استفاده از الگوی معصومین در ارزش‌ نهادن به مقام و جایگاه دختر

  • ۲ سال قبل
  • 0

یک کارشناس مذهبی گفت: روزهایی چون ولادت حضرت معصومه(س) بهانه‌ای برای توجه و احساس محبت نسبت به دختران هستند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س)، در خصوص جایگاه ایشان و نیاز مبرم جامعه امروز مبنی بر برداشت از شخصیت و رفتارهای والای آن حضرت، اظهار کرد:  برخی نقطه نظرات و موضوعات در مورد حضرت معصومه(س) وجود دارد که فقط خاص شخصیت ایشان است؛ ویژگی‌هایی که در هیچ یک از امام‌زاده‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال روایاتی از اهل بیت (ع) وجود دارد که بر زیارت ایشان تاکید می‌کنند و پاداش آن را بهشت عنوان می‌کنند.

وی افزود: در خصوص شخصیت این حضرت مقامی از شفاعت وجود دارد که با اشاره به برخی احادیث اهل بیت (ع) مشخص است که ایشان تمام شیعیان را شفاعت می‌کنند. همچنین شهر قم که محل دفن آن حضرت است، یکی از شهرهایی است که احادیث بسیاری در مورد آن وارد شده و یکی از مکان‌های مقدس کشور ما به حساب می‌آید.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تعبیر خاص علما که می‌گویند “حضرت معصومه، تعلی علم است” بیان کرد: ایشان بعد از امام رضا(ع) که امام معصوم هستند، به مقام و مرتبه‌ای می‌رسند که خود گویای آن است که یک زن می‌تواند به چنان مقامی برسد که از هر مردی بالاتر باشد. اینجاست که باید نگاه اسلام به زن را جویا شد؛ وقتی یک زن می‌تواند بالاترین جایگاه‌ها را بعد از امام معصوم داشته باشد.

لزوم توجه ویژه به دختران و برگزاری با شکوه‌تر اعیاد در کشور 

ابراهیمی گفت: به عنوان یک موضوع قابل توجه باید عرض کنم که اعیاد ما ضعیف‌تر از ایام عزاداری ما برگزار می‌شوند و این یک نقص است. ما باید نیازهای جامعه را طبق معارف و نگاه دینی ساماندهی کنیم. در خصوص دختران و ارزش بالای آن‌ها در جامعه نیز باید گفت که احادیث زیادی در ارتباط با توجه به دختر در خانواده و جامعه ذکر شده است. توجه خوب و درست به او می‌تواند موجبات تربیت صحیح و ایجاد یک شخصیت کامل در آن دختر شود.

وی بیان کرد: این روزها می‌توانند بهانه‌ای برای ایجاد این توجه و محبت باشند. البته که نه فقط در خانواده بلکه در جامعه نیز باید برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفت. این مسائل خود گویای آن خواهند بود که ما در اسلام، تا چه میزان برای مقام دختر، چه در خانواده و  چه در جامعه ارزش قائل هستیم.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: چه خوب که با ایجاد خاطرات خوش، سعی در ماندگار کردن این روز در ذهن فرزندان داشته باشیم. پیشنهاد من این است که خانواده‌های مذهبی روز دختر را که روز مبارک ولادت حضرت معصومه(س) است و به نام روز دختر نام‌گذاری شده، قدر بدانند و حتما به هر شکل ممکن که می‌توانند، توجه  خاص و ویژه خود را به دخترانشان داشته باشند. هرچند که در این راه وظایفی هم باید از سوی مسئولان انجام شود، اما خانواده‌ها می‌توانند با خرید هدیه‌ای برای دختر خود این روز را برای آن‌ها خاطره‌انگیز کنند.

وی تصریح کرد: دختر در یک خانواده  باید عشق پدر باشد و نیاز است که این عشق را در این مکان مقدس احساس کند و این توجه‌هاست که  می‌تواند آن عشق را متبلور کند. انشاالله که موجب شادی دل حضرت معصومه(س) خواهیم بود و با داشتن خانواده‌هایی آرام و الگومند به وظایف خود در این روزهای بزرگ عمل کنیم.

منبع:ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *