هزینه برای تحقیقات کشاورزی ۲۵ برابر سود و ارزشمندی داشته است

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: بر اساس تحقیق دانشگاه تهران، هزینه انجام شده در حوزه تحقیقات کشاورزی طی دهه گذشته معادل ۲۵ برابر سود و ارزشمند داشته است.

 

دکتر رضا اقنوم روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ارزش تحقیقات کشاورزی در کشورهایی مانند برزیل ۱۳ تا ۱۴ برابر است افزود: تحقیقات کشاورزی در ایران از آثار و برکات فراوان برخوردار است و در همین راستا از دهه ۷۰ به بعد تاکنون ۴۴ رقم جدید گندم در کشور تولید شده است.

 

وی اظهار داشت: افزایش عملکرد در برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو در استان خراسان رضوی حاصل اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در مراکز تحقیقات کشاورزی است.

 

وی با بیان اینکه سالانه ۳۳۰ تا ۳۵۰ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در این مرکز انجام می‌شود، گفت: این تعداد طرح ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد که از محل درآمدهای ناشی از فعالیت های اقتصادی این مرکز از جمله تهیه و تولید بذر و نهال اصلاح شده، تأمین می گردد.

 

اقنوم در زمینه بهره وری آب در بخش کشاورزی نیز افزود: طی یک دهه گذشته بهره وری آب در این استان سالانه ۶ دهم کیلو گرم بر متر مکعب افزایش داشته است.

 

وی اظهار داشت: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی در سال ۹۵ معادل ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده است که در سال ۹۶ به پنج میلیارد و ۲۲۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

 

وی گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی این استان نیز در سال ۹۶ طبق آخرین آمار رسمی معادل ۷۶۰ هزار هکتار بوده است که شامل ۴۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و ۲۸۰ هزار هکتار محصولات باغی است.

 

اقنوم با اشاره به برگزاری دومین جشنواره روز ملی مزرعه در روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه جاری در مشهد افزود: این جشنواره با هدف آموزش و ترویج کشاورزی نوین و با محور اصلی زراعت در شرایط کم آبی با حضور مسئولان استانی و کشوری وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

 

وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی جزو استان های خشک و نیمه خشک محسوب می شود و این همایش با هدف استفاده مؤثر از منابع آب موجود برگزار می گردد.

 

دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

 

تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *