۳ هفته حیاتی برای تزریق دوز سوم

  • ۲ سال قبل
  • 0

هشدار جدی درباره شیوع امیکرون تا ۳ هفته آینده
مصطفی عبدالهی بیان کرد :آمار قطعی مبتلایان به اُمیکرون در کشور به ۵۰۰ نفر رسیده اما به گفته متخصصان، قطعا آمار واقعی مبتلایان به این سویه بیشتر است و احتمالا تا چند هفته دیگر وارد پیک مجدد بیماری خواهیم شد.
نتیجه ۲۷ درصد تست‌های هفته قبل اُمیکرون بود
با جدی‌ترشدن نگرانی‌ها درباره شیوع اُمیکرون در کشور، صبح دیروز کمیته علمی کشوری کرونا تشکیل جلسه داد و هشدارهای جدی خود را اعلام کرد. آن‌طور که دکتر «حمید رضا جماعتی» دبیر این کمیته گفته است، تاکنون حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده‌اند و نتیجه ۲۷ درصد از کل تست‌های هفته گذشته، اُمیکرون بوده است.
شیوع ویروس در کشورهای همسایه
از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد اُمیکرون در اکثر کشورها از جمله بحرین و کویت، به عنوان همسایگان ایران، شیوع پیدا کرده و زنگ خطر جدی را برای ما هم به صدا در آورده است. دبیر کمیته علمی کرونا هم گفته: «پیش‌بینی‌های متخصصان این است که طی دو سه هفته آینده با پیک اُمیکرون در کشور روبه‌رو می‌شویم».
هشدار؛ آمار بستری ها رو به افزایش
علیرضا بیگلری عضو این کمیته هم ااظهارکرد: «از هفته‌های آتی شاهد شیوع امیکرون در کشور خواهیم بود و حداقل ۵ درصد این افراد بستری خواهند شد که عدد بالایی است و سیستم بهداشت و درمان تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت». دکتر طبرسی دیگر عضو این کمیته هم گفته: «با این‌که آمار ابتلا و فوتی‌ کرونا رو به کاهش است، اما روند فراگیری اُمیکرون به سرعت افزایش می‌یابد، ضمن آن‌که بسیاری از مبتلایان به اُمیکرون، به دلیل این‌که علایم شبیه به سرماخوردگی دارند، اصلا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و مثبت بودن تست آن‌ها ثبت نمی‌شود».
نیمی از مردم ماسک نمی زنند!
در میان این هشدارها، یک خبر نگران‌کننده هم این‌که همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کمتر از ۵۰ درصد است و میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۱۷/۴۹درصد رسیده است.
تاکید بر تزریق دوز سوم
اما در جلسه روز گذشته کمیته علمی کرونا، برای پیشگیری از درگیرشدن کشور با موج ششم، بر موضوعات مهمی هم تاکید شد:
* توصیه تمامی اعضای کمیته علمی این است که حتما تزریق دوز سوم انجام شود؛ تاکنون حدود ۱۰ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده‌اند و نیاز است ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر، دوز سوم را تزریق کنند. ضمن آن‌که آمار تزریق‌کنندگان دوز دوم هم ۵۲٫۶ میلیون نفر (۶۱٫۹ درصد جمعیت کشور) است و تا رسیدن به ایمنی جمعی فاصله دارد.
آمار بالای بستری کودکان
* بر واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها هم تاکید شده، چراکه شیوع اُمیکرون در جوان‌ترها، بیشتر است.
* علاوه بر آن، لزوم واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال نیز یادآوری شده است؛ چراکه از یک‌سو کارایی واکسیناسیون در این گروه سنی در جهان به اثبات رسیده و از سوی دیگر باتوجه به این‌که حدود ۱۰ درصد از جامعه ما ۵ تا ۱۱ ساله هستند، واکسیناسیون این گروه می‌تواند از بروز پیک بیماری پیشگیری کند. ضمن آن‌که طبق مطالعات برخی کشورها، ۳۰ درصد کودکان کرونایی، به اُمیکرون مبتلا بوده‌اند و یک‌سوم از آن‌ها هم بستری شده‌اند.
کمیته علمی: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد
* هشدار دیگر کمیته علمی این بوده که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد تا مشخص شود وضعیت کشور چگونه است.
امروز، تصمیم گیری درباره دانشگاه
این روزها که بسیاری از مدارس درحال برگزاری حضوری امتحانات نوبت اول هستند، بعید به نظر می‌رسد تا قبل از تصمیم قاطع ستاد ملی مقابله با کرونا، امتحانات و کلاس‌های بعد از آن را مجازی کنند؛ اما درباره دانشگاه‌ها، آن‌طور که سخنگوی وزارت علوم گفته، امروز جلسه‌ای برگزار و درباره حضوری یا مجازی‌بودن ترم آینده تحصیلی تصمیم‌گیری خواهد شد.
WHO: امیکرون آخرین سویه کرونا نخواهد بود
اما بررسی ارزیابی‌های جهانی درباره سویه اُمیکرون هم قابل تامل است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که امیکرون آخرین سویه کرونا نخواهد بود و این ویروس همچنان به جهش و تکامل ادامه می‌دهد. «تدروس ادهانوم قبریسوس»، رئیس این سازمان، گفته است که «هفته گذشته بالاترین آمار ابتلا از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون ثبت شده است». او این نکته را هم گفته که «با این‌که علایم امیکرون در افراد واکسینه‌شده خفیف‌تر است اما با این حال نمی‌توان آن را سویه «خفیف» توصیف کرد؛ چراکه این سویه درحال ایجاد یک سونامی است و فشار زیادی بر سیستم‌های بهداشتی جهان وارد می‌کند».
منبع:خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه