راه‌اندازی قطار مشهد-نخجوان تا آخر امسال

  • ۴ سال قبل
  • 0

در ۷ ماه گذشته ۲۱۰هزار ارمنی به ایران سفر کرده‌اند که انگیزه اصلی آن‌ها خرید روزمره بوده است. منطقه آزاد ارس به دنبال این است که این بازدیدکنندگان و به عبارتی پیله‌وران مرزی را به گردشگر تبدیل کند و از سویی با اتصال دوباره خط آهن نخجوان‌ـ‌مشهد، گردشگران آذربایجانی را به ایران بکشاند. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نیز درباره اتصال دوباره خط آهن نخجوان‌ـ‌جلفا‌ـ مشهد که از سال۱۳۹۵ در چند نوبت راه‌اندازی و حرکت آن به دلایل فنی متوقف شده است، اظهار کرد: شرکت «ارس ریل» برای خرید ۲۰واگن وی‌آی‌پی از خارج کشور اقدام کرد که پروژه آن با توجه به مشکلات ارزی موقتا متوقف شد. به گفته یوسف داداش‌زاده، اکنون به‌صورت موردی قطاری از تهران و مشهد به جلفا چارتر می‌شود و در آخرین جلسه با سفیر جمهوری آذربایجان نیز این تمایل ابراز شد تا از ظرفیت ناوگان ریلی نخجوان هم استفاده و قطار نخجوان ـ مشهد با مشارکت «ارس ریل» راه‌اندازی شود که در این باره مذاکرات همچنان ادامه دارد.
وی اضافه کرد: مشکلی در ریل‌های نخجوان و جلفا برای اتصال وجود ندارد. ایستگاه جلفا از قدیم خوب بوده و قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. حالا اینکه برخی مطرح می‌کنند بوژی ریل مانع برقراری این قطار است، اصلا اهمیتی ندارد. از طرفی فاصله زمینی بین نخجوان و جلفا ۳۰کیلومتر است. گردشگری که تمایل داشته باشد به ایران، ارس یا مشهد برود، این مسافت را می‌تواند زمینی طی کند و از آنجا با قطار مسیر را ادامه دهد. ما معتقدیم راه‌اندازی این خط آهن و برقراری دوباره قطار آن صرفه اقتصادی دارد؛ فقط باید ظرفیت‌های گردشگری کشورمان را در کشور‌های هم‌جوار خوب معرفی کنیم.
وی درباره بازه زمانی که برای برقراری این قطار پیش‌بینی شده است، گفت: یک ماه قبل با سفیر جمهوری آذربایجان مذاکره کردیم که خیلی هم پیگیر موضوع است. فکر می‌کنم تا یک‌ماه آینده تفاهم‌نامه نهایی بین ۲ شرکت ایرانی و آذری امضا شود و نهایتا تا پایان سال این قطار برقرار می‌شود.
منطقه آزاد ارس با ۲ کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم‌مرز است، اما بیشترین گردشگر خارجی آن از قاره اروپا تأمین می‌شود؛ گردشگرانی که از تهران یا تبریز راهی این منطقه می‌شوند، نه از مرز‌های خاکی یا از طریق ارمنستان و آذربایجان.
منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *