دولت سال آینده چگونه امید را به مردم بازگرداند؟

  • ۵ سال قبل
  • 0

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه باید ناامیدی را از بین برد زیرا ناامیدی بزرگ‌ترین مشکل است، گفت: مهم‌ترین کار برای سال آینده توسط دولت، سیستم کنترل بازار است.

محمدصادق جوادی‌حصار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش سال ۹۷ برای دولت، چالش‌های اقتصادی بود، اظهار کرد: مهم‌تر از آن چالش بحران اعتماد و بحران حضور حامی بود، دولت به ویژه در حوزه حامیان خود سخت دچار بحران شده و این مساله ناشی از دو امر مهم بوده که اول عدم تحقق وعده‌ها و مطالبات و دوم فشار شدید اقتصادی است، یعنی بحرانی که در حوزه اقتصاد کشور را در تنگنا قرار می‌دهد، به شدت می‌تواند دولت و حاکمیت را دچار مشکل کند.
وی با بیان اینکه اتفاق مهم در حوزه سیاست خارجی ادامه رفتار منطقه‌ای و جهانی ایران است، عنوان کرد: این امر به معنی ادامه مواجهه با FATF، حضور ایران در محور مقاومت یعنی در سوریه، لبنان و عراق و نیز حمایت از روسی‌ها و یمنی‌ها است.
جوادی‌حصار بیان کرد: مهم‌ترین بحرانی که اکنون وجود دارد، چالش‌هایی بوده که در اثر این موضوع برای ایران به وجود آمده است. ابتدا ترامپ با خروج از برجام، چالش عمده را ایجاد کرده و از طرف دیگر نیز فشارهایی که از داخل و خارج در مساله FATF وارد می‌کنند، مسیر را برای اجرای بُعد اقتصادی برجام دشوار می‎‌کند و این چالشی برای دولت و ملت است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه به هر میزانی که از فشار اقتصادی کاسته شود، توفیق ما افزوده می‌شود، تصریح کرد: بحران ارز ما معطوف به خروج آمریکا و مشکلات اقتصادی نیز ناشی از عدم تحقق برنامه‌های برجام بود. مساله ارز و گرانی‌های ناشی از گرانی ارز بر تمام ابعاد اقتصادی ما اثر گذاشت.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر تمام جوانب اقتصادی ما اثر گذاشت، بنابراین هر کدام از آن‌ها بهانه‌ای می‌خواست که بهانه اصلی، اجرای برجام بود، آمریکایی‌ها برجام را اجرا نکردند و مخالفات داخلی و خارجی برجام نیز همکاری کرده و فشار وارد کردند. FATF معبری بود که می‌توانست مسیر اجرای اقتصادی برجام را برای ما هموار کند و متاسفانه اکنون عده‌ای در مقابل آن مانع ایجاد کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که به درستی انجام شود.
وی با بیان اینکه عملکرد دولت با توجه به اهدافی که مخالفان دولت داشتند به نسبت مثبت بود، عنوان کرد: هدف مخالفان دولت و منتقدان داخلی و خارجی آن از کار انداختن کامل دولت بود و قصد داشتند تا کاری انجام دهند که دولت به استعفا یا استیضاح رئیس‌جمهور برسد. در این نگاه رهبری مانع شدند و بخشی از نمایندگان نیز همراهی نکردند. هشیاری و نقشه‌خوانی بخش‌هایی از مردم نیز مانع از تحقق این مطالبه شد. نمی‌توانیم بگوییم که دولت خوب عمل کرده اما در ناکام گذاشتن این نقشه‌ها موفق بوده است.
جوادی‌حصار گفت: باید ناامیدی را از بین برد زیرا ناامیدی بزرگ‌ترین مشکل است و باید آن را با روشی از بین برد. اگر سال آینده با همین روال پیش برویم، تحریم‌ها ادامه پیدا کند، فروش نفت ما دچار مشکل باشد و معاملات بانکی و مبادلات بین المللی دچار مضیقه و تنگنا شود، سال سختی خواهیم داشت اما سال غیر قابل سپری کردنی نیست.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در سال آینده سختی‌ها مقداری ملموس‌تر از حال حاضر خواهد بود. طبقاتی که به راحتی سختی را نمی‌فهمند، آن را درک خواهند کرد و برای افرادی که تاکنون سخت بوده نیز سخت خواهد بود که دولت برنامه‌هایی دارد تا سختی‌های آن‌ها را کاهش دهد. مهم‌ترین کار برای سال آینده توسط دولت، سیستم کنترل بازار است که اگر بتوانند بازار و ارزاق عمومی را کنترل کنند و به اندازه کفاف در اختیار مردم قرار دهند، سایر ابعاد اقتصادی در متن جامعه به صورت گسترده تاثیرگذار نخواهند بود.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *