سلاخی سیار گوسفندهای سرقتی!

  • ۱ سال قبل
  • 0

اعضای باند دزدان سابقه داری که به گاش های دامداران در شهرهای مختلف استان خراسان رضوی دستبرد می زدند، در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد دستگیر و با ۵۳ شاکی روبه رو شدند که مالخر این باند، گوسفندهای سرقتی را به صورت سیار سلاخی می کرد و گوشت آن ها را به فروش می رساند.به گزارش  اختصاصی روزنامه خراسان، همزمان با افزایش قیمت گوشت و محصولات دامی در کشور، آمار پرونده های سرقت از گاش های دامداران نیز روند صعودی به خود گرفت و سارقان به چندین گاش در مناطق حاشیه ای شهر مشهد نیز دستبرد زدند.اهمیت این ماجرا به جایی رسید که فرمانده انتظامی مشهد، برای جلوگیری از ایجاد جو ناامنی و سوء استفاده دزدان و مالخران از شرایط موجود، دستورهای ویژه ای را برای شناسایی و دستگیری عاملان دستبرد به گاش ها صادر کرد و به طور مستقیم نظارت بر عملیات های تخصصی پلیس را نیز بر عهده گرفت.
طولی نکشید که گروهی از افسران کارآزموده به سرپرستی سرگرد حسن رحیم پور (رئیس پلیس پایگاه شرق آگاهی مشهد) وارد عمل شدند و به بررسی پرونده های سرقت پرداختند.
تجزیه و تحلیل های کارشناسی بیانگر آن بود که سارقان احشام اعضای یک باند حرفه ای هستند که بیشتر سرقت ها را در منطقه کمربند سبز و جاده میامی (شرق مشهد) انجام داده اند. بازدیدهای میدانی از محل های وقوع سرقت و آثار باقی مانده از لاستیک های دو خودرو در جاده های خاکی نیز نشان داد که اعضای باند از دو خودروی سواری و وانت در سرقت های مذکور استفاده می کنند. به این ترتیب دوربین های ترافیکی جاده ای مورد بازبینی قرار گرفت و مشخص شد یک دستگاه پژو ۴۰۵ یشمی رنگ در ساعات وقوع سرقت و در جاده های نزدیک گاش های مذکور تردد کرده است. اگرچه پلاک خودروی پژو در مراحل ابتدایی به دلیل تغییرات خاص قابل شناسایی نبود، اما پلیس با امکانات و تجهیزات فنی، خیلی زود به شماره پلاک اصلی خودرو دست یافت و این گونه رصدهای پلیسی در بانک اطلاعاتی مجرمان آغاز شد. ادامه تحقیقات از گستردگی ماجرای سرقت احشام حکایت داشت به گونه ای که واکاوی این ماجرا نشان داد خودروی مذکور از سوی نیروهای انتظامی در چند شهر دیگر استان خراسان رضوی نیز تحت تعقیب قرار دارد؛ چرا که شماره پلاک های متفاوتی در صحنه های مختلف سرقت به ثبت رسیده بود.
گزارش اختصاصی روزنامه خراسان حاکی است با لو رفتن این ماجرا، پرونده سرقت احشام اهمیت مضاعفی یافت و به این ترتیب کارآگاهان با بهره گیری از راهنمایی ها و تجربیات سرهنگ احمد نگهبان (رئیس پلیس مشهد) دامنه عملیات رصدهای اطلاعاتی را به جاده های ورودی مشهد کشاندند؛ چرا که سارقان پس از دستبرد به احشام در شهرهای خراسان رضوی دوباره وارد مخفیگاه خودشان در مشهد می شدند این گونه بود که  دوربین های ترافیکی جاده های برون شهری نیز زیر چتر اطلاعاتی پلیس قرار گرفت تا این که سرنخی از پژو ۴۰۵ یشمی رنگ در جاده نیشابور به دست آمد که به طرف مشهد در حرکت بود.
بنابر این گزارش، بی درنگ عملیات کارآگاهان با اجرای کمین و طرح مهار در عوارضی ملک آباد وارد مرحله جدیدی شد که آن ها با استقرار در زاویه های دید جاده ای به انتظار خودروی مذکور نشستند. ساعتی بعد پژوی یاد شده وارد کمین افسران آگاهی شد، اما راننده که اوضاع را غیرعادی دید، ناگهان پدال گاز را فشرد و با سرعتی عجیب در جاده لابه لای خودروهای عبوری قرار گرفت. کارآگاهان که از قبل چنین صحنه ای را تصور می کردند، بلافاصله مرحله دوم عملیات را به گروه پشتیبانی سپردند و به این ترتیب با توقف خودروهای عبوری، پژوسواران وارد کمین دیگر و در برابر شلیک های هوایی، از جاده منحرف و متوقف شدند.با دستگیری دو سرنشین جوان خودرو که با پای پیاده قصد فرار داشتند، بازرسی های پلیسی آغاز و تعدادی ابزار سرقت مانند دیلم، کارد و طناب (برای بستن گوسفندان) از داخل خودرو کشف شد. در همین حال آثاری از فضولات حیوانی در صندوق عقب خودرو  نیز وجود داشت که بر سرقت احشام با خودروی مذکور مهر تایید می زد.براساس گزارش روزنامه خراسان، با انتقال دو متهم به مقر انتظامی، بازجویی های تخصصی از آنان با کسب دستورهایی از قاضی اسماعیل عندلیب (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) آغاز و مشخص شد که آن ها احشام سرقتی را به یک مالخر حرفه ای در یکی از روستاهای اطراف منطقه خواجه ربیع و به قیمت بسیار پایینی می فروشند. ساعتی بعد گوشی تلفن مالخر گوسفندان به صدا درآمد و دزدان دستگیر شده زیر چتر اطلاعاتی پلیس با وی برای فروش چند راس گوسفند به صورت صوری قرار گذاشتند.
هنگامی که مالخر جوان به طرف خودروی دزدان احشام آمد ناگهان خود را  در محاصره پلیس دید و به این ترتیب مخفیگاه مالخر یاد شده که خود یک قصاب حرفه ای سیار بود در اطراف روستای زیرکن، شناسایی و حدود ۸۰ راس گوسفند کشف شد. با انتقال قصاب سیار به پلیس آگاهی، راز سرقت های احشام از گاش های دامداران در شهرهای نیشابور- فیروزه، گلمکان، فریمان، چناران، قوچان، طرقبه شاندیز، سبزوار، گلبهار و… نیز لو رفت. به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان،ادامه بررسی های کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد بیانگر آن بود که سرکرده باند که مالک پژو است بیش از ۱۱ فقره سابقه کیفری فقط درخصوص سرقت احشام دارد که به اتفاق همدستانش، گوسفندان را از شهرهای مختلف سرقت می کرد  و به سلاخ سیار می فروخت که در مناطق حاشیه ای شهر، گوشت آن ها را به قصابی ها  می داد یا برای خریداران ذبح و سلاخی می کرد.
با آن که اعضای این باند تاکنون فقط سرقت از ۲۲ گاش را به عهده گرفته اند، اما ۵۳ نفر از مال باختگان با اسناد و مدارک معتبر، آن ها را شناسایی و اعلام شکایت کرده اند. تحقیقات بیشتر در حالی ادامه دارد که سارقان، گوسفندان را به یک سوم و گاهی یک چهارم قیمت واقعی آن به سلاخ سیار می فروختند.

منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *