زنگ خطر کاهش ازدواج و افزایش طلاق به صدا درآمد

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

«ازدواج» و «طلاق» به عنوان دو مولفه مهم اجتماعی است که همیشه افزایش و کاهش آن دغدغه متولیان امر و کارشناسان صاحب نظر در این حوزه بوده، چرا که آمار فرزندآوری هم خواسته و یا ناخواسته به این دو مولفه مهم اجتماعی بستگی دارد.

اگر نگاهی به آمار داشته باشیم، طی سال‌های گذشته رشد ازدواج در کنار رشد طلاق به چشم می‌خورد. بر اساس آمار در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در کل کشور ۷۹ هزارو ۲۶۰ مورد ازدواج و ۳۷ هزارو ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده است

به‌طوریکه از کل ۷۹ هزارو ۲۶۰ ازدواج ثبت شده در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در کشور بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۹ هزارو ۲۷۲ مورد، خراسان رضوی با ۷ هزار و ۱۲۵ مورد و خوزستان با ۶ هزار و ۱۵۷ مورد است.

همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۴۶۰ ازدواج، ایلام با ۶۶۳ ازدواج و کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و ۱۵۷ مورد ازدواج بوده است.

طی فروردین ماه امسال، ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده که کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۱۸۵ مورد، خراسان جنوبی۳۱۲ مورد و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۷۴ مورد است. همچنین بیشترین طلاق ثبت شده در یک ماهه نخست سال جاری نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۶ هزار و ۲۲۹ مورد طلاق، خراسان رضوی ۴ هزار و ۶۸ مورد و اصفهان با ۲ هزار طلاق بوده است.

نگاهی به آمار طلاق و ازدواج در سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی

بر اساس آمار ۹ ماهه ۱۴۰۱، ۳۴ هزار و ۱۳۳ مورد ازدواج طی ۳ فصل ابتدای سال ۱۴۰۱ در استان به ثبت رسیده است. این آمار نسبت به وضعیت ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ که ۴۰ هزار و ۲۰۰ مورد ازدواج به ثبت رسیده بود، کاهش ۱۵ درصدی داشته است. وضعیت آمار‌های طلاق استان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش حداقلی داشته و از ۱۵ هزار و ۹۳۵ مورد طلاق ثبت شده در ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار و ۵۲۸ مورد در ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ رسیده است. اگر چه که شاهد پیش نگرفتن طلاق نسبت به ازدواج در این مدت آماری هستیم. اما این عدد و نزدیکی آن به آمار ازدواج زنگ خطری در استان است به هر روی بررسی آمار ۴ ساله ازدواج و طلاق در استان حاکی از تراژدی تلخ روند رو به رشد طلاق در خراسان رضوی است.

طلاق طی سال‌های گذشته در خراسان رضوی روند صعودی داشته است

اگر نگاه مقایسه‌ای به مقوله طلاق در سال‌های گذشته استان خراسان رضوی داشته باشیم، بر اساس اعداد و ارقام آمار روند صعودی را در کنار آمار ازدواج داشته است.

بررسی آمار ۴ ساله ازدواج و طلاق از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بیانگر روند صعودی طلاق در استان است، طوری که میزان طلاق‌های ثبت شده در استان در سال ۱۴۰۰، نسبت به ۴ سال قبل از آن بیش از ۲۳ درصد رشد داشته است.

میزان ازدواج ثبت شده در استان خراسان رضوی طی سال ۱۳۹۶، ۵۳ هزار و ۹۹۲ مورد و میزان طلاق ثبت شده در این سال نیز ۱۶ هزار و ۴۴۳ مورد بوده است. در سال ۹۷، وضعیت متفاوت می‌شود و هم آمار ازدواج کاهش می‌یابد و هم طلاق صعودی می‌شود. بنا بر آمار اعلامی سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۷ میزان ازدواج ثبت شده ۴۹ هزار و ۴۵ مورد بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته است، همچنین وضعیت طلاق در این سال هم نسبت به سال ۹۶ افزایشی بوده و با ثبت ۱۸ هزار و ۱۹۱ مورد طلاق، این آسیب اجتماعی در خراسان رضوی، نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

روند کاهشی آمار‌های ازدواج در سال ۹۸ نیز ادامه یافت، طوری که آمار ازدواج‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور طی سال ۹۸ در استان خراسان رضوی به ۴۶ هزار و ۳۵۵ مورد رسید که نسبت به سال قبل از آن ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

وضعیت طلاق، اما در این سال تقریبا ثبات داشته است چرا که از ۱۸ هزار و ۱۹۱ مورد در سال ۹۷ به ۱۸ هزار و ۵۱ مورد در سال ۹۸ رسید.   سال ۹۹، اما وضعیت ازدواج در استان متفاوت شد و رشدی حدود ۸ درصدی به خود گرفت و از ۴۶ هزار و ۳۵۵ مورد در سال ۹۸ به ۵۰ هزار و ۴۸۱ مورد در سال ۹۹ رسید.

طلاق، اما دوباره بعد از یک سال ثبات، در سال ۹۹ روند صعودی به خود گرفت و به عدد ۱۸ هزار و ۸۳۰ مورد رسید که البته این روند رو به رشد در سال بعد از آن، نسبت به روند ۴ ساله خود، جهشی قابل توجه داشت.  افزایش قابل توجه طلاق در ۱۴۰۰ بررسی آمار‌های سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۰ هم بیانگر وضعیت صعودی طلاق در استان خراسان رضوی است، به نحوی که آمار طلاق‌های ثبت شده در استان از ۱۸ هزار و ۸۳۰ مورد در سال ۹۹ به عدد ۲۱ هزار و ۵۶۶ مورد در سال ۱۴۰۰ رسید که رشدی بیش از ۱۲ درصد را در طول یک سال به ثبت رساند.

افزایش ۲۳ درصدی طلاق طی سال ۱۴۰۰

مقایسه وضعیت طلاق در استان طی سال ۱۴۰۰ نسبت به ۴ سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۶ که رقم ۱۶ هزار و ۴۴۳ مورد بوده نیز حاکی از افزایش ۲۳.۷ درصدی این آسیب اجتماعی است. وضعیت ازدواج در استان نیز هر چند نسبت به سال قبل از آن رشد داشته، اما نسبت به ۴ سال قبل کاهشی بوده است.

در سال ۱۴۰۰، ۵۲ هزار و ۲۱۳ مورد ازدواج در استان ثبت شده است که نسبت به سال قبل از آن رشد ۳ درصدی را ثبت کرده و نسبت به ۴ سال قبل یعنی سال ۹۶ که ۵۳ هزار و ۹۹۲ مورد بوده، نیز کاهش ۳ درصدی داشته است.

دلایل کاهش و افزایش ازدواج و طلاق طی سال‌های گذشته نیازمند برنامه ریزی و تصمیم گیری متولیان امر دارد.کاهش ازدواج و در برابر آن افزایش طلاق دو موضوعی است که سال هاست جامعه ایرانی را درگیر کرده و بسیاری از کارشناسان آسیب‌های اجتماعی در مورد عواقب این وضعیت هشدار داده‌ اند.

منبع:شهرآرا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *