعلام و بیان کرد: طی پارسال ۳۹ هزار و ۴۲۳ دستگاه کامیون حامل کالای ترانزیت ورودی از کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان وارد خراسان رضوی که نشانگر کاهش چهار درصدی است.

وی افزود: ۷۴ هزار و ۴۹۹ دستگاه کامیون نیز از طریق پایانه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران در مرز ترکمنستان و پایانه دوغارون در مرز افغانستان کالاهای ترانزیتی را از طریق خراسان رضوی به مقصد کشورهای همسایه حمل کردند که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ کاهش ۲۷ درصدی را نشان می دهد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: این حجم کاهش به خصوص در ترانزیت خروجی کالا نشاندهنده افت واردات از افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی همچون ترکمنستان و ازبکستان و حکایتگر تداوم بحران اقتصادی و کاهش رونق تجارت در کشورهای منطقه است.

وی گفت: کانالهای ترانزیت به عنوان جایگزین مسیر ترانزیت از ایران در منطقه وجود دارند که از میان آنها می توان به مسیر جمهوری آذربایجان، دریای خزر و ترکمنستان اشاره کرد. بر اساس آمارهای ثبت شده، ترانزیت کالا و رفت و آمد کامیونهای خارجی از جمله ترکیه ای در این مسیر افزایش نداشته که بیانگر کاهش تجارت بین المللی در میان کشورهای منطقه است.

وحدتی فرد همچنین به کاهش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا در مرز سرخس واقع در شمال خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این کاهش ناشی از اعمال محدودیتهای یکجانبه جمهوری ترکمنستان در تعیین مجوز رفت و آمد روزانه برای حداکثر ۳۰ دستگاه کامیون از مرز سرخس است.

وی افزود: اعمال محدودیت از سوی جمهوری ترکمنستان برای رفت و آمد شمار کامیونهای حامل کالا در مرز مشترک با خراسان رضوی از مرداد ماه پارسال آغاز شده و تاکنون آن کشور دلیلی برای این رفتار خود اعلام نکرده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: پارسال جمهوری ترکمنستان بواسطه اختلافات گمرکی با تاجیکستان اجازه ورود کامیونهای آن کشور را به خاک خود نداد که موجب زمینگیر شدن کامیونهای حامل کالا در پایانه های مرزی خراسان رضوی شد.

خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد. پنج واحد گمرکی این استان در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و دو بازارچه مرزی آن در تایباد و مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان فعالند.

حجم ترانزیت خارجی کالاها طی ۹ ماه از سال ۱۳۹۷ از مسیر خراسان رضوی دو میلیون و ۵۱۰ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ به میزان سه درصد رشد داشت.

منبع: ایرنا- خراسان رضوی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *