معاینه فنی شهر خودرو

  • ۵ سال قبل
  • 0

هجدهمین دوره لیگ برتر برای علاقه‌مندان فوتبال در مشهد با بیم و امیدهای زیادی آغاز شد و حالا با اتمام سال ۹۷ و خواب کوتاه عیدانه لیگ، به پایان رسیده است،

به گزارش شهرآرا، لیگی که قرار است دوباره از نهم فروردین ۹۸ با آغاز بازی‌های هفته بیست‌و‌سوم استارت بخورد و هیجان ناب فوتبالی به اوج برسد. در این میان، عملکرد نماینده مشهد در لیگ برتر فوتبال فراتر از انتظارها بود و اگر از خوش‌بین‌ترین هوادار مشهدی می‌پرسیدیم جایگاه پدیده در پایان سال کجای جدول است، کمتر کسی تصورش را می‌کرد نمایش دل‌انگیز شهرخودرویی‌ها کار را به جایی برساند که از شکستش در خاک تبریز و در مقابل پرشورهای یادگار امام کسی این‌قدر ناراحت شود! پدیده روز پنجشنبه در چهارچوب هفته بیست‌و‌دوم لیگ برتر فوتبال در تبریز میهمان تراکتورسازی بود که این بازی در نهایت با پیروزی یک بر صفر میزبان همراه شد.پیروزی که به لطف درخشش آنتونی استوکس برای تراکتورسازان به دست آمدوالبته بی‌حاشیه هم نبود و سرمربی پدیده به شدت به قضاوت بیژن حیدری، قاضی میدان معترض بود. آخرین دیدار پدیده در سال ۹۷ در لیگ برتر فوتبال بهانه‌ای شد تا در واپسین روزهای سال جاری به مرور تحلیلی و آماری عملکرد شاگردان یحیی گل‌محمدی در فصل جاری بپردازیم.

دروازه | متوسط‌های مطمئن

لیگ برتر فوتبال با یک شوک بزرگ در درون دروازه برای نماینده مشهد آغاز شد. شب قبل از بازی افتتاحیه لیگ با پرسپولیس، یحیی گل‌محمدی و کادرش متوجه شدند سعید جلالی‌راد سنگربان جوان و بومی تیمشان که حساب زیادی روی او باز کرده بودند سرباز است و نمی‌تواند برای تیم به میدان برود، غیبتی که با حضور محمد ناصری، گلر فصل قبل سیاه‌جامگان، در یکی دو بازی جبران شد و بعد از ناصری، این یوسف بهزادی، گلر جنوبی پدیده، بود که مورد اطمینان گل‌محمدی قرار گرفت و به سنگربان اول تیم در نیم فصل اول تبدیل شد. بهزادی با وجود نمایش خوبش در درون دروازه پدیده گاهی حرکات متزلزلی انجام می‌داد و همین سبب شده بود کادر فنی به‌شدت به دنبال جذب یک گلر خوب در تعطیلات نیم‌فصل باشند. البته دست آخر در تعطیلات گلر شش‌دانگی به مشهد نیامد و با وجود اینکه صحبت‌ از نام‌هایی چون سید حسین حسینی، حامد لک، اخباری و … به میان می‌آمد، این میلاد فراهانی‌ بود که لباس پدیده را به تن کرد، گلری که اگرچه روی کاغذ نامش از بهزادی گمنام پرآوازه‌تر است،اما در عمل نشان داده چیزی فراتر از بهزادی نیم‌فصل اول ندارد و یک دروازه‌بان خوب اما کاملا معمولی است.

خط دفاع | اعتماد‌به‌نفس زیاد

پدیده یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر را در اختیار دارد. آمار ۱۲ گل خورده در پایان هفته بیست‌و‌دوم، یعنی میانگین هر ۲ بازی یک گل خورده، آمار خوبی است که تیم یحیی را بعد از استقلال و پرسپولیس در جایگاه سوم بهترین تیم‌های لیگ برتر در خط دفاع قرار داده است. بازیکنانی چون محمدحسین مرادمند، علی نعمتی و عبدا… حسینی قلب دفاع و رضا ناصحی، امیر منصوریان، مرتضی تبریزی و محمد آقاجانپور ۲ سوی چپ و راست خط دفاعی پدیده شهرخودرو را بیمه کرده‌اند.وقتی امیر منصوریان در نیم‌فصل از پدیده جدا شد، گل‌محمدی برای پر کردن خلأ دفاع چپ در بعضی بازی‌ها علی نعمتی چپ‌پا را به دفاع چپ برد و به جای او عبدا… حسینی را به عنوان زوج محمدحسین مرادمند به قلب خط دفاع برد، تدبیری که در فاز دفاعی جواب داد اما در فاز هجومی سمت چپ پدیده را کم کار کرد. در سوی دیگر هم مرتضی منصوری که در نیم فصل اول عملکرد خوبی داشت در نیم‌فصل دوم مدام با محمد آقاجانپور جایش عوض می‌شود. با این همه، خط دفاع مستحکم پدیده ماحصل تدابیر تاکتیکی گل‌محمدی است، تدابیری که اگر در پاره‌ای از مواقع مثل بازی با ذوب‌آهن در مشهد با اعتماد‌به‌نفس بیش از اندازه مشهدی‌ها همراه نمی‌شد بی‌تردید نتایج بهتری برای تیم شهر مشهد رقم می‌زد.

خط هافبک | توپ‌‌نگهدار

خط هافبک پدیده شهرخودرو پر از بازیکن توپ نگهدار و خوش‌نقش است، بازیکنانی که فوتبال فانتزی و روی زمین را به‌خوبی بازی می‌کنند، از اکبر صادقی با تجربه زیاد بازی در لیگ برتر بگیرید تا سعید صادقی که پدیده پدیده در نیم‌فصل اول بود. او که فصل را رؤیایی شروع کرد یکباره به روی نیمکت منتقل شد تا از ریتم و آهنگ خوبش بیفتد! اتفاقی که به احتمال فراوان به علت اتفاقات تمرینات است. به دلیل مسائلِ احیانا تاکتیکی یا غیرتاکتیکی که گل‌محمدی را به بازی ندادن ستاره تیمش مجبور کرد، محمد قاسمی‌نژاد هم یکی از پدیده‌های خط هافبک پدیده در این فصل است که البته همچون پسرعمویش امین در نیم‌فصل دوم به شدت افت کرده است و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل نتیجه‌گیری ضعیف‌تر پدیده در نیم فصل دوم همین مسئله افت قاسمی‌نژادها باشد.

خط حمله | گیج، سر‌در‌گم و بی‌برنامه

خط آتش پدیده در نیم‌فصل اول با برنامه و حساب‌شده عمل می‌کرد. ترکیب تمام‌کنندگی خوب یونس شاکری، امین قاسمی‌نژاد و حتی در مواقعی حسین مهربان در کنار خلاقیت و سرعت مهارنشدنی محمدرضا خلعتبری در پشت مهاجمان و کناره‌های زمین، خط حمله شهرخودرو را به خط آتشی زهردار و مهارنشدنی بدل کرده بود اما با پایان نیم‌فصل دوم و جدایی خلعتبری از جمع پدیده‌ای‌ها و افت قاسمی‌نژاد در نیم‌فصل دوم، زهر خط حمله پدیده هم گرفته شد. یونس شاکری دیگر آن ذخیره طلایی نیم‌فصل اول یحیی نبود و حسین مهربان هم با وجود نمایش قابل قبولش گرفتار مصدومیت شد تا خط حمله پدیده دیگر توان گل زدن نداشته باشد. بهنام برزای هم در نیم‌فصل دوم به‌‌هیچ‌وجه نتوانست جای خلعتبری را پر کند. به نظر می‌رسد پدیده در نیم فصل دوم هر‌قدر ‌خوب و با‌برنامه توپ را تا پشت محوطه جریمه می‌آورد برای به ثمر رساندن آن نه برنامه مناسب و نه توان کافی دارد.

کاهش ۵۰ درصدی امتیازات در نیم‌فصل دوم

شاگردان یحیی گل‌محمدی تا پایان هفته هفتم در دور رفت توانسته بودند ۵ پیروزی، یک تساوی و یک شکست ‌در کارنامه خود ثبت کنند. دشت ۱۶ امتیاز از ۷ بازی پدیده را در مدت مشابه نیم‌فصل اول در شرایطی رؤیایی قرار داده بود اما در نیم‌فصل دوم و حالا که هفته بیست‌و‌دوم به پایان رسیده پدیده از ۷ بازی ابتدایی دور برگشت تنها ۸ امتیاز گرفته است، یعنی درست نصف امتیازات جمع‌شده در نیم فصل اول! علاوه بر کاهش پنجاه‌درصدی نتیجه‌گیری شهرخودرویی‌ها در قیاس با زمان مشابه در نیم فصل اول، باید بگوییم کیفیت نمایش فنی آن‌ها هم -اگر نگوییم همان‌قدر- به اندازه معناداری ضعیف‌تر شده است.

خاموشی‌ مهاجمان، بیداری مدافعان

مدافعان پدیده در ۷ بازی ابتدایی نیم‌فصل اول تنها ۴ بار دروازه‌شان باز شده بود. در ۷ بازی ابتدایی نیم‌فصل دوم نیز دفاع‌های پدیده باز هم ۴ گل خورده دارند. آماری که نشان می‌دهد وضعیت دفاعی این تیم دست کم روی کاغذ تفاوتی ندارد اما بررسی عملکرد هجومی تیم نشان می‌دهد شاگردان فاز هجومی یحیی در نیم‌فصل اول در ۷ بازی ابتدایی، ۹ گل زده‌اند و در نیم‌فصل دوم تنها ۳ گل! کاهش عجیب گل‌زنی پدیده‌‌ای‌ها در نیم‌فصل دوم نشان از همان مسئله‌ا‌ی است که در پاراگراف قبلی به آن

اشاره شد.البته از این واقعیت هم نباید بگذریم که اصولا لیگ در نیم فصل دوم سخت می شود و امتیاز گرفته برای همه تیم ها در بخش دوم مسابقات دشوار است.

طلسم کانال ۴۰ می‌شکند؟

پدیده ۳ هفته است که پشت در کانال چهل امتیازی شدن در جدول رده‌بندی لیگ برتر مانده است، اتفاقی که هواداران، کادر فنی و بازیکنان را نگران کرده است. تساوی برابر پیکان، شکست مقابل ذوب‌آهن و شکست برابر تراکتورسازی شاگردان یحیی را از رسیدن به امتیاز ۴۰ بازداشته است. با وجود این، باید دید آیا نخستین دیدار این تیم در سال ۹۸ که جمعه ۹ فروردین در ورزشگاه امام‌رضای مشهد و مقابل پارس جنوبی جم است با برتری این تیم و ورود شهرخودرویی‌ها به کانال چهل‌امتیازی تیم‌های لیگ برتر همراه خواهد شد یا خیر.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *