بحران خودرو به «سرکوب قیمت» حواله شد!

  • ۴ سال قبل
  • 0

دو روز قبل بود که رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با اتاق بازرگانی ایران، به خودروسازان تاخت. وی با بیان این که ۴۰ سال است ما را مجبور می کنند از خودروسازان فشل حمایت کنیم، اما درست نمی شود، اظهار کرد: سال قبل چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار داده و بخشی از آن پرداخت شد اما آن ها (درخصوص تسهیلات ارزی) حتی حاضر نبودند ریسک آتی نرخ ارز را بپذیرند چرا که شاید طی این مدت ارز گران‌تر شود…
دیروز خودروسازان و قطعه سازان در قالب یک نشست خبری به این اظهارات واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که سال گذشته هر کدام از شرکت های بزرگ خودروساز هفت تا هشت هزار میلیارد زیان داشته‌اند، افزود: طی شش ماه امسال نیز هر کدام از این شرکت‌ها چهار تا پنج هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر تولید خودرو در کشور متوقف شود قادر به تامین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خواهد بود یا خیر.
نعمت بخش در ادامه از سرکوب قیمت خودروسازان و قیمت گذاری دستوری ضمن افزایش هزینه ها انتقاد کرد. به گفته وی، از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. به طور مثال ورق فولادی از ١٨٠٠ تومان به ۶٧٠٠ تومان، فولاد از کیلویی ١٩ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و فولاد آلومینیومی از ٢٨٠٠ تومان به ٩۵٠٠ تومان رسیده است. ضمن این که هزینه حمل کالا سه برابر شده، قیمت کاتالیزورهای ٣٠٠ هزار تومانی به دو میلیون تومان رسیده است. نرخ ارز ٣٨٠٠ تومانی نیز هم اکنون بیش از ۹ هزار تومان است که آن نیز به خودروسازان تعلق نگرفته و این واحدها باید با نرخ آزاد ارز تهیه کنند. نعمت‌بخش پیشنهادی نیز ارائه کرد و گفت: دولت باید تقاضای افزایش قیمت خودرو را بپذیرد. حتی نمی‌خواهیم تعرفه را نیز کاهش دهد؛ تعرفه همان ٢۵ درصد بماند اما ما را از قیمت‌گذاری‌ها معاف کنند تا مشکلات ما حل شود.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *