تختی نیازمند اعتبارات ملی

  • ۵ سال قبل
  • 0

گروه ورزش

مجموعه ورزشی تختی، نامی آشنا برای مشهدی‌هاست، مجموعه‌ای که خاطرات زیادی را برای فوتبال‌دوستان به ارمغان آورده و یادآور شیرینی‌ها و تلخی‌های بسیاری برای هواداران دوآتشه تیم های پرطرفدار ابومسلم و پیام هم است که روزگاری گربه سیاه بزرگان فوتبال کشور بودند. هنوز هم وقتی از حوالی میدان تختی مشهد عبور می کنید، مجموعه پیر تختی نگاه شما را به خود جلب می‌کند و تداعی‌گر روزهای شلوغ و پرجنب و جوش در این منطقه است. نزدیک به ۷۰سال از تاسیس این مجموعه می‌گذرد که فرسودگی آن بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد و سکوهای تخریب شده، چمن بی‌کیفیت و پیست تارتان خاکی‌اش حسابی توی ذوق می‌زند.
وضعیت تاسف‌بار
از همان ابتدای ورود به این ورزشگاه پیر مشاهده می شود که سکوها ظرفیت میزبانی از تماشاگران را نخواهد داشت و زمین چمن مصنوعی شماره یک هم آن‌قدر حال و روز ناخوشی دارد که انگار در زمین خاکی بازی می‌کنید.  اگر یک دور هم در پیست تارتان این مجموعه بزنید متوجه می‌شوید چیزی را از دست نداده‌اید، چراکه احتمال آسیب دیدن روی این پیست بسیار زیاد است و شاید وضعیت جسمی‌تان هم به خطر بیفتد!
اگر چشم‌های تان را روی وضعیت نامناسب رختکن و جایگاه مهمانان و خبرنگاران این ورزشگاه هم ببندید، اما نمی‌توانید به سادگی از کنار سالن‌هایی همچون تکواندو، کشتی، شمشیربازی و چند سالن دیگر عبور کنید. چراکه هر کدام از این رشته‌ها دنیایی استعداد دارد که با دنیایی آرزو گام به مجموعه تختی می‌گذارند و مجبور هستند در سالن‎هایی با حداقل امکانات و فضایی نامناسب ورزش کنند.
فاجعه بیخ گوش مدیران
اسفند ۹۶ بود که خبر آمد نورافکن‌های ورزشگاه پیر تختی در جریان برگزاری مسابقات لیگ امیدهای مشهد سقوط کرد و فاجعه‌‌ای از بیخ گوش مدیران ورزشی استان گذشت، هرچند مسئولان وقت اداره کل ورزش و جوان استان دستور تعویض نورافکن‌های زمین شماره یک را دادند، اما باوجود گذشت ۱۵ماه از این اتفاق هنوز هم یکی از نورافکن‌هایی که در حاشیه زمین شماره ۲ سقوط کرده بود با همان شرایط فرسوده استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد مسئولان مربوط تا حادثه‌ای رخ ندهد فعلا قصد تعویض آن را ندارند! همچنین زمین چمن شماره ۲ ورزشگاه تختی مشهد نیز شرایط بسیار بدی دارد و با توجه به فرا رسیدن فصل تعطیلات و آغاز کلاس‌های مدارس فوتبال انتظار می‌رود مسئولان مربوط هرچه زودتر به فکر باشند.
مقاوم‌سازی سکوها
معاون امور ورزشی اداره کل ورزش‌ و جوانان خراسان رضوی با بیان این که مجموعه تختی با توجه به فرسودگی نیازمند اعتبارات ملی برای بازسازی است، می‌گوید: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با هدف مقاوم سازی سکوهای دو طرف جایگاه زمین شماره یک اقدامات زیربنایی انجام شد تا حداقل از تخریب آن جلوگیری شود و هم اکنون فقط برجلوگیری از هرگونه حادثه و تخریبی در این ورزشگاه تاکید داریم. امیر زارعی در خصوص وضعیت نامناسب زمین شماره یک تختی می‌افزاید: در زمین چمن شماره یک باید هرسال یک سری اقدامات نگهدارنده انجام شود که متاسفانه سومین سال است که این زمین به دست بخش خصوصی اداره می شود و مستاجر همانند اداره کل دلسوز اماکن ورزشی نیست و رویکرد آن ها تنها درآمدزایی است . به همین دلیل وضعیت چمن این زمین در شرایط خوبی قرار ندارد.وی تصریح می کند: چمن های زمین شماره ۲ تختی نیز خریداری شده، اما گرانی های اخیر باعث شده است تا پیمانکاران از حضور در فرایند نصب زمین چمن عقب نشینی کنند، چراکه برایشان صرفه ای ندارد.
وی تاکید می کند: مجموعه تختی به لحاظ عمرانی به اداره ورزش و جوانان مشهد واگذار شده و با تخصیص اعتبارات مسئولیت نگهداری و تعمیراتش با این اداره است. در مجموع به صورت موردی اقداماتی در این مجموعه برای جلوگیری از وقوع خسارت های احتمالی انجام شده است ، اما برای انجام کارهای زیربنایی به اعتبارات ملی و میلیاردی نیاز دارد و امید است این اتفاق بیفتد تا مجموعه پیر تختی از این شرایط فرسوده بیرون آید.
تفاهم‌نامه با شهرداری
وی با اشاره به این که برای بازسازی مجموعه تختی مشهد برآورد هزینه‌ها انجام شده است اما در جریان ریز مسائل مالی آن نیستم، می گوید: خیلی ها پیشنهاد دادند که مجموعه تختی به طور کامل تخریب شود و دوباره یک مجموعه ورزشی نوپا ایجاد کنیم که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی جامعه اصلا امکان پذیر نیست. در سال های گذشته تلاش شد با مشارکت دیگر دستگاه‎‌ها از جمله شهرداری مجموعه ای با رویکرد جدید ایجاد شود و در همین زمینه توافق های اولیه هم با شهرداری صورت گرفت، اما متاسفانه در مرحله انعقاد تفاهم نامه بر سر چند بند مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به نتیجه نرسید.زارعی در خصوص میزبانی ورزشگاه تختی از لیگ های کشوری خاطرنشان می کند: باشگاه ها اگر قرار باشد حرفه ای باشند خودشان باید امکانات و زمین داشته باشند، نه این که به دنبال زمین گرفتن از اداره کل ورزش باشند.وی می گوید: سال گذشته برای تمامی مسابقات، زمین از مستاجر زمین شماره یک تختی اجاره کردیم و در اختیار هیئت فوتبال استان و مشهد قرار دادیم، درصورتی که خود هیئت مشهد از برگزاری مسابقات درآمدزایی می کند و باید خودش هم به طور مستقل زمین را اجاره کند.
وعده یک ماهه
مدیر مجموعه ورزشی تختی مشهد نیز در خصوص آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه تختی می گوید: در ابتدا اولویت ما یک سری تعمیرات جزئی در این ورزشگاه بود که با مساعدت اداره کل انجام شد. در مرحله بعدی پیگیری ها برای راه اندازی زمین چمن شماره ۲ صورت گرفت و چمن های مورد نیاز این زمین خریداری شد که ان شاءا… از ۱۰ روز آینده برای نصب آن اقدام می شود و فکر می کنم تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد. عبدالهی اضافه می کند: زمین شماره یک، سالن های شمشیربازی و جانبازان و معلولان نیازمند تعمیرات اساسی است و ایرادهایی دارد که همه این‌ها نیازمند تخصیص اعتبار از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان است. زمین چمن شماره یک هم وضعیت خوبی ندارد و پس از راه اندازی چمن مصنوعی شماره ۲ پیگیر تعویض آن  خواهیم بود. اما قولی نمی دهیم و فقط پیگیر هستیم و همه چیز بستگی به اداره کل دارد!وی در پاسخ به این سوال که آیا تدابیری برای بازسازی سکوهای ورزشگاه تختی اتخاذ شده است، نیز می گوید: برای بررسی وضعیت سکوهای روبه روی جایگاه زمین شماره یک تاکنون اقدامی نشده و تنها بخشی از سکوهای کناری ورزشگاه بازسازی شده است.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *