برخی چشم وهم چشمی ها جریان مجالس روضه زنانه را تغییر میدهد

  • ۵ سال قبل
  • 0

مسئول پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب (ص)گفت : این مراسم با هر هدفی که برگزار می شود نهایتا هدف دشمن است که تامین می شود.

سالها پیش، مجلس ساده روضه، با پذیرایی کوچک چای شروع می شد، دعا یا سوره ای از قرآن و یا زیارت عاشورا را نوبتی یا دسته جمعی می خواندند و منتظر می شدند تا روضه خوان بیاید و برنامه سوگواری ادامه پیدا کند. اما حالا وضع چگونه است ؟ روضه های زنانه بیشتر از هر چیز به شوهای زنانه تبدیل شده و کارکرد اصلی اش را از دست داده است. ولی چرا؟ چه کسانی از برگزاری این گونه مجالس متنفع می شوند؟ برگزاری این گونه مجالس چه ضررهایی می تواند به همراه داشته باشد؟ به انگیزه شروع ماه محرم با سیده اعظم التفاتی مسئول پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب (ص) و مدرس حوزه ،درخصوص چرایی برگزاری این گونه مجالس به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:

این روضه ها بیشتر در بین کدام اقشار برگزار می شود؟

التفاتی: اگر بخواهیم مجلس روضه را به عنوان یک نقطه اجتماع و محل وحدت اقشار مختلف مسلمانان در نظر بگیریم حتما امر پسندیده ای است و اتفاقی که از زمان شهادت امام حسین آغاز شد و نسل به نسل ادامه پیدا کرد و هر چند با تغییرات و اقتضائاتی همراه بوده است لکن مسیر تکاملی خودش را طی کرده است منتها در سالهای اخیر برخی انحرافات را در روضه های خصوصا زنانه مشاهده می کنیم که ماهیت این مجالس را با چالش مواجه کرده است. وضعیتی که روضه های امروز پیدا کرده است بعضا در میان قشر مرفه جامعه و افرادی که بیشتر به ظواهر این مجالس می پردازند تا محتوای آن برگزار می شود.

افرادی که از گروه ها و طیف های مختلف طبقاتی در این گونه مجالس حضور پیدا می کنند و با چشم و هم چشمی موجب رواج این سبک نادرست در برگزاری مراسم روضه های اهل بیت می شوند. لذا ما می بینیم که در مجالس روضه خوانی هر سال تجملات و ظواهر افزایش پیدا می کند و به جای آن عمق و محتوا در این گونه جلسات کاهش پیدا می کند.

در این مجالس متاسفانه بیش از هر چیز بحث پذیرایی، هدایا، دیزاین منزل و لباس هایی که اصلا برای این گونه مجالس دوخته و تهیه می شود مورد توجه است تا هدف اصلی که برای آن برگزار شده است .عملا تجملات در این مجالس جایش را به سادگی که از ویژگی های مجالس روضه های امام حسین (ع) است داده است.

من شنیده ام که برای این گونه مجالس آرایش های سبک محرمی هم باب شده است که اگر به همین شکل پیش برود باید به مرور شاهد تغییر در ماهیت عزاداریهای ماه محرم باشیم.

از آسیب هایی که در کمین یک چنین مجالسی است گفتید. از ضررهایی که برگزاری این گونه مجالس می تواند برای شرکت کنندگان و برگزار کنندگان داشته باشد هم بگویید.

التفاتی: مهمترین آسیب و ضرری که برگزاری این گونه مجالس می تواند به ساختار جامعه ما وارد کند این است که در دراز مدت دیدگاه فرزندان ما از برگزاری این گونه مجالس و رسالت و هدف عاشورا تغییر خواهد داد. چون مطمئنا بچه ها از خانواده الگو برداری می کنند. برگزاری این گونه مجالس بچه ها را کاملا سطحی و ظاهر بین بار می آورد.

مساله دیگر حضور کسانی است که به عنوان محتوا بخش وارد این گونه مراسم می شود که قطعا این گونه سبک ها را قبول دارد وگرنه به این مراسم ورود پیدا نمی کردند. آنها به عنوان سخنران یا مداح در این گونه مراسم مطمئنا چیزی از هدف عاشورا را به مخاطبان بخصوص بچه ها تبیین نمی کنند که معرفت بخش باشد و نهایتا و در دراز مدت متوجه می شویم که به شکل نرم به یک تغییر در سبک زندگی منجر می شود در حالیکه مراسم روضه امام حسین (ع) چیزی جز ترویج شعائر دینی و اصول مومنانه زیستن نیست و برگزاری مراسمی جز این یک جور نقض غرض است.

هدف برگزاری روضه امام حسین (ع) این ها نیست و متاسفانه این روزها با این شیوه های برگزاری دارد از ماهیت اصلی اش خارج می شود. حضور در این گونه مراسم برای حاضران هم خروجی خوبی ندارد. جوان ونوجوان در این مراسم شرکت می کنند ولی به دلیل سطحی بودن این گونه مراسم برای آنها فقط ایجاد شور می کند و شعوری برایشان به دنبال ندارد و می بینید که بعد از تمام شدن محرم و ایام عزاداری تحول عمیقی در این گونه افراد رخ نداده و چیزی به همراه ندارد.

چه کسانی از این گونه مجالس منفعت می برند و چه کسانی ضرر خواهند کرد؟

التفاتی: یکی از بحث هایی که در این برگزاری این گونه مراسم مطرح است همان دنباله روی هایی است که مردم از همدیگر دارند غافل از اینکه که شاید یک جهت گیری هایی پشت پرده این گونه مجالس وجود داشته باشد. هر چند باز هم معتقدم که تعداد زیادی از مردم به خاطر چشم و هم چشمی این گونه مراسم را برگزار می کنند ولی به هر شکل این افراد با همین شیوه ها دارند آب به آسیاب دشمن می ریزند چون در هر حال این گونه مراسم با هر هدفی که برگزار می شود نهایتا هدف دشمن است که تامین می شود .دشمن به دنبال سطحی نگر کردن مسلمانان است و برگزاری اینگونه مراسم قطعا هدف دشمن را تامین می کند

قبول دارید بخشی از این اتفاقات برای این است که حضور روحانیون در این گونه مراسم خیلی کمرنگ شده است؟ کسانی که میتوانستند در خصوص شیوه سبک ساده زیستی بیشتر فرهنگ سازی کنند.

التفاتی: متاسفانه روحانیون وکسانی که باید به عنوان سخنران و موعظه گر در این گونه مجالس شرکت کنند بعضا به خوبی و هدفمندانه و هوشمند ظاهر نشده اند روحانیون و گردانندگان مجالس مذهبی بحث مخاطب شناسی را در این گونه مراسم از یاد برده اند. چرا که اثر گذاری که سخنران این گونه مراسم باید داشته باشد ، ندارد و می بینید عملا کارکردی ندارد.

البته این راهم بگویم که من تعداد حضور روحانیون را از این حیث که می گویید حضورشان کمرنگ است قبول ندارم ولی به لحاظ کیفیت حضورشان بله همین طور است.

به نظرتان برگزاری یک چنین مجالسی در حال پیشرفت است؟

التفاتی: هر چند بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری باید امید وار بود که یک چنین مراسمی تغییر شکل بدهند ولی متاسفانه رشد این گونه مراسم و مجالس زیاد شده و هر سال هم تغییر سبک می دهد و این نشان از این است که این نگرش نادرست رو به گسترش است. ولی امیدواریم با نگرشی که اقشار مختلف به ویژه روحانیون که باید به جامعه تزریق کنند، این شیوه ها به راه اصلی اش برگردد.
منبع: قدس آنلاین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *