بهره برداری از ۲۳ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در خراسان رضوی

  • ۲ سال قبل
  • 0

مدیرکل اداره‌ منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۳ پروژه به مبلغ ۱۳۶ هزار میلیون ریال در خراسان رضوی به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن فنودی مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی اظهار کرد: برای تحقق شعار هفته منابع طبیعی «ایران سرسبز -ایران قوی همه باهم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» به یاری مردم امیدواریم‌‌‌‌، زیرا تجربه ثابت کرده هر جا کمک‌های مردمی حضور داشته موفقیت بیشتری حاصل شده است.

وی در خصوص تصرفات اراضی ملی عنوان کرد: یگان حفاظت به صورت شبانه روزی از طریق سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارشات مردمی را دریافت می‌کند. پس از دریافت گزارش‌ها مامورین اجرایی در منطقه حضور پیدا می‌کنند و از تصرفات جلوگیری می‌کنند و در این خصوص ۱۰۱۰ فقره پرونده تشکیل داده‌ایم. ۱۵۴ فقره کشفیات شامل ۶۳۰۰ اصله چوب، ۲۰۸۰ کیلوگرم زغال و ۱ تن محصولات فرعی بوده است.
وی با اشاره به اینکه هدف اداره کل بر پیشگیری است تا مقابله قضایی، افزود: با تمام متخلفین برخورد جدی خواهد شد و با توجه به نیروی کمی که در یگان‌های حفاظت داریم نیازمند گزارشات مردمی هستیم.

مدیرکل اداره‌ منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان گفت: در حال حاضر  بیش از هشت میلیون هکتار از مساحت استان اراضی منابع طبیعی است که تاکنون برای ۷.۵ میلیون هکتار از آن سند مالکیت صادر شده و بقیه در محل اختلاف است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه به نام هفته ملی منابع طبیعی نامگذاری شده است، گفت: به مناسبت این ایام ۲۳ پروژه آبخیزداری، آبخوان‌داری ، بیابان زایی، نهال کاری و غیره با اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود.

فنودی در خصوص پروژه‌هایی که در این هفته به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: ۸ پروژه بیابان‌زدایی در سبزوار، رشتخوار، نیشابور، کاشمر، خواف، بردسکن و گناباد به مساحت ۲۰۰۰ هکتار و به مبلغ ۴۱ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال و ۱۳ پروژه آبخیزداری در شهرستان‌های جوین، خلیل‌آباد، بجستان، مشهد، کاشمر، کلات، طرقبه و شانذیر، چناران، فریمان و داور زن به مبلغ ۹۳ هزار میلیون ریال و  ۱۶۳ هزار و ۹۰۰متر مکعب صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین چند پروژه‌ احداث بندهای خاکی و سنگ ملاتی در استان و ۲ کمربند حفاظتی در چناران و صالح آباد به مبلغ  ۱۴۰۰ میلیون ریال اجرا شده است. به  طور کلی ۲۳ پروژه به مبلغ ۱۳۶ هزار میلیون ریال در استان انجام شده است.

مدیرکل اداره‌ منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در خصوص اقدامات در حوزه آبخیزداری گفت: از ۷ میلیون و ۵۰۰ هکتار زمین مستعد فعالیت‌های آبخیزداری در یک میلیون و ۶۰۰ هکتار فعالیت‌هایی انجام شده است که در مجموع منجر به ۴۵۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و استحصال آب شده است.

فنودی با اشاره به اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد وسعت هر شهرستان اراضی ملی است، بیان کرد: به طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی اشتغال‌زا زمین اختصاص می‌یابد. به معادن و شهرداری نیز در صورت نیاز زمین داده می‌شود. بخش‌هایی که با توجه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی جز شهر و روستا شوند زمین‌ها در اختیار راه وشهرسازی قرار می‌گیرد.

مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی تاکید کرد: تعداد بازنشستگان بیشتر از ورودی‌ها بوده است و در بسیاری از شهرستان‌ها کمبود نیرو داریم و در برنامه جذب نیرو هدف تکمیل ظرفیت نیروها به خصوص یگان حفاظت است. در سال آینده این نیروها به سازمان اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به تنظیم روزشمار برای این هفته افزود: یکشنبه ۱۵ اسفند به نام درختکاری برای ایران سرسبز ایران قوی نامگذاری شده است. در این روز برنامه نهال کاری و یک برنامه مشترک با دانشگاه فردوسی خواهیم داشت. جشن اتمام کاداستر یا حدگذاری اراضی ملی به صورت ویدیو کنفرانس در تمامی استان‌ها برگزار خواهد شد. همچنین برنامه کاشت نهال در در محوطه دادگستری را خواهیم داشت.

فنودی ادامه داد: دوشنبه ۱۶ اسفند ماه روز منابع طبیعی، مسئولیت اجتماعی و همیاران طبیعت است که به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل (ع) برنامه‌ نهال‌کاری با همکاری بنیاد شهید استان برگزار خواهد شد. همچنین برنامه حضور در آسایشگاه جانبازان و تکریم از آنان با محوریت جانبازان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تقدیر و تشکر از دانش‌آموزان همیار طبیعت در یکی از مدارس استان انجام می‌گیرد.
وی بیان کرد: همچنین سه‌شنبه ۱۷ اسفند که روز منابع طبیعی، حفاظت و قانون است رژه موتوری یگان حفاظت در بلوار نماز و برنامه مشترکی با فرماندهی نیروی انتظامی استان در مجتمع فرماندهی انتظامی برگزار می‌شود. چهارشنبه ۱۸ اسفند روز منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه است. در این روز در محوطه صدا وسیما برنامه کاشت نهال با حضور مدیرکل صداوسیما، معاونین استانداری و اهالی رسانه برگزار خواهد شد.

مدیرکل اداره‌ منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه روز منابع طبیعی، آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی است که در این روز پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان اجرا خواهد شد. ۲۳ پروژه در سه حوزه آبخیزداری، بیابان و حفاظت به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ ملیون تومان در شهرستان‌های استان افتتاح خواهد شد. جمعه ۲۰ اسفند ماه روز منابع طبیعی، خانواده و آموزه‌های دینی است. در این روز همایش خانواده بزرگ منابع طبیعی برگزار خواهد شد. در این روز در نهالستان طرق نهال خواهیم کاشت.

فنودی افزود: شنبه ۲۱ اسفند روز آموزش، پژوهش و فناوری است. برنامه مشترکی با صاحب نظران دانشگاه فردوسی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی به همراه نهال کاری خواهیم داشت و برنامه‌ای در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار خواهد شد. یکشنبه ۲۲ اسفند ماه روز منابع طبیعی، به یاد هر شهید هزار بذر و نهال است. در این روز بزرگداشت شهدا برگزار خواهد شد و برنامه‌ عطر افشانی مزار شهدا و نهال کاری مشترک با بنیاد شهید برگزار خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *