مدیران باغ وحش مشهد؛ مقصر مرگ ۷ توله ببر

  • ۵ سال قبل
  • 0

قرار بود پنجشنبه گذشته نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های انجام‌شده درباره مرگ ۷توله‌ببر باغ‌وحش مشهد از طریق کمیته حقیقت‌یاب به دادستانی ارسال شود، اما هنوز این کمیته نتایج به‌دست‌آمده را به دستگاه قضا ارسال نکرده است. با این حال به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، موضوعات بررسی‌شده در این کمیته امروز روی میز دادستانی خواهد بود.
تورج همتی  با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته، نتایج بررسی‌های انجام‌شده در کمیته حقیقت‌یاب درباره تلف شدن ۷توله‌ببر در باغ‌وحش مشهد امروز به دادستانی ارائه خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، نظر ما این است که مدیران مجموعه باغ‌وحش مشهد به دلیل اجرا نکردن یا ناقص اجرا کردن پروتکل‌های ابلاغی سازمان محیط‌زیست مقصر اصلی مرگ ۷توله‌ببر هستند.
وی ادامه داد: پروتکل‌های ابلاغی ما همان اجرای ضوابط و مقررات زیست‌محیطی است که مدیران باغ‌وحش باید انجام دهند و هرگونه رویدادی هم که در این مجموعه رخ می‌دهد، باید به سازمان محیط‌زیست گزارش شود و البته هر اقدامی هم باید زیر نظر این سازمان صورت گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی افزود: به‌عنوان نمونه اگر گونه‌ای در باغ‌وحش از بین رفت، سازمان محیط‌زیست باید از سرنوشت آن اطلاع داشته باشد و اینکه دلیل تلف شدن یک گونه چه بوده و حتی بر سر لاشه آن چه آمده است، باید مشخص شود. به‌طور قطع مدیران باغ‌وحش باید این ضوابط را رعایت کنند.
درحالی‌که مسئولان در ابتدا علت مرگ این توله‌ببرها را مشکلات تنفسی اعلام کرده بودند، در همان روزهای ابتدایی برخی فعالان محیط‌زیست خبر مرگ توله‌ببرها در باغ‌وحش به دلیل این مشکل را رد کردند.
در این رابطه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی اعلام کرده است که دلیل مرگ توله‌ببرها در نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب آمده است و باید در این رابطه دادستانی اظهارنظر کند.
همتی در ادامه سخنان خود، اجرای دقیق پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط مجموعه باغ‌وحش مشهد را مقدمه‌ای بر اصلاحات اساسی این مجموعه دانست و گفت: مجموعه باغ‌وحش مشهد در صورتی می‌تواند مجوز فعالیت خود را به‌صورت دائمی یا موقت از اداره‌کل محیط‌زیست بگیرد که اصلاحات اساسی درساختار خود انجام دهد.
وی افزود: این اصلاحات اساسی شامل اعمال مدیریت بیشتر حوزه محیط‌زیست روی باغ‌وحش، حضور دام‌پزشک مد نظر دام‌پزشکی، تغییر در ساختار مدیریتی این مجموعه از جمله تغییر مدیران و دام‌پزشکان و همچنین استانداردسازی و ایجاد فضای مناسب زیستی برای حیوانات است.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه فقط در صورت ایجاد اصلاحات اساسی در باغ‌وحش مجوز داده می‌شود و در غیراین‌صورت این مجموعه تعطیل خواهد شد، بیان کرد: البته برای وضع موجود اینکه چه اقدامی باید انجام شود، به نظر دادگستری بستگی دارد و ما هم در این راستا مواردی را به دستگاه قضا ارسال می‌کنیم.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *