افزایش نرخ کرایه یا ارائه تسهیلات دولتی به رانندگان تاکسی؟

  • ۱ سال قبل
  • 0

امسال نرخ کرایه تاکسی در مشهد ۴۰ درصد افزایش داشته است؛ موضوعی که از طرفی هم مورد انتقاد شهروندان است و هم نارضایتی تاکسیرانان را در پی داشته زیرا آن‌ها می‌گویند که با این میزان افزایش، هزینه‌های‌شان جبران نمی‌شود. به گفته مدیر عامل تاکسیرانی مشهد ارائه تسهیلات دولتی به جای افزایش کرایه راهکار مناسب‌تری برای جلب رضایت مسافران و تاکسیرانان است.

احمد محبی با بیان اینکه نرخ کرایه‌های تاکسی امسال حداکثر تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: این ۴۰ درصد با توجه به نوع خودرو و محل کار خودرو می‌تواند متفاوت باشد؛ خودروهای ما در مکان‌ها و کلاس‌های مختلف است.

وی افزود: منظور از کلاس خودرو این است که خودروهای ما از لحاظ جنس و نوع خودرو در انواع مختلف آریا، ام. وی. ام، پژو ۴۰۵، سمند و تعدادی پراید است که در حال رساندن تعداد پرایدها به صفر هستیم.  ون‌ها نیز شامل برلیانس و ون‌های نارون است. مکان خودروها نیز متفاوت است؛ یعنی ما خودروهایی داریم که در ورودی‌های شهر از جمله راه‌آهن، پایانه مسافربری و فرودگاه فعالیت می‌کنند. تاکسی‌هایی نیز در اطراف حرم، تاکسی‌های گردشی، تاکسی‌های خطوط و تعدادی از تاکسی‌ها نیز به صورت بی‌سیم مانند ۱۳۳، ۱۸۲۹، ۱۸۳۰ و ۱۸۶۰ هستند؛ بنابراین اینکه می‌گوییم حداکثر افزایش بها تا ۴۰ درصد بوده یعنی امکان اینکه بعضی خودروها افزایش کرایه کمتری داشته باشند، وجود دارد؛ یعنی ممکن است نرخ کرایه پراید ۲۵ تا  ۳۰ درصد بیشتر افزایش پیدا نکرده باشد؛ پس این افزایش نرخ متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: از ششم این ماه تغییر نرخ‌ها را آغاز کردیم؛ با توجه به اینکه تعداد ۱۲ هزار خودروی فعال در سطح شهر مشهد داریم، قطع به یقین روند تغییر نرخ‌ها زمان‌بر خواهد شد؛ به دلیل اینکه بر اساس جدول زمان‌بندی که مشخص کردیم، روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ خودرو حضور پیدا می‌کنند. نوع تاکسیمترهای این خودروها متفاوت است و باید به وسیله اتصال به دستگاه اعداد و ارقامشان تغیر کند که ممکن است زمان ببرد. تقریبا تغییر نرخ تعدادی از تاکسی‌های بی‌سیم و تاکسی‌های گردشی انجام شده و تغییر نرخ تاکسی‌های خطوط را نیز آغاز کرده‌ایم. ما فراخوان می‌زنیم و هر روز حداکثر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر می‌توانند حضور پیدا کنند و تغیرات نرخ تاکسی آن‌ها را داشته باشیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد در رابطه با شاخص‌های تعیین‌کننده نرخ کرایه‌ها اضافه کرد: این شاخص‌ها دارای فرمول‌هایی است که توضیح آن کار ما نیست.  تعیین نرخ بر اساس شاخص‌های متفاوتی است که در فرمول گذاشته می‌شود. در این فرمول ما نرخ تورم، نرخ استهلاک خودرو و نرخ دستمزد راننده را در نظر می‌گیریم و بر آن اساس به درصد افزایش می‌رسیم. درصد کارشناسی ما معمولا همیشه خیلی بالاتر است اما آنچه در شورای شهر تصویب می‌شود، عدد پایین‌تری است که امسال نیز در واقع این ۴۰ درصد نسبت به کارشناسی ما خیلی پایین‌تر بوده است. کارشناسی ما عدد و درصد بالاتری دارد و بر اساس آیتم‌هایی که تعدادی از آن را به صورت خلاصه گفتم، معمولا باید درصد بیشتری افزایش داده شود اما آنچه که سیاست‌ها و مصوبات به ما می‌گوید، این است که بیشتر از ۴۰ درصد اجازه افزایش نداریم. ما نیز همان ۴۰ درصد را برای تاکسیرانان قائل شدیم.

نرخ کارشناسی ما برای افزایش کرایه تاکسی بیشتر از ۴۰ درصد بود

محبی در پاسخ به اینکه بهتر نبود به جای افزایش کرایه از راهکارهای دیگری برای جبران هزینه‌ها استفاده کرد، گفت: این چیزی که وجود دارد، به صورت مبناست؛ ۴۰ درصد به نظر من حداقل است و در حال حاضر نیز این ۴۰ درصد مورد رضایت تاکسیرانان ما نیست و شاید بالاجبار این را می‌پذیرند؛ به دلیل اینکه اولا رقابت وجود دارد؛ به رحال تاکسی‌های اینترنتی وارد بازار کار شده‌اند و قطع به یقین آن‌ها با تاکسی‌های زرد سطح شهر مشهد در حال رقابت هستند. هرچند که ما برای بحث عملکرد آن‌ها حرف داریم؛ آن‌ها برخلاف تاکسی‌های ما تحت نظارت نیستند؛ شغل رسمی و دائمی محسوب نمی‌شوند و استهلاک آن‌ها به مراتب خیلی بالاتر است اما به‌هرحال مردم آن مدلی را انتخاب می‌کنند که برای‌شان مقرون به صرفه باشد که خود رقابت ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: مسائل رقابتی باعث می‌شود که ما یا مسئولینی هم که در رابطه با افزایش نرخ کرایه‌ها تصمیم می‌گیرند، درصد افزایش را خیلی بالا نبرند. به نظر من این افزایش ۴۰ درصدی حداقل است؛ یعنی اگر ما بگوییم که نرخ کارشناسی ما خیلی بالاتر از این بوده، شاید باورتان نشود. به‌ دلیل اینکه بخش رقابتی و بحث کاهش مسافری که ممکن است برای تاکسی‌های ما ایجاد شود نیز هیچ موقع نمی‌توانیم به آن مقداری که ما کارشناسی می‌کنیم، نرخ کرایه‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: ما با این روندی که در پیش گرفته‌ایم، با افزایش کرایه به هزینه‌های واقعی تاکسیرانان نمی‌رسیم. هزینه‌های آن‌ها خیلی بیشتر و درآمدهای‌شان بسیار پایین‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم. تنها راهکار در مجموع کمک‌های دولتی است که نهایتا باید از طریق مراجع بالاتر که دولت است، پیگیری کنیم. شهرداری برای در نظر گرفتن بحث‌های رفاهی تاکسیرانان خیلی دستش باز نیست و باید دولت هم کمک کند. یکی از راهکارهایی که ما به دولتمردان پیشنهاد می‌دهیم این‌ است که ما بتوانیم برای تاکسیرانان یکسری تسهیلات از طرف دولت در خصوص بحث تخصیص لاستیک، تخصیص روغن یا آنچه که مایحتاج تاکسیرانان در بحث نگهداری خودروشان است، بگیریم که این قضیه را از طریق استانداری پیگیری خواهیم کرد. اگر بتوانیم این کار را بکنیم، درصدی از ضرر و زیان تاکسیرانان را می‌شود جبران کرد. باید به جای افزایش نرخ کرایه به سمت کمک‌ها و تسهیلاتی که بیشتر دولت و تاحدودی شهرداری قائل می‌شود، برویم.

کاهش مسافر به دلیل افزایش کرایه نداشته‌ایم

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد در خصوص کاهش تعداد مسافران بعد از افزایش کرایه تاکسی بیان کرد: تا الان که ما گزارشی در خصوص کاهش مسافران به دلیل افزایش کرایه نداشتیم و به دلیل اینکه از لحاظ پیک حضور زائر در مشهد خارج شدیم، همین موضوع باعث افت تعداد مسافر شده و بعید می‌دانم بشود دلیل این افت را به اینکه کرایه‌ها افزایش داشته یا قرار است افزایش داشته باشد، نسبت داد. در مدل‌های حمل‌ونقلی دیگر افزایش نرخ را به راحتی اعمال می‌کنند؛ هر چند قیمت آن‌ها شناور است و شاید درکش مقداری برای مردم مشهود نباشد اما آن‌ها نیز در شرایط پیک قیمت بالا می‌برند و به صورت کلی شناور است. آن‌ها مثل ما نیستند که نرخ کرایه‌های‌شان ثابت باشد و تاکسیرانان ضرر کنند.

محبی در پاسخ به این سوال که آیا در افزایش کرایه‌ها به محدوده شهری مثل حاشیه شهر توجهی می‌شود که میزان افزایش با توجه به وضعیت معیشتی افراد منطقه باشد؟ گفت: خیر. کرایه‌ها در سطح شهر کلی است و ما محدوده خاص نداریم و برای کل خودروهاست اما ممکن است مثلا اگر در یک خط حاشیه شهر چهار یا پنج پراید باشد، نهایتا ۲۵ درصد افزایش کرایه برای پراید داریم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد ادامه داد: ما خودروهایی در حاشیه شهر و در حمل‌ونقل مد نظر قرار می‌دهیم که خودروهای حمل‌ونقل عمومی هستند نه شبه‌همگانی. حمل‌ونقل شبه‌همگانی شخصی است؛ یعنی خودرو جزو اموال راننده تاکسی است، ضرر و زیان و همه چیز آن مربوط به خودش است ولی در اتوبوس‌ها و قطار شهری شهرداری سوبسید می‌دهد و قطع به یقین در حمل‌ونقل عمومی خود مد نظر قرار می‌دهد که در حاشیه شهر مردم کم‌برخوردارند، کرایه کمتری پرداخت کنند و سوبسید بیشتری را شهرداری جایگزین می‌کند تا جلوی ضرر آن را بگیرد ولی در اینجا شخص است.

وی افزود: ما اگر به یک راننده تاکسی بگوییم مثلا در حاشیه شهر کرایه کمتر بگیرد، باید آن را جبران کنیم؛ یعنی شهرداری به یک ماشین شخصی پول بدهد؛ به عنوان مثال بگوید اگر ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشی، ۵۰ هزار تومانش را شهرداری بدهد. هنوز نتوانستیم روی این موضوع به صورت جدی کار کنیم ولی اگر ما بتوانیم تاکسی‌هایی را داشته باشیم یا به نحوی مدیریت کنیم که درصدی از هزینه‌های آن‌ها را بدهیم، می‌شود تدابیر بهتری در حاشیه شهر در حمل‌ونقل تاکسی داشته باشیم. هرچند که حمل‌ونقل تاکسی و تاکسیرانی در واقع یک خودروی وی. آی. پی است؛ یعنی کسی که لازم دارد، استفاده می‌کند.

به گفته محبی، باید فرهنگ در حاشیه شهر را به سمت این ببریم که از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند نه همگانی یا شبه‌همگانی. در حمل‌ونقل عمومی نیز شهرداری خود سرویس زیاد دارد و می‌تواند کرایه را کمتر در نظر بگیرد و جبران خسارت کند ولی تاکسیرانی حمل‌ونقل خاص خودش را دارد که شخصی است و ما فقط بر عملکرد آن‌ها نظارت داریم.

انتقادات در ایام نوروز بیشتر در بحث نرخ‌ها بود

وی در رابطه با تعطیلات نوروز و شکایات و انتقادات مردم در این ایام نسبت به عملکرد تاکسیرانان، بیان کرد: انتقادات نسبت به سال گذشته به دلیل رعایتی که اکثر تاکسیرانان ما انجام می‌دادند، خیلی کمتر بود. البته همچنان افرادی بودند که شاید هنوز رعایت نمی‌کردند و تاکسیمتر نمی‌زدند که جای تاسف دارد. ما بارها تذکر دادیم تاکسیرانان تاکسیمتر را مد نظر قرار بدهند. اندکی از انتقادات مردم شاید روی برخوردها باشد اما درصد بالایی از انتقادات به خاطر عدم رعایت نرخ کرایه توسط تاکسیران و عدم استفاده از تاکسیمتر بود. اگر عید امسال را با سال گذشته بخواهیم مقایسه کنیم ۵۰ درصد این انتقادات و اعتراضات کمتر بود اما همان درصدی هم که وجود دارد، برای ما غیر قابل قبول است و حق را به مردم می‌دهیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد در خصوص بازرسی‌ها و برخورد با تخلفات در ایام نوروز خبر داد: امسال بازرسی‌ها خیلی خوب بود. با حضور نیروهای کمکی که گرفته بودیم و سربازرس‌های قوی که گذاشته بودیم، به شدت در قسمت‌های مختلف این بازرسی انجام می‌شد. تعداد زیادی از رانندگان جریمه شدند. البته جریمه فقط مربوط به نرخ نبود بلکه شامل کلیه مسائل آیین‌نامه انضباطی بود؛ مثل عدم رعایت به تذکرات بازرس، عدم رعایت نرخ، نظافت و تمدید پروانه و … در مجموع در کلیه کدهای تخلفاتی حدود ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ جریمه داشتیم.

پرداخت کرایه تاکسی از طریق کیو. آر کد مورد استقبال رانندگان و مردم قرار نگرفت

محبی با بیان اینکه پرداخت غیر نقدی باید فرهنگسازی شود، گفت: چند تجربه در شیوه‌های پرداختی داشتیم که از کیو. آر. کد استفاده کردیم. این کیو. آر. کد خیلی مورد استقبال رانندگان و همچنین مورد استقبال مردم قرار نگرفت؛ در حالی که مردم باید از شیوه کیو. آر. کد بیشتر استقبال می‌کردند. در هر صورت دنبال راهکار جدید با شیوه‌های جدید هستیم.

وی افزود: البته همان کیو. آر. کد مد نظر است که مشوق‌هایی را بتوانیم برای این کار در نظر بگیریم. علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته ما ۱۰ هزار کیو. آر. کد در خودروها توسط شرکت‌هایی مثل تاپ نصب کردیم ولی خیلی توسط مردم استقبال نشد. در حال حاضر دوستان روی اپلیکیشن شهر من کار می‌کنند تا مردم بتوانند به صورت غیر نقدی از طریق کیو. آر. کد پرداخت کنند.

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *