گام مهم برای نجات کشف رود

  • ۲ ماه قبل
  • 0

تصفیه خانه چرمشهر بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، در مدار قرار گرفت وبه کابوس فاضلاب صنعتی در کشف رود پایان خواهد داد

هزار وعده خوبان بالاخره یکی وفا کرد! پس از کش و قوس های فراوان و وعده های متعدد برای بهره برداری از تصفیه خانه چرمشهر در کشف رود، آخرین وعده بالاخره محقق شد و این تصفیه خانه با بهره برداری آزمایشی در مدار قرار گرفت و به زودی در مراسمی و در سفر ریاست جمهوری به استان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
از وعده های محقق نشده و مکرر قبلی که بگذریم، پایان آبان ماه موعد بهره برداری آزمایشی تصفیه خانه چرمشهر اعلام شده بود، اما با محقق نشدن این وعده، اواخر دی ماه بود که ۲۱ بهمن ماه به عنوان موعد جدید بهره برداری آزمایشی تصفیه خانه چرمشهر و وارد مدار شدن این پروژه مهم برای نجات کشف رود اعلام شد.
کابوس فاضلاب صنعتی در کشف رود مدت ها گرفتار وعده ها شده بود. یکی از راهکارهای اصلی برای حل مشکل کشف رود، علاوه بر راه اندازی تصفیه خانه سپتاژ برای سامان‎دهی فاضلاب های تانکری که در کشف رود تخلیه می شود، تکمیل و بهره برداری۱۰۰ درصدی از تصفیه خانه چرمشهر بود تا کابوس وحشتناک سرازیر شدن انواع فاضلاب های صنعتی خطرناک شهرک صنعتی چرمشهر در کشف رود پایان یابد. علاوه‌ بر فعالیت تانکرهایی که فاضلاب خانگی، بیمارستانی و … را به کشف رود می ریزد و پمپ‌های غیرمجازی که در اطراف کشف‌رود فاضلاب جاری در این رودخانه را به مزارع پمپاژ می کند، جاری شدن فاضلاب شهرک چرمشهر نیز بر تمام معضلات این رود اضافه کرده بود. بد نیست گریزی به آن چه بر این پروژه گذشته است بزنیم؛ سال ۹۶ قرار بود ساخت تصفیه خانه در چرمشهر آغاز شود و تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد، اما این پروژه به مشکلات حقوقی دچار و عملا تا شهریور سال ۱۴۰۰ ساخت تصفیه خانه چرمشهر متوقف شد.
مشکلات متفاوت همچنان مثل بختک روی سر این پروژه سایه انداخته و باعث کندی پروژه شده بود، اما طی سال گذشته و امسال ساخت و تکمیل آن سرعت گرفت تا این که بالاخره این پروژه حیاتی برای نجات کشف رود، در مراحل نهایی قرار گرفت و اوایل آبان ماه مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اعلام کرد که این ماه پروژه به طور کامل وارد مدار خواهد شد. «هوشمند» در گزارشی که سوم آبان امسال با عنوان «چرمشهر در مدار نجات کشف رود» در همین صفحه منتشر شد، گفت: ‎«اقدامات نهایی افتتاح را انجام می دهیم؛ کارهای نهایی را که مربوط به تست سرد و بهره برداری آزمایشی است، پیگیری می کنیم؛ این ماه (آبان) بهره برداری آزمایشی از تصفیه خانه چرمشهر انجام خواهد شد.
تمام تمرکز و تلاش ما، مشاور، کارفرما و پیمانکار بر این است که طی یکی دو هفته آینده بتوانیم بهره برداری آزمایشی از این تصفیه خانه را شروع کنیم. بهره برداری اصلی که همان افتتاح رسمی با حضور مقامات و مسئولان خواهد بود، ممکن است هر زمانی انجام شود، اما به هرحال با آغاز بهره برداری آزمایشی از پروژه، رسما تصفیه خانه چرمشهر وارد مدار می شود که تلاش ما این است طی یکی دو هفته آینده و در این ماه این اقدام به سرانجام برسد. ساخت تصفیه خانه چرمشهر سال ۹۶ شروع و  انتهای سال ۹۸ نیز قسمت تصفیه فیزیکی آن وارد مدار شد و به بهره برداری رسید.
این بخشی که الان در حال کار است و به زودی وارد مدار می شود، بخشی است که در آن تصفیه بیولوژیک انجام می شود و پس از بهره برداری به استانداردهای مدنظر محیط زیست می رسیم.» اما با گذشت حدود ۳ ماه از این وعده و گذشت بیش از ۲ ماه از موعد وعده قبلی، دوباره وعده بهمن ماه برای در مدار قرار گرفتن این پروژه حیاتی مطرح شد که البته بالاخره محقق شد و شاهد این هستیم که تصفیه خانه چرمشهر رسما وارد مدار نجات کشف رود شده است.
آغاز بهره برداری آزمایشی و تست سرد و گرم
مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خبر آغاز بهره برداری آزمایشی تصفیه خانه «چرمشهر» را اعلام کرد و گفت: طبق وعده ای که داده شده بود، تصفیه خانه تکمیل و بهره برداری آزمایشی نیز شروع شده است، در همین زمینه نیز برنامه بازدیدی برای خبرنگاران تدارک دیده شده که به زودی انجام خواهد شد. هوشمند در پاسخ به این سوال که آیا محیط زیست نیز از پروژه بازدید کرده است؟ اظهار کرد: محیط زیست هر روز در محل حضور دارد و کنترل می کنند. وی تاکید کرد: بهره برداری آزمایشی و تست سرد و گرم تصفیه خانه را شروع کردیم و بهره برداری رسمی از آن نیز در سفر ریاست جمهوری انجام خواهد شد.
منبع : روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *