شوری آب در شرق مشهد بسیار بالاست/ کمبود تصفیه‌خانه

  • ۱۱ ماه قبل
  • 0

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به شوری آب در شرق مشهد و کمبود تصفیه‌خانه در مشهد گفت: اندازه‌گیری زیادی از وضعیت آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی نداریم؛ مهمترین عاملی که در کشف‌رود وجود دارد، EC یا هدایت الکتریکی آب است که نشان می‌دهد چه میزان املاح در آب وجود دارد.

کامران داوری در خصوص وضعیت کشف‌رود اظهار کرد: باید منشاء آبی که در کشف‌رود جاری می‌‎شود را مورد توجه قرار داد. منشاء این آب عمدتا پساب تصفیه شده، بای‌پس فاضلاب تصفیه‌خانه‌ها و سپتاژ و فاضلاب‌های محلی بوده که از محدوده‌های حاشیه رودخانه وارد می‌شود اما عمده منشاء مربوط به پساب تصفیه شده و فاضلاب بای‌پس شده است.

وی با بیان اینکه فاضلاب تصفیه شده باید با کیفیت مناسبی تصفیه و تخلیه شود تا مشکلی برای محیط و انسان ایجاد نکند، عنوان کرد: متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و کیفیت تصفیه خوب نیست. ما از لحاظ استاندارد مجاز نیستیم آب فاضلاب را برای کشاورزی استفاده کنیم. اگر آب آلوده برای کشاورزی استفاده شود مخاطراتی دارد، ممکن است آلودگی‌‎های موجود در آب اعم از شیمیایی و میکروبی به انسان منتقل شود به خصوص اگر با آن سبزیجات و موادی که خام مصرف می‌شود، تولید شود؛ متاسفانه در کشف‌رود این اتفاق می‌افتد.

داوری گفت: از لحاظ زیست‌محیطی آب آلوده به سفره آب زیرزمینی نفوذ کرده و آن را آلوده می‌کند و ممکن است بیماری‌هایی را در پیرامون خود ایجاد کند. حشره‌ها نیز این آلودگی را با خود جابه‌جا می‌کنند. در صورت آبیاری با این آب آلوده، احتمال دارد خاک بعد از مدتی کیفیت خود را از دست بدهد.

شوری آب در حال افزایش است

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه ما اندازه‌گیری زیادی از وضعیت آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی نداریم، تصریح کرد: مهمترین عاملی که در کشف‌رود وجود دارد، EC یا هدایت الکتریکی آب است که نشان می‌دهد چه میزان املاح در آب وجود دارد. شوری آب در شرق مشهد بسیار بالا است و در محدوده باغ گیاه‌شناسی که ابتدای بلوار فرودگاه قرار دارد شوری حدود ۵۳۰۰ داریم. در ۳۰ سال گذشته شوری آب کمتر بوده و اکنون در حال رشد است.

وی افزود: این شوری علل متعددی دارد. آب‌های بالادست حوزه سالم و خوب است اما هرچه به سمت پایین‌دست حرکت می‌کنیم کیفیت آب بدتر می‌شود. یک دلیل آن ورود آلودگی‌هایی است که به صورت طبیعی یا به وسیله انسان به آب زیرزمینی می‌رسد.

به‌جای درمان آلودگی کشف رود در دو طرف رودخانه خاکریز ایجاد کرده‌اند

داوری بیان کرد: این وضعیتی که اکنون در کشف‌رود وجود دارد، شایسته کلان‌شهر مشهد نیست. مبلغ زیادی در این منطقه هزینه شده تا کشف‌رود از این وضعیت نجات پیدا کند اما مسئله کشف‌رود آلودگی بوده و به جای اینکه آلودگی درمان شود، در دو طرف رودخانه خاکریز ایجاد کرده‌اند.

کمبود تصفیه خانه در مشهد

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آیا مسئله کشف‌رود این بوده که در دو طرف رود خاکریز ایجاد کنند یا اینکه آلودگی درمان شود؟ این کار آلودگی و برداشت آب آلوده را حذف نکرده است. مسئله اصلی ما در کشف‌‎رود این نیست. اگر آلودگی در منشاء مدیریت می‌شد و وارد رودخانه نمی‌شد یا اگر با کیفیت مناسب وارد رودخانه می‌شد، مشکلی وجود نداشت. مشکل اصلی در مشهد کمبود تصفیه‌خانه است که باید توسعه پیدا کند.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *