فعالان اقتصادی خود را به خوبی به جامعه معرفی نکرده اند

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: نگرش بخشی از جامعه به فعالان اقتصادی و کارآفرینان مناسب نیست زیرا فعالان اقتصادی نتوانسته اند خود را به خوبی به جامعه معرفی کنند.

غلامحسین شافعی روز شنبه در نشست اعضای ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی در مشهد افزود: این در حالی است که در بسیاری از امور نیک اندیشانه، حضور فعالان اقتصادی و نقش آفرینی آنها بسیار اثربخش است.

وی اظهار داشت: باور داریم که بار مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی کمتر از فعالیت‌های اقتصادی آنان نیست و این مسئولیتی دشوار و خطیر است.

وی گفت: انگیزه بسیاری از زندانیان در قانون شکنی، مسائل اقتصادی و معیشتی بوده است لذا توسعه اشتغال و بهبود زیرساخت‌های اقتصادی جامعه به کاهش جرایم و تعداد زندانیان کشور کمک خواهد کرد.

شافعی با قدردانی از اقدامات بنیاد تعاون زندانیان افزود: این نشست آغاز یک حرکت جدید است تا توفیقات خوبی حاصل شود لذا باید با برنامه ریزی اصولی و اساسی در تحقق اهدافی گام برداریم که نتیجه آن کاهش جمعیت کیفری و توسعه اشتغال و رفاه اجتماعی باشد.

* لزوم فرهنگ سازی برای دستیابی به ثروت از طریق تلاش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فرهنگ سازی در زمینه تولید ثروت از طریق تلاش و از بین رفتن کم کاری به تعالی جامعه می‌انجامد.

علی رسولیان، فقر را بسترساز آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: باید در مسیر توسعه اشتغال، رونق اقتصادی و کمک به معیشت مردم حرکت کنیم.

وی طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی را گامی در جهت توسعه متوازن اقتصادی این خطه دانست و اظهار داشت: تاکنون ۶۲ شرکت و نهاد به عنوان معین اقتصادی در ۱۲ منطقه این استان تعیین شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند که رویکرد اصلی آنها کمک به اشتغالزایی و توسعه منطقه است.

وی برای ارائه خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان اعلام آمادگی کرد و گفت: دولت نمی‌تواند به تنهایی در چنین عرصه‌هایی گام بردارد لذا همگرایی و همراهی بخش‌های مختلف تأثیرگذاری لازم را ایجاد می‌کنند.

رسولیان افزود: هفته گذشته در نشستی با شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، تفاهمی صورت گرفت تا مدیریت شهری، محورهای توسعه صنایع دستی را در مشهد ایجاد کند که از این ظرفیت می‌توان برای عرضه محصولات تولیدی زندانیان نیز بهره برد.

* ایجاد ستاد خیرین زیر نظر بنیاد تعاون زندانیان در ۱۰ استان کشور

مدیر حرفه آموزی و اشتغال بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز در این نشست از ایجاد ستاد خیرین زیر نظر این بنیاد در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: اشتغال داخل زندان، اشتغال مولد در محل کارگاه‌های مستقر در زندان‌ها، اعزام زندان برای کار به بیرون از زندان تحت ضمانت قضائی و فعالیت در یک واحد تولیدی از جمله فرصت‌های شغلی زندانیان است.

حمید رضا سانگرد افزود: هزینه نیروی کار زندانی به مراتب کمتر از کارگر ساده است و فرصتی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌باشد تا از این ظرفیت نیز بهره بگیرند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۵ هزار شغل مولد در زندان‌های کشور وجود دارد و بنیاد تعاون ترویج مجازات‌های جایگزین حبس را دنبال می‌کند تا از جمعیت زندانیان کاسته شود.

* اشتغال و تحصیلات، هزینه جرم را زیاد و انگیزه ارتکاب آن را کاهش می‌دهد

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی نیز در این نشست، بیکاری و مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل عمده وقوع جرم برشمرد و گفت: اشتغال و تحصیلات، هزینه جرم را زیاد و انگیزه ارتکاب آن را کم می‌کند لذا در روند بازتوانی زندانیان این بخش‌ها را مجدانه پیگیری می‌کنیم.

خشایار جمشیدی با اشاره به عواملی که تکرار جرم و بازگشت به زندان را منجر می‌شوند، افزود: قربانیان واقعی این دور تسلسل، خانواده زندانیان هستند که در ارتکاب جرایم مقصر نبوده اما به نوعی عواقب آن را تجربه می‌کنند.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نیروهای آسیب دیده جامعه که سر از زندان در می‌آورند، محصول همین اجتماع هستند و کمک به بازتوانی آنها، رسالت آحاد جامعه است.

جلال خوابنما افزود: تلاش ما بهره گیری از ظرفیت موجود برای کمک به زندانیان و مددجویان است اما بضاعت ما محدود است.

وی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی و حرفه آموزی به زندانیان اظهار داشت: این افراد و خانواده‌های آنان اغلب به دلیل مشکلات اقتصادی درگیر آسیب‌هایی شده اند که توانمندسازی آنان می‌تواند گامی در جهت پیشگیری از آسیب‌های بیشتر و عدم بازگشت دوباره آنها به زندان باشد.

وی گفت: هم اکنون بستر اشتغال در زندان‌ها در بخش‌های صنعتی متوسط و کوچک، صنایع دستی، خدمات و کشاورزی فراهم شده است.

در این نشست اعضای ستاد خیرین توسعه اشتغال مددجویان بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی معرفی و محسن شرکا به عنوان رئیس این ستاد انتخاب شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *