تناسب معکوس خرید هیجانی با بازار

  • ۵ سال قبل
  • 0

کارشناسان و مسئولان نظارت بر بازار خراسان رضوی معتقدند خرید هیجانی مردم که از کمبود و گرانی نگران هستند، تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار را برهم زده و راه را برای گرانی بیشتر اقلام باز می کند.

زمانی که نرخ تورم در جامعه افزایش یابد و مردم شاهد افزایش قیمتها باشند، حس بی اعتمادی و نگرانی نسبت به آینده، آنان را برای جلوگیری از ضرر بیشتر به سوی خریدهای ناشی از هیجانات درونی می کشاند.

از سوی دیگر در شرایطی که افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده کالاها اثر گذاشته و هزینه تولید را افزایش داده است، شایعه سازان و کسانی که از تلاطم بازار نفع می برند، دست به کار شده و با براه انداختن شایعه برای کمبود یا گران شدن کالا، مردم را وادار به خریدهای بیش از نیاز می کنند.

به اعتقاد کارشناسان، خریدهای هیجانی و چشم گرسنه مردم در شرایط تحریم، آفت اقتصاد است زیرا در زمانی که باید تمرکز بر تعادل در بازار و توزیع متناسب کالاها باشد، همه انرژی و سرمایه مردم صرف خرید بی مورد و انرژی بازرسان و نهادهای نظارتی صرف کاهش نگرانی ها و جلوگیری از سوء استفاده ها می شود.

 

* خرید هیجانی و اختلال در عرضه و تقاضا

رئیس اتاق اصناف مشهد در این باره گفت: در بازار، میزان عرضه و تقاضا حد مشخصی دارد، زمانی که تقاضا افزایش و عرضه کالا محدود شود، قیمت کالاها افزایش می یابد.

محمود بنانژاد افزود: از سوی دیگر وقتی تقاضا برای خرید کالا توسط مردم بیشتر می شود، کارخانه ها ناگزیر به تولید کالا بیش از ظرفیت خود می شوند و این مساله کیفیت کالا را نیز کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: کشور دارای ظرفیت مشخص برای تولید یا واردات کالاهاست، در شرایط کنونی نیز همه کالاهای مورد نیاز مصرف عمومی در بازار وجود دارد اما هیجان مردم برای خرید و احتکار خانگی کالاها، فقط به کمبود و گرانی کالا دامن می زند.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: شاید در نتیجه افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه برای تولید برخی کالاها افزایش و نرخ تمام شده آن کالاها بیشتر شده باشد، اما هیجان مردم برای خرید، جهش قیمتی کالا را بیشتر از حد طبیعی آن می کند.

بنانژاد افزود: زمانی که شرایط عرضه و تقاضا در بازار متعادل باشد، می توان برای توزیع مناسب کالاهای اساسی با قیمت مصوب برنامه ریزی کرد.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح ضیافت و کنترل بازار در رمضان امسال، کالاهای اساسی در تمام فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های شهرداری مشهد در حال توزیع است.

 

* خرید هیجانی و عدم تحقق اهداف تنظیم بازار

رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سیستم نظارت بر بازار تا زمانی که بین مردم و نهادهای نظارتی هم افزایی لازم وجود نداشته باشد، اثرگذاری مطلوب ندارد.

عباس اخوان افزود: هدف از تنظیم بازار ایجاد تعادل در قیمتها و مدیریت کالاهایی است که قیمت آنها افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در صورتی که تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار را با خریدهای مضاعف و هیجانی از بین ببریم و مردم هم افزایی لازم را با دستگاه های نظارتی نداشته باشند، اهداف دولت در تنظیم بازار نیز محقق نمی شود.

وی گفت: در شرایط کنونی مردم باید همراه و همیار دستگاه های نظارتی باشند تا این دو طیف به کمک یکدیگر بتوانند بازار را در زمان بحران مدیریت کنند.

اخوان افزود: از آنجا که به دلیل تحریم ها و افزایش نرخ ارز، محدودیت هایی در برخی کالاها بوجود آمده است، از مردم درخواست می شود از هیجانات خود برای خرید بکاهند تا بتوان بازار را کنترل کرد.

وی اظهار داشت: هر زمان که مردم به کمک دولت آمده اند، شرایط بهتر شده و این موضوع از ابتدای انقلاب تاکنون بارها به اثبات رسیده است لذا لازم است بار دیگر مردم به کمک دستگاه های نظارتی در کنترل بازار بیایند.

وی گفت: به منظور توزیع عادلانه کالاهای اساسی در بازار و جلوگیری از خریدهای هیجانی، با مصوبه کمیسیون تنظیم بازار استان نظام توزیع در حال هوشمند شدن است تا از این طریق بتوان کالاهای اساسی را با نرخ مصوب به میزان مصرف مردم به دست آنان رساند و از ایجاد صف های طولانی جلوگیری کرد.

 

* خریدهای هیجانی و صرف انرژی مضاعف بازرسان

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز در این باره گفت: از زمان تحریم ها و افزایش نرخ ارز تاکنون هیچ کمبودی در بازار استان بوجود نیامده است.

امیر دلداری افزود: پارسال نگرانی ناشی از کمبود کالا یا سوء استفاده عده ای برای افزایش نرخ ها، انرژی بازرسان اصناف و نهادهای نظارتی را صرف پیدا کردن انبارهای احتکار کالا در استان نمود اما به دنبال آن، انبار های خانگی احتکار نیز شکل گرفت که ناشی از هیجانات خرید مردم بود.

وی اظهار داشت: اواخر سال گذشته شایعه کمبود گوشت مرغ در بازار استان بوجود آمد و قیمت آن افزایش یافت، در این شرایط با اینکه نهادهای مسئول بیش از نیاز مردم استان، گوشت مرغ توزیع کردند، باز هم مردم این کالا را حتی با قیمت زیاد خریداری نمودند که این ناشی از نگرانی آنها از گرانی و کمبود گوشت مرغ بود.

وی گفت: اکنون که دیگر شایعه کمبود گوشت مرغ در بازار خراسان رضوی وجود نداشته و مردم نیز هیجانی برای خرید آن ندارند، قیمت گوشت مرغ بسیار کاهش یافته است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی افزود: زمانی که مردم برای خرید یک کالا به بازار هجوم آورده و بیش از حد نیاز خود آن را خریداری می کنند، این امر باعث کمبود آن کالا در بازار و افزایش قیمت آن می شود.

دلداری اظهار داشت: طی یک سال گذشته کالا به حد نیاز با قیمت مناسب در بازار وجود داشته اما اثر روانی شایعات و هیجانات در خرید منجر به کمبود یا گرانی کالاها شده است.

وی گفت: هنگام برنامه ریزی برای تنظیم بازار، بازرسان طبق یک برنامه کلی برای جلوگیری از گرانی و کنترل قیمتها وارد عمل می شوند اما زمانی که شایعه سازی یا خریدهای هیجانی برای یک کالای خاص پیش می آید، همه انرژی بازرسان صرف کنترل یک کالا می گردد لذا از انجام سایر برنامه های خود بازمی مانند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی افزود: امسال قیمت کالاها نسبت به سال گذشته تغییر زیاد نداشته است، هیچ کمبودی نیز در بازار نیست لذا مردم نگران نباشند و از خریدهای هیجان زده بپرهیزند.

 

* خرید هیجانی و احتکار خانگی

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد انرژی حوزه بازرسی این سازمان صرف تبیین مفهوم گرانی از گران فروشی می شود و باید رسانه ها بین گرانی و گران فروشی تفکیک قائل شوند.

علی با خرد افزود: رسانه ها، مردم و حتی مدیران دولتی، گرانی را به پای ضعف بازرسی و نظارت می گذارند، در حالی که علت گرانی اقلام به دلیل افزایش هزینه تولید است.

وی اظهار داشت: در نیمه دوم سال گذشته با تشکیل ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالا و همکاری نزدیک و مناسب دادستانی، ورود به عرصه تخلفات و گرفتن حکم برای توقیف کالا بسیار آسانتر از گذشته شد.

وی گفت: ۸۳ پرونده احتکار به ارزش هزار میلیارد ریال در سه ماهه پایانی سال گذشته در خراسان رضوی تشکیل شد.

باخرد با اشاره به نوسان قیمت گوشت مرغ طی سال گذشته افزود: پارسال قیمت مصوب دولت برای گوشت مرغ رعایت نشد اما با توزیع گوشت گرم مرغ و تفاهم با مرغداران برای رسیدن به یک قیمت منطقی، قیمت مرغ در بازار کنترل شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: زمانی که گوشت گرم مرغ گران بود، کشتار بیش از حد مصرف بازار استان انجام و گوشتها نیز توزیع شد اما مردم همه مرغهای توزیع شده با قیمت زیاد را خریداری کردند و این ناشی از ترس یا هیجانی بود که مردم از کمبود در بازار و گران شدن اقلام داشتند.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در خراسان رضوی وجود ندارد، افزود: تمام قیمت اقلام استانی و ملی در سامانه ۱۲۴ قرار گرفته و قابل مشاهده برای همگان است.

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه