هدیه صنف طلا و جواهر مشهد به مردم آق قلا

  • ۵ سال قبل
  • 0

خورشید مرداد ماه بی محابا می‌تابد و عرق آدم را در می‌آورد. من، سید جواد سیدی به نمایندگی از اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد و سید جلیل زهرایی به عنوان عکاس در راه رفتن به آق قلا هستیم.

سر راه در گرگان توقف کرده‌ایم تا با دوستی دیدار کنیم که در کار بازسازی خانه‌های سیل‌زدگان دستی دارد و تجربه‌هایش می‌تواند به دوستان صنف طلا و جواهر مشهد که می‌خواهند در اقدامی خداپسندانه به کمک سیل‌زدگان بروند کمک کند.

ساعتی پس از شنیدن تجربه‌های این چند ماه گذشته دوستمان، در آق قلا توقف کرده‌ایم و منتظر دو دوست دیگر هستیم که همین حالا در کار بازسازی و نماینده بعضی از خیران هستند.

قادر پیش از میکائیل می‌رسد و آن وقت می‌رویم تا تعدادی از خانه‌های آسیب دیده در سیل بازدیدی داشته باشیم؛ خانه‌هایی که در حاشیه شهر آق قلا قرار دارند. همان خانه‌هایی که تصاویرشان را در شروع امسال کم ندیدیم که تا کمر در آب فرو رفته بودند. قادر می‌گوید: خانه ها تا ۴۰ روز توی آب بودند. او از روزهایی برایمان می‌گوید که مجبور بودند با قایق موتوری در شهر تردد کنند. در کنار نهادهای دولتی، برخی از خیران هم به بازسازی خانه‌های آسیب دیده کمک کرده اند، ولی هنوز خانه‌های فراوانی هستند که نیاز به تعمیر دارند و تعمیر آن‌ها از توان صاحبخانه‌ها بیرون است.

  اگر خیران نباشند…

یکی از کسانی که برای بازدید خانه‌اش رفته‌ایم از بیماری‌اش برایمان می‌گوید، از این که کارگر است و از اینکه بچه‌اش از زمان سیل هنوز هم شب‌ها دچار کابوس می‌شود و می‌ترسد.

مرد مرا به کناری می‌کشد و می‌گوید: اگر کمک خیران نباشد بعضی از این آدم‌ها نمی‌توانند مبلغ بازسازی خانه خودشان را فراهم کنند.

در خانه دیگری با تلویزیون و ماشین لباسشویی روبه‌رو می‌شوم که گوشه حیاط رها شده‌اند و مشخص است در سیل کوبیده شده‌اند به جایی یا برای مدت طولانی زیر گل و لای مانده بودند. وسایل آن قدر آسیب دیده‌اند که دیگر نمی‌شود از آن‌ها استفاده کرد. دوستمان قادر، حمام خانواده را نشانمان می‌دهد که پیش از سیل به شکل ابتدایی ساخته شده است و خانواده مجبور بودند از همان حمام ابتدایی استفاده کنند.

  بازدید از ۱۰ خانه

چندین خانه را بازدید می‌کنیم. هم خانه‌هایی که نیاز به تعمیر دارند و بعضی از آن‌ها مربوط به خانواده‌هایی است که سرپرست ندارند و هم خانه‌هایی که جریان بازسازی آن‌ها شروع شده است. از جمله به خانه مردی می‌رویم که حالا با کمک خیران خانه اش نو نوار شده، کوچک، اما تمیز و نوساز است.

 مرد خانواده قبل از زلزله اعتیاد داشته است، اما دوستان ما کمک کرده‌اند تا اعتیادش را هم ترک کند. او حالا از این بابت خوشحال است.

 حدود ۱۰ خانه را بازدید می‌کنیم و قادر و میکائیل درباره نحوه بازسازی و مقدار هزینه برآورد شده برای هر خانه و اولویت‌ها برای شروع هر خانه توضیح می‌دهند. سید جواد سیدی بارها بر این نکته تأکید می‌کند که باید کار به بهترین نحو انجام بشود و اولویت با خانواده‌هایی باشد که مشکلات بیشتری دارند و از عهده پرداخت خسارت‌های وارد شده به منزل خود بر نمی‌آیند.

  بازسازی منازل آسیب دیده

پس از بازدید خانه‌ها در گرمای جانفرسا و شرجی و بازگشت از سفر، با اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد تماس می‌گیرم تا صحبت‌های باقر معبودی نژاد، رئیس اتحادیه را بشنوم. معبودی‌نژاد ضمن اشاره به کمک رسانی صنف طلا و جواهر در واقعه زلزله کرمانشاه می‌گوید: در جریان آن حادثه کمک‌های خوبی توسط صنف طلا و جواهر به مناطق زلزله زده اهدا شد.

 این بار هم با هم فکری تصمیم بر این شد در بازسازی خانه‌های آسیب دیده سهمی داشته باشیم. وی می‌افزاید: برای اینکه از چند و چون ماجرا آگاهی بیشتری داشته باشیم، نیاز به بازدید میدانی و برآورد هزینه‌ها بود که این کار توسط سید جواد سیدی به نمایندگی از صنف انجام شد.

معبودی‌نژاد به مشارکت خوب صنف طلا و جواهر برای کمک‌رسانی در روزهای نخست سیل اشاره کرد و گفت: آن زمان، نیاز به پتو و اقلامی از این دست بود، اما نیاز امروز بازسازی منازل است که در این راستا در نظر داریم ۵۰ منزل را با هزینه‌ای بین ۵ تا ۶ میلیون برای هر خانه بازسازی کنیم، اما امیدواریم این تعداد به رقم بالاتری برسد؛ چون همکاران ما در کارهای خیر همکاری خوبی دارند.

  آغاز بازسازی چهار خانه

در جریان نوشتن مطلبم خبردار می‌شوم با هزینه‌ای که برای شروع کار به دوستان در آق قلا پرداخت گردیده، بازسازی چهار خانه آغاز شده است. این یعنی حال خوب در گرمای تابستان و فراموش کردن سختی سفری که عرق ریزانش کم نبود.

منبع: روزنامه قدس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *