سرزمین نور مهیای لیالی قدر سرزمین نور مهیای لیالی قدر

  • ۲ سال قبل
  • 0

درهای آسمان در شب‌ قدر به روی زمینیان گشوده می‌شود و مشهدالرضا (ع) نیز در آستانه این لیالی عزیز، برای شب زنده‌داری مومنان و احیای این شب‌های سرنوشت‌ساز، آماده و مهیا شده است.

به گزارش ایرنا، شبهای قدر شب تکامل سرنوشت و شکوه بندگی عبد در مقابل معبود است، شب نزول قرآن و به کلام خدا “خیر من الف شهر” است.

مومنان این سه شب را با نیایش و راز و نیاز به درگاه الهی به صبح می رسانند تا جرعه ای از چشمه نوشین رحمت واسعه الهی بنوشند.

احیای شب‌های قدر در سرزمین امام مهربانی ها و مضجع شریف رضوی، پرشورتر و متفاوت تر از سایر نقاط کشور است لذا دستگاه های مختلف خدمات رسان از چند شب پیش برای خدمت رسانی مطلوب به زائران و مجاوران شب زنده دار لیالی قدر بسیج شده اند.

بسیج حمل و نقل عمومی

سرویس‌دهی هزار و ۱۴۸ دستگاه اتوبوس به شهروندان هم‌زمان با شب‌های قدر و سرویس دهی ویژه ناوگان قطار شهری از جمله اقدامات شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به شب زنده داران در شب‌های قدر است.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در خصوص خدمت‌رسانی در شب‌های قدر اظهار کرد: در این شبها هزار و ١۴٨ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به شهروندان سرویس دهی می کنند.

علی‌اصغر نیشابوری افزود: ۹ پایانه موقت در نزدیک‌ترین نقاط اطراف حرم‌ مطهر رضوی با اختصاص ۲۴ مسیر، برای برگشت عزاداران ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این پایانه ها شامل شارستان شیرازی، میدان شهدا، مسجد گوهرشاد، میدان بیت‌المقدس، چهارراه خسروی به سمت چهارراه مدرس، ابتدای خیابان خرمشهر، شارستان طبرسی و پایانه‌های شهید گمنام، شهدا و شهید هاشمی نژاد است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد نیز اعلام کرد: در راستای رفاه حال شب زنده داران و با هدف ارائه خدمت به شرکت‌کنندگان در مراسم شب‌های قدر حرم‌مطهر رضوی و هیات‌های مذهبی سطح شهر، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای سرویس‌دهی به شهروندان و زائران در خطوط یک و دو قطار شهری برنامه ریزی شده است.

وحید مبین‌مقدم افزود: در این راستا امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین‌ماه مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر، ٧٧٢ برنامه اعزام مسافر در خطوط ١ و ٢ قطار شهری مشهد انجام می شود.

وی اضافه کرد: سرویس‌دهی به مسافران ناوگان قطار شهری از ساعت ۶ صبح امروز آغاز و تا ساعت ۲ بامداد روز بعد ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین در روز جمعه دوم اردیبهشت‌ماه، مصادف با شب بیست و یکم ماه رمضان نیز با برنامه‌ریزی ۵۵۹ اعزام مسافری، سرویس‌دهی ناوگان از ساعت ۷ صبح آغاز و تا ساعت ۲ بامداد روز بعد انجام می‌شود.

مبین‌مقدم بیان کرد: روز یکشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه نیز مصادف با شب بیست و سوم ماه رمضان با برنامه‌ریزی ۷۷۲ اعزام مسافری، سرویس دهی از ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد روز بعد انجام می شود.

وی با بیان این‌که سرفاصله زمانی حرکت قطارها در خط یک مترو متناسب با ساعات اوج مسافری تغییر می‌کند، افزود: بر همین اساس سرفاصله زمانی حرکت قطارها در ساعات شلوغی به‌طور میانگین پنج دقیقه پیش‌بینی‌شده و سرفاصله زمانی حرکت قطارها در خط دو نیز ۱۰ دقیقه برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد ادامه داد: آماده‌باش کامل نیروهای بخش‌های مختلف ایستگاهی، فنی، عملیاتی، حفاظت، ایمنی و سوانح به‌منظور سرویس‌دهی مطلوب و ایمن از دیگر برنامه‌های این شرکت در شب‌های قدر است.

برگزاری مراسم لیالی‌قدر در حرم رضوی و گلزار شهدای بهشت‌ رضا(ع)

حرم مطهر رضوی و گلزار شهدا در شب‌های قدر میعادگاه عاشقان است و به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، ویژه‌ برنامه‌های متعدد فرهنگی، مذهبی و معرفتی از سوی این معاونت برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم از ساعت ۲۱ به مدت سه ساعت با محوریت صحن پیامبر اعظم(ص) تدارک دیده‌شده است.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: چهارشنبه سی‌ و یکم فروردین ماه آیین شب قدر از ساعت ۲۱ با قرائت قرآن، دعای روح‌بخش جوشن کبیر و سخنرانی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی شروع شده و در ادامه آیین قرآن به سر، انجام می شود.

وی ادامه داد: آیین احیای شب بیست و یکم رمضان، جمعه ۲ اردیبهشت‌ماه هم با تلاوت آیات روح‌بخش قرآن کریم و قرائت دعای جوشن کبیر آغاز می‌شود، مرثیه‌سرایی در غم شهادت مظلومانه مولای متقیان علی(ع) و سخنرانی و آیین قرآن به سر توسط حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی از دیگر برنامه‌های این شب خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: آیین احیای شب بیست و سوم رمضان نیز یکشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در قالب ویژه‌برنامه قرآنی با ترتیل خوانی سوره‌های روم، دخان و عنکبوت آغاز می‌شود و سپس با قرائت دعای جوشن کبیر، نیایش، روضه‌خوانی و سخنرانی حجت‌الاسلام‌ مسعود عالی از کارشناسان مذهبی ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد نیز گفت: امسال با توجه به کاهش موارد ابتلا به کرونا، مراسم لیالی قدر در فضای باز و در جوار گلزار مطهر شهدا در بهشت‌رضا(ع) با حضور خانواده شهدا و ایثارگران برگزار خواهد شد.

مهدی علی‌آبادی افزود: مراسم شب‌های قدر از ساعت ۲۱ در گلزار بهشت رضا (ع)  با برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مختلفی از جمله قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر، روایت‌گری، مناجات حضرت علی(ع)، سخنرانی، قرآن به سر گرفتن و مداحی با همکاری فرهنگسرای شهید سلیمانی و هیات فرهنگی مذهبی جامعه‌الشهدا برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان اتوبوسرانی، در این سه شب از پنج پایانه اتوبوسرانی شامل انقلاب، مفتح، مصلی، فردوسی و بولوار وکیل آباد، جنب دانشگاه فردوسی، سرویس رفت ‌و برگشت به بهشت‌رضا (ع) تدارک دیده شده است و ناوگان اتوبوسی پس از پایان مراسم، مجددا به پایانه‌های مذکور برمی‌گردند.

تمهیدات ترافیکی

در شب‌های قدر تمهیدات ترافیکی ویژه ای نیز در هسته مرکزی مشهد اجرا می شود، رییس پلیس راهور مشهد در این خصوص اظهار کرد: طبق برنامه هر سال، شهروندان در شب‌های قدر با حضور در حرم مطهر رضوی، مساجد و تکایا اقدام به خواندن ادعیه و شب زنده‌داری می کنند و مراسم سوگواری و عزاداری برگزار می شود.

سرهنگ عباس عابدینی افزود: به منظور برگزاری هرچه بهتر این آیین، تمهیدات ترافیکی ویژه ای درنظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت توقف وسایل نقلیه در صورت نیاز از ساعت ۱۷ شب‌های ١٩، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان تا پایان مراسم در طول مسیرهای میدان شهدا به‌طرف خیابان شیرازی از تقاطع شهدا تا حرم‌مطهر و روگذر شیرازی و خیابان امام‌رضا (ع) حدفاصل میدان بسیج تا میدان بیت‌المقدس تا زیرگذر حرم مطهر اعمال می شود.

رییس پلیس راهور مشهد اضافه کرد: در خیابان طبرسی از تقاطع گمنام تا حرم مطهر، خیابان نواب صفوی از میدان پنج‌راه تا حرم‌مطهر و طول خیابان شهید اندرزگو، خیابان بیت‌المقدس تا تقاطع خسروی و خیابان آیت‌الله بهجت از تقاطع شهدا تا مقابل بهجت ۲ نیز محدودیت توقف اعمال می شود.

وی افزود: بسته به پذیرش توقفگاه‌های حرم‌مطهر نیز از ساعت ۲۰ شب‌های احیا تا پایان مراسم، از تردد کلیه وسایل نقلیه شخصی و موتورسیکلت‌ها به سمت حرم مطهر، جلوگیری می شود و در صورت حضور عزاداران در معابر و عدم امکان عبور وسایل نقلیه، محدودیت ترافیکی کامل اعمال می شود.

منبع :ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *