عاملی که خطر ابتلا به زوال عقل را ۲ برابر می‌کند

  • ۲ سال قبل
  • 0

نتایج تحقیقی نشان می‌دهد، ترکیبی از راه رفتن آهسته و مشکلات حافظه می‌تواند با افزایش دو برابری خطر ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدی زندگی مرتبط باشد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، متخصصان دریافتند افراد مبتلا به ریسک شناختی حرکتی (سندرمی شامل کاهش سرعت راه‌ رفتن و مشکلات حافظه) در معرض افزایش خطر اختلال شناختی هستند و نرخ مرگ‌ومیر بالاتری را تجربه می‌کنند.

گروه محققان دانشگاه ادینبورگ انگلستان امیدوار است که این یافته‌ها منجر به ارزیابی منظم سرعت راه رفتن در هنگام معاینه بیماران برای علائم اولیه زوال عقل شود.

محققان داده‌های حدود ۵۰ هزار فرد ۶۰ ساله و بالاتر را در ۱۵ بررسی مورد مطالعه قرار دادند و به نتایجی دست یافتند. اگر شرکت‌کننده‌ای نسبت به افراد هم‌سن و هم‌جنس خود آهسته‌تر راه می‌رفت و متوجه مشکلاتی در حافظه خود شده بود، معیارهای ریسک شناختی حرکتی را داشت.

کارشناسان دریافتند که افراد مبتلا به ریسک شناختی حرکتی، بیش از دو برابر بیشتر از افراد بدون این اختلال در معرض خطر ابتلا به زوال‌ عقل و ۷۶ درصد افزایش خطر اختلال شناختی یعنی مشکل در به خاطر سپردن و تمرکز یا یادگیری اطلاعات جدید هستند.

این گروه همچنین دریافتند که خطر مرگ‌ و میر در افراد مبتلا به ریسک شناختی حرکتی، ۴۹ درصد بیشتر از افراد بدون آن و خطر افتادن در این افراد ۳۸ درصد بیشتر است.

حدود ۸۵۰ هزار نفر در بریتانیا مبتلا به زوال عقل هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این تعداد به ۱.۶ میلیون نفر افزایش یابد. در سطح جهان ۵۰ میلیون نفر با زوال عقل زندگی می‌کنند که این رقم در ۳۰ سال آینده سه برابر خواهد شد.  زوال عقل فشار زیادی بر بیماران و خانواده‌ها وارد می‌کند و هزینه کل مراقبت از افراد مبتلا به این بیماری در بریتانیا ۳۴.۷ میلیارد پوند در سال است.

بررسی سریع، ارزان و آسان برای ریسک شناختی حرکتی بسیار مهم است و این ارزیابی به افراد مبتلا به مشکلات حافظه کمک می‌کند تا راهی عملی برای کمک به پزشکان در شناسایی بیماران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل ارائه دهد.

منبع :ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه