قرار مجرمیت ادمین کانال های بی هویت مشهد صادر شد

  • ۵ سال قبل
  • 0

قاضی شعبه ۷۷۲ دادسرای ویژه جرایم فضای مجازی و شهرسازی مشهد از صدور قرار مجرمیت “ح.ع” و دو همدست وی که کانال های بی هویت تلگرامی شهر مشهد را مدیریت می کردند خبر داد.

قاضی مهدی غلامی قاضی در پاسخ به پایگاه خبری تحلیلی مشهد تریبون در خصوص پیگیری های قضایی صورت گرفته در خصوص کانال های بی هویتی که به مدیران شهری مشهد هتاکی می کردند، گفت: در خصوص پرونده ای که بعضی از شکات آن معاونین شهردار، مدیران شهری و اعضای شورای شهر مشهد و مدیران استانی بودند، بعد از تلاش های صورت گرفته متهم بازداشت و پس از تفهیم اتهام روانه زندان شد، وی مجددا با تودیع وثیغه آزاد شد اما مشاهده گردید که کانال تلگرامی “خاوران” همچنان به فعالیت ادامه می دهد لذا متهم ۴ یا ۵ بار دیگر احضار شد و قرار وثیقه وی پس از تفهیم اتهام هر مرتبه تشدید گردید و در یکی از مراحل تشدید وثیغه متهم مجدد روانه زندان شد و تذکرات لازم به وی داده شد که این اقدامات منجر به متوقف شدن چند کانال تلگرامی با عناوین “افشا آنلاین” و کانالی جعلی منتسب به یکی از معاونین شهردار مشهد شد اما پس از آن کانال تلگرامی “خاوران” متوقف شد که گردانندگان آن فعالیت را به نوعی به سمت کانالی دیگری با عنون مشابه منتقل کردند.

وی افزود: در نهایت پس از بررسی های طولانی مدت و بررسی حدود ۲۰۰۰ چت خصوصی متهم با افراد مختلف که در داخل و بیرون بدنه مدیریت شهری بودند، ادله الکترونیکی در آزمایشگاه پلیس فتا مورد بررسی قرار گرفت و متهم در خصوص جعل رایانه ای در مورد کانال منتسب به معاون شهردار و کانال “خاوران” اتهامات را پذیرفت و در نهایت قرار نهایی صادر گردید و قرار مجرمیت “ح.ع” بابت اتهامات توهین، افترا و نشر اکاذیب، جعل رایانه ای و استفاده از داده مجعول صادر شد، در حال حاضر پرونده آماده کیفر خواست و ارسال به دادگاه برای صدور حکم نهایی است.

قاضی غلامی افزود: قرار مجرمیت “ح.ع” و ۲ نفر از همدستان وی صادر شده و مهم همین صدور قرار مجرمیت بود که صادر گردید و میزان شدت حکم پس از صدور کیفر خواست در دادگاه مشخص می گردد.

این مقام قضایی در خصوص میزان مجازاتی که در انتظار وی و افرادی که به این جرائم دست می زنند, گفت: اتهامات متهم ردیف اول “ح.ع” بیش از ۳ فقره می باشد که مشمول ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی شامل تعدد جرم و برخورداری از حداکثر مجازات به اضافه نصف خواهد شد.

این مقام قضائی اذعان داشت: این قانون اشعار می دارد در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین مینماید. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجراء می گردد. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می گردد.

وی بیان کرد: کانال های تلگرامی “افشاآنلاین” و “خاوران” و همچنین کانال جعلی مذکور سه کانال مورد شکایت بودند که متوقف شده اند و “ح.ع” اظهار داشته که دیگر فعالیتی در رسانه های اجتماعی به غیر از دست نوشته های خود ندارد و کانال “شبکه خاوران”هم طبق اظهار متهم ردیف اول منتسب به او نیست.

وی ضمن بیان اینکه پرونده متهم ردیف اول با توجه به شکایت های فراوان ۶ جلد بوده است، بیان کرد: در خصوص دادگاه و حکم نهایی باید منتظر نتیجه دادگاه بود اما احتمالا تا پایان سال حکم نهایی صادر خواهد شد.

قاضی علامی تاکید کرد: در قرار نهایی که در داسرا صادر شده ۲ متهم دیگر هم داریم به طوریکه توهین، افترا و نشر اکاذیب برای متهم ردیف دوم سوم ذکر شده اما متهم ردیف اول دارای جرائم توهین، افترا، نشر اکاذیب، جعل رایانه ای و استفاده از داده مجعول است.

منبع: مشهد تریبون

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *