منشأ گرد و غبار مشهد کجاست و تا کی تداوم دارد؟

  • ۱۰ ماه قبل
  • 0

کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با بیان اینکه گردوغباری که آسمان مشهد را پوشانده هم منشأ داخلی (ذرات گردوغبار داخل استان و کشور) و هم منشأ خارجی از صحرای قره‌قوم (صحرای مرکزی در ترکمنستان) دارد، گفت: این گرد و غبار  تا اواخر هفته جاری با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت.

فرخ‌لقا امینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گردوغبار شدیدی که از صبح امروز بر سطح استان و به‌ویژه مشهد حاکم است باعث کاهش کیفیت هوا و میدان دید شده و تا اواخر هفته جاری با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها این پدیده تا اوایل هفته آینده بر استان حاکم خواهد بود. همچنین وضعیت موجود ناشی از سامانه ناپایدار شمال غرب استان است که باتوجه‌به خشکسالی‌های گسترده و کاهش نزولات جوی سبب انتقال توده‌های گردوخاک جنوب و جنوب غرب خراسان به مشهد شده است.

امینی با اشاره به اینکه گرد و خاک شدید امروز دارای منشأ داخلی و خارجی است، بیان کرد: عامل گردوغباری که آسمان مشهد را پوشانده هم از ذرات گردوغبار داخل استان و کشور و هم از صحرای قره‌قوم (صحرای مرکزی در ترکمنستان) است.

وی توضیح داد: پدیده گردوغبار تمام شهر را درگیر کرده و ایستگاه نخریسی در شرق مشهد با شاخص ۱۶۹ سرافرازان با شاخص ۱۴۷ بیشترین میزان گردوخاک و آلودگی را دارند.

امینی مطرح کرد: طبق گزارش ایستگاه کنترل هوا تا این لحظه شاخص کیفیت هوای مشهد ۲۸۶ گزارش شده که نشان‌دهنده آلودگی هوای بسیار بالا و هشدار برای تمام گروه‌ها است.

کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی اعلام کرد: غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵میکرون که به‌عنوان آلایندۀ اصلی هوای شهر مشهد است، در حال حاضر حدود ۲۲۵ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده بوده که از سطح استاندارد خارج و طی ساعات آینده نیز افزایش خواهد داشت.

 

منبع :ایسنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *