رفع ممنوعیت استفاده کافی‌شاپ‌ها از فضای پیاده‌روها در مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ مشهد از رفع ممنوعیت استفاده کافی‌شاپ‌ها از فضای پیاده‌روها خبر داد و گفت: مجددا از ابتدای تیر امسال تمدید و انعقاد قراردادهای جدید برای واگذاری بخشی از پیاده‌روهایی که شرایط لازم را دارد، به واحدهای صنفی در حال انجام است اما شهرداری اجاره‌اش را خیلی افزایش داده و این قیمت نسبت به گذشته چند برابر شده است.

سعید شریف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره گسترش استفاده از فضای اشتراکی میان واحدهای صنفی در مشهد عنوان کرد: واحدهای صنفی زیادی در اتحادیه‌های مختلف نظیر اغذیه‌داران، کافه‌ سنتی‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و… از فضاهای اشتراکی پیاده‌روها استفاده می‌کنند. تنها در اتحادیه آبمیوه و کافی‌شاپ بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار مشهدی از این فضاها استفاده می‌کنند. علاوه بر اقبال مردم نسبت به این فضاها شیوع کرونا در سال‌های اخیر باعث شد استفاده از فضای باز فروشگاه‌ها برای مردم در اولویت بالاتری نسبت به فضای سربسته و داخل مغازه‌ها باشد چرا که امکان انتقال ویروس در محیط باز نسبت به محیط‌های بسته کمتر است.

وی با اشاره به شروع موج هفتم کرونا در کشور گفت: علی‌رغم اینکه دوباره شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه تشدید شده اما استفاده از فضاهای باز برای کسب‌وکارها دشوارتر شده است. در شرایطی که باید به واحدهای صنفی تسهیلاتی داده شود تا شیوه‌نامه‌های بهداشتی بهتر رعایت شود، نرخ اجاره پیاده‌روها افزایش چندبرابری داشته است؛ به‌ طوری‌ که بعضی از واحدهای صنفی به ناچار و به دلیل هزینه‌هایی که در گذشته برای دکور، سازه‌ها و فضاهای بیرونی خود انجام داده بودند، قرارداد خود را تمدید کردند وگرنه علی‌رغم اینکه این فضاها به رونق کسب‌وکارها کمک می‌کند، به دلیل گران بودنش، تمایلی برای تمدید قراردادهای خود نداشتند.

شریف‌زاده در پاسخ به سوالی درباره رفع ممنوعیت استفاده از فضای پیاده‌روها خاطرنشان کرد: مدتی‌ است که ممنوعیت مطرح شده در گذشته برطرف شده و از ابتدای تیر ماه انعقاد قراردادهای جدید و تمدید اجاره پیاده‌روهای واحدهای قبلی در حال انجام است اما متوجه شدیم که هزینه‌ استفاده از این فضاها نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته و چند برابر شده که قابل توجه است.

وی افزود: مسلما انتظار ما به‌ عنوان اتحادیه این است که شرایط برای کسب‌وکارهای ما آسان‌تر باشد اما در این موضوع اتحادیه هیچ نقش اجرایی ندارد و فضای پیاده‌رو را شهرداری اجاره می‌دهد و طرف حساب شهرداری هم واحدهای صنفی و مغازه‌هاست. تنها در صورتی که  تعداد زیادی از اعضا از ما درخواست داشته باشند، می‌توانیم در قالب نامه‌ای موضوع را پیگیری کنیم.

رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ مشهد با بیان اینکه باید توجه داشت که این مساله موجب افزایش هزینه تمام شده محصولات یک واحد صنفی می‌شود، متذکر شد: شهرداری یک مجموعه خصوصی نیست و از نگاه مردم یک ارگان دولتی دیده می‌شود و انتظار است که خود باعث افزایش قیمت و گرانی نشود. واحدهای صنفی ما به دلیل اینکه در گروه کالا و خدمات قرار می‌گیرند، می‌توانند محصولات خود را بر اساس هزینه‌ تمام شده با سود معین قیمت‌گذاری کنند؛ یعنی یک واحد صنفی به دلیل اینکه هزینه‌های کمتری دارد، ممکن است کالایی را ارزان‌تر ارائه کند اما واحد دیگر به دلیل خرج‌های بیشتر قیمت بالاتری داشته باشد.

شریف‌زاده افزود: افزایش چند برابری استفاده از فضای پیاده‌رو توسط شهرداری اثر منفی می‌گذارد و قیمت تمام‌ شده را برای واحدهای صنفی افزایش می‌دهد. کسب‌وکارها ۲ سال سخت اقتصادی را به دلیل بیماری کرونا پشت سر گذاشتند و به سختی خودشان را حفظ کردند تا بتوانند امسال بخشی از خسارت و ضررها را جبران کنند اما از یک سو افزایش شدید اجاره‌های ملکی و مغازه‌ها و از طرف دیگر گران شدن مواد اولیه مثل شکر، لبنیات، قهوه و… باعث فشار مضاعف به واحدهای اقتصادی شده است.

وی گفت: تمام این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا قیمت‌ها بالا رود و قدرت خرید مردم کاهش یابد؛ الان هم اقبال و استفاده مردم نسبت به قبل کمتر شده و افزایش قیمت‌ها اثر خود را گذاشته است. کم و بیش با تعطیلی واحدهای صنفی در اتحادیه خود مواجهیم و چنانچه شرایط با همین روند پیش رود، احتمالا صنف ما هم مانند برخی گروه‌های دیگر مانند رستوران‌ها در ماه‌های آینده یا تا پایان سال دچار تعطیلی‌های گسترده می‌شود.

وی درباره اخذ تعهدهای اخلاقی از واحدهایی که متقاضی استفاده از فضای پیاده‌روها هستند، تاکید کرد: در طرح جدید شهرداری ضمن انعقاد قرار داد از واحدهای صنفی تعهد اخلاقی هم گرفته می‌شود تا مسائل بهداشتی و اخلاقی را رعایت کنند. چنانچه این موارد وجود داشته باشد، ایجاد مشکل می‌کند و همکاران باید این موارد را رعایت کنند تا امکان استفاده از این فضاها وجود داشته باشد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *