بودجه قطره چکانی برای بیمارستان حاشیه شهر

  • ۱۶ روز قبل
  • 0

در حالی که بیمارستان حاشیه شهر مشهد برای تکمیل به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در لایحه بودجه امسال تنها ۱۶۱ میلیارد تومان اعتبار برای آن لحاظ شده است

مسکن موقت؛ این بهترین توصیف برای ردیف اعتباری است که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای بیمارستان حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته است! در حالی که برای تکمیل این پروژه مهم سلامت محور حاشیه نشینان مشهد ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما در لایحه بودجه امسال تنها ۱۶۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است!
بر اساس این گزارش، هیچ کس فکرش را نمی کرد کلنگی که سال ۹۵ برای ساخت پروژه ای مهم و حیاتی بر زمین نشست، ۸ سال بعد پروژه‌اش تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد! سال ۹۵، در آیینی مسئولان استان کلنگ تزیین شده را بر زمین کوبیدند تا به ساکنان منطقه محروم شهرک شهید رجایی مشهد نوید احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی را بدهند؛ آیینی که با دستور رئیس جمهور وقت از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد و مسئولان هم در میان رسانه‌ها کلنگ زنی کردند و از عزم و تلاش برای بازگشایی هرچه سریع تر این بیمارستان گفتند تا ساخت آن مرهمی بر زخم های حاشیه نشینان مشهد باشد. وعده ساخت دو بیمارستان در حاشیه شهر مشهد نیز سال ها بود که از طرف وزارت بهداشت مطرح می شد و اولین گام آن نیز در ۲۶ فروردین ماه سال ۹۵ در جلسه ستاد راهبردی مدیریت شهری برداشته شد که با حضور استاندار وقت قرار شد یکی از این دو بیمارستان در زمین پنج هکتاری در ابتدای جاده سرخس (شهرک شهید رجایی)، اهدایی آستان قدس رضوی و با صدور پروانه رایگان از طرف شهرداری ساخته شود. حتی در آن جلسه برنامه ریزی برای مشارکت دستگاه های متولی ساخت این بیمارستان نیز مشخص و قرار شد ۵۰ درصد از هزینه ساخت را وزارت بهداشت و نیمی دیگر را وزارت راه و شهرسازی بر عهده بگیرد. اما شاید باورتان نشود که از این پروژه تا سال ها جز علف هرز که در زمین خالی محل کلنگ زنی روییده بود، چیزی نمایان نشد. تا این که در ۲۲ مرداد ماه سال ۹۷ روزنامه خراسان، پرونده خاک گرفته این پروژه را که هنوز شروع نشده و مدت دو سال به کما رفته بود، از بایگانی «وعده ها» بیرون آورد و در گزارشی با عنوان «علف هرز به جای بیمارستان»، به چرایی بلاتکلیف ماندن آن پرداخت تا این پروژه مهم و حیاتی دوباره بر مدار پیگیری، مطالبه و احیا قرار گیرد. آن طور که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شرق مشهد در هفت بلوک، ۵۴ هزار متر وسعت و زیربنا دارد و در حال حاضر با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت آن ادامه دارد. اسکلت این پروژه نیز که به عنوان فاز اول در نظر گرفته شده است، حدود ۸۳ درصد پیشرفت دارد که پیش بینی می شود این فاز تا پایان خرداد به اتمام برسد.
پیش بینی فقط ۸ درصد اعتبار مورد نیاز در لایحه بودجه ۱۴۰۳ !
بررسی پیوست شماره یک لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای دستگاه های اجرایی است نشان می دهد که دولت امسال، تنها ۱۶۱ میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومان اعتبار برای پروژه مهم و حیاتی بیمارستان حاشیه شهر مشهد که اتفاقا تامین اعتبار آن جزو مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به استان بوده، در نظر گرفته شده است. این میزان اعتبار تنها ۸ درصد از اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تکمیل بیمارستان حاشیه شهر مشهد است چرا که به اذعان مدیران علوم پزشکی مشهد ساخت و بهره برداری از بیمارستان حاشیه شهر مشهد نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است. شایان ذکر است که میزان کل بودجه تخصیص یافته طی سال های منتهی به ۱۴۰۰، تنها ۵۳٫۵ میلیارد تومان بوده است، همچنین بودجه تخصیص یافته طی سال ۱۴۰۱ نیز ۸۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و طی سال ۱۴۰۲ نیز میزان بودجه مصوب در نظر گرفته شده برای این پروژه ۴۰ میلیارد تومان بوده است.
۸ سال گذشت؛ پیشرفت فیزیکی تنها ۲۰ درصد!
در این که روند ساخت و بهره برداری از بیمارستان حاشیه شهر مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای زیرساختی حوزه بهداشت و درمان حاشیه نشینان در شمال شرق مشهد کند و لاک پشتی است، شکی نیست؛ این که در ۸ سال این پروژه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته موید همین روند کند است که متهم اصلی آن علاوه بر کمای چند ساله پروژه و بی توجهی مسئولان وقت به آن، تزریق قطره چکانی اعتبارات برای ساخت و بهره برداری از پروژه است. هرچند طی سال های اخیر رسیدگی به این پروژه ظاهر متفاوتی به خود گرفته و طبق وعده های مدیران سابق قرار بود که در صورت تامین بودجه اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد که البته گویا بودجه ها یاری نکرده و این وعده به تعویق افتاده و بنا بر اعلام معاون فعلی توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد موعد جدید برای بهره برداری از اورژانس بیمارستان حاشیه شهر مشهد شهریور ماه امسال است. مسلم در گزارشی که ۲۷ فروردین ماه امسال در همین صفحه منتشر شد این وعده را البته با یک قید مهم یعنی تامین اعتبار مطرح کرد و گفت که «اگر در تامین اعتبار به مشکل نخوریم قولی که خدمت استاندار دادیم این است که اورژانس بیمارستان تا شهریور به بهره برداری خواهد رسید.»بنابر اعلام علوم پزشکی مشهد، اورژانس بیمارستان حاشیه شهر مشهد حدود ۴ هزار مترمربع زیربنا دارد و بیش از دو ماه پیش فرایند اداری ساخت آن به اتمام رسیده است. همچنین با توجه به این که در منطقه شرق مشهد واحدهای ارائه درمان از حد استاندارد کمتر است، قرار است که اورژانس بیمارستان زودتر به بهره برداری برسد.
دست به دامان مولدسازی
طبیعی است که کار ساخت و تکمیل پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد با این شیوه بودجه ریزی ها و اختصاص اعتبارات پیش نخواهد رفت؛ نکته ای که البته در توضیحات معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم نمایان است چرا که بخش قابل توجهی از اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بیمارستان چشم انتظار «مولدسازی» است. او در این زمینه اعلام کرده بود که «برای کل بیمارستان فکر می‌کنم حدود ۲ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که حدود ۲۰۰ میلیارد آن تامین اعتبار شده و بخش قابل توجه آن را فکر می کنم از طریق مولدسازی پیش ببریم.» همین دست به دامان مولدسازی بودن هم زمان پایان ساخت این پروژه را به اما و اگر رسانده، چرا که پیش از این و در اردیبهشت ماه سال گذشته مدیر وقت منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده بود که این بیمارستان تا ۳ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و این وعده را نیز در گزارشی با عنوان «۳ سال تا بهره برداری از بیمارستان حاشیه مشهد» در همین صفحه منتشر کردیم اما حالا که سراغ موعد پایان پروژه را گرفتیم همه چیز به سرانجام مولدسازی گره خورد؛ چرا که مسلم معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد همین دو هفته پیش در پاسخ به ما درباره زمان بهره برداری از این بیمارستان گفت: باید ببینیم زمین هایی که از طرف دانشگاه به استانداری و سازمان خصوصی سازی و امور اقتصاد معرفی شده است، می تواند خواهان داشته باشد تا بخش اعظم آن به فروش برسد و در این بیمارستان هزینه کنیم.
منبع : خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *