احضار مدیرکل محیط‌زیست و مدیر باغ وحش مشهد درپی مرگ توله ببرها

  • ۵ سال قبل
  • 0

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان از ورود دادستانی به موضوع تلف شدن هفت قلاده توله ببر در باغ وحش مشهد خبر داد و گفت: در این خصوص کمیته حقیقت یابی تشکیل شد تا موضوع را بررسی کند، همچنین مدیرکل محیط زیست استان به همراه کارشناسان، رئیس اداره حیات وحش و مدیر باغ وحش احضار شدند، با برخی از سمن‌های فعال در این زمینه نیز جلسه‌ای برگزار شد و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد. فرزاد بهشتی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: مدتی قبل هفت قلاده توله ببر مربوط به سه ببر مادر به نام‌های تینا، مایا و رایا در باغ وحش مشهد جان خود را از دست دادند که سه توله ببر مربوط به تینا، سه توله ببر مربوط به مایا و یک توله ببر مربوط به رایا بوده است. وی افزود: در این خصوص کمیته حقیقت یابی تشکیل شده تا موضوع را بررسی کند، در صورتی که نتایج کمیته حقیقت یاب از عمدی بودن موضوع حکایت داشته باشد برخورد با مجرمان بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت، همچنین قرار بر این شد دوربین‌های باغ وحش به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست قرار گیرد و قسمت‌هایی که نقاط کور هستند نیز شناسایی شود. وی تصریح کرد: همچنین قرار بر این شد روی تمامی قلاده‌ها میکروچیپ نصب شود که تاکنون روی تعدادی از قلاده‌ها نصب شده است. بهشتی با بیان این که اختلاف مدیریتی و سهل انگاری برخی افراد سبب این موضوع شده است، تصریح کرد: مهلت شش ماهه‌ای به باغ وحش برای رفع نواقص داده شد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد در غیر این صورت دستور کار دادستانی، تعطیلی این باغ وحش خواهد بود.
توضیحات مدیرکل محیط زیست استان درباره دلیل مرگ توله ببرها
همچنین به گزارش تسنیم ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درباره علت مرگ توله ببرها در باغ وحش مشهد توضیحاتی ارائه داد. تورج همتی اظهار کرد: هفت توله ببر تلف شده‌اند که شش توله براساس عفونت تنفسی به تایید دام پزشک در بدو زایمان تلف شده‌اند و یک توله دیگر بعد از خورده‌ شدن قسمتی از دستش توسط ماده ببر از بین می‌رود. وی افزود: معمولاً در گربه‌سانان، ببرها و شیرها بچه‌کشی وجود دارد و احتمال زنده‌ماندن توله‌های آنان بعد از زایمان ۵۰ درصد است و علت آن نیز رسیدگی نکردن مادر یا نامناسب‌ بودن شرایط است. مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد: از روز اول وقوع این اتفاق کارشناسان ما در حال بررسی موضوع هستند تا ابهامات موجود را برطرف و در صورت مرگ توله‌ها در اثر عوامل غیرطبیعی، عوامل به‌وجود آورنده  را بررسی کنند و نتایج آن را به اطلاع رسانه‌ها برسانند، همچنین این موضوع از طرف مراجع قضایی نیز در حال پیگیری است. وی افزود: به طور کلی به باغ‌وحش‌ها الزامات، استانداردها و پروتکل‌های فنی ابلاغ می‌شود و آنان نیز ملزم به رعایت آن هستند. باغ وحش وکیل‌آباد از سال گذشته تاکنون برای استانداردسازی فضای خود اقدامات خوبی را انجام داده اما تا رسیدن به ایده‌آل فاصله زیادی دارد. همتی گفت: هم اکنون فضای باغ‌وحش وکیل‌آباد با دوربین‌های مداربسته کاملاً رصد می‌شود و وضعیت آن نسبت‌ به سال گذشته بهتر شده است البته این حرف به معنای تایید فضای باغ‌وحش نیست.
برای بررسی و پیگیری موضوع روز گذشته با مالک باغ وحش مشهد نیز تماس گرفتیم که تا ساعت ۱۷:۳۰ دیروز به دلیل در دسترس نبودن تلفن همراه وی، موفق به گفت و گو نشدیم.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *